|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. novembra 2010
Sémantické geometrie Štefana Balázsa
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky a Národné osvetové centrum Vás srdečne pozývajú na výstavu: ...
Zdieľať
Štúdia podľa Campanellu, 2001, akryl na lepenke, acrylic on cardboard, 204x240cmBRATISLAVA 30. novembra (WBN/PR) - Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky a Národné osvetové centrum Vás srdečne pozývajú na výstavu:
Štefan Balázs
Sémantické geometrie
Dom umenia, Námestie SNP 12, Bratislava
3. 12. 2010 o 17.30 hod. / otvorené: utorok - nedeľa: 10.00 - 18.00 hod.
Trvanie výstavy: do 9.1.2011.
kurátor výstavy Jiří Valoch
Akcia na vernisáži: Rozdávanie obrazových kúskov
http://www.balazs.eu.sk
Výstavy a katalóg vznikli s podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a Fondu výtvarných umení v Bratislave.
Výstava Štefana Balázsa s názvom Sémantické geometrie v koncepcii Jiřího Valocha predstavuje jeho tvorbu výberom od roku 1998. Výstava je súčasťou cyklu troch výstav, ktoré prezentujú výber z maliarskej tvorby Štefana Balázsa od konca 80. rokov (výstava Expresia / Manierizmus / Histórie v priestoroch Slovenskej výtvarnej únie v koncepcii Richarda Gregora) a 90. rokov The Nineties / Organics v Gallery Kressling v Bratislave.
Maľba Štefana Balázsa druhej polovice 80. rokov bola v začiatkoch charakteristická expresívnym figurálnym štýlom a tematickým zameraním na mýty, biblické motívy a ich interpretácie. Balázs tvoril a dodnes tvorí v Rimavskej Sobote. Témami jeho aktuálnej tvorby sú orientácia sa na zobrazenia predstáv o ideálnych civilizačných priestoroch, ktoré majú sklony byť imaginárnymi a neuskutočniteľnými napr. v cykloch Utópie a Nemiesta. Pre Utópie využíva Štefan Balázs centralizované formy, ktoré majú snahu sprostredkovať obraz krajšieho a lepšieho sveta vízií mnohých mysliteľov. Pripomenie sa nám Platónove ideálne mesto, Slnečný štát Campanellov ako utópia harmonickej spoločnosti, alebo utopos – nemiesto Thomasa Mora. (Utopia, z gréčtiny znam. ú – nie, topos – miesto, termín, ktorý etymologicky znamená nikde.) Aj vysnívané konštrukcie realizácií utopických myšlienok boli väčšinou živené túžbou po konečných riešeniach. Vieme však, že v skutočnosti boli často neuskutočniteľnými a ak sa aj zrealizovali, neboli trvalo udržateľnými.
Výstava predstavuje Balázsove interpretácie priestorových riešení a ich zobrazení, pohľady na mestá, topografie globálneho miesta - Zeme a zobrazenia univerzálnych vesmírnych priestorov. Mesto a jeho modelová štruktúra sa uplatní v ideálnej mape mesta (jeho skoršie maľby Gotham - New York, ale aj Roma urbs aeterna). Miesto vníma aj ako vymedzenie špecifickej lokality voči okolitému svetu – Park in the City. Na Zem je nahliadnuté cez geografický priestor a čas v priestore v sérii labyrintov, ktoré lokalizujú civilizačné priestory. Kozmos, jeho nekonečnosť a neukončenosť sú témami optických a sférických štúdií Hľadanie priestoru, Quadratúra, Nekonečno. Maľba pásovou plochou maliarskeho valca, oprostená od maliarskeho gesta a tvorivej náhody, umožňuje maliarovi koncentráciu zaznamenanú v čase. Sústredenie, Zameranie priestoru sú tiež názvy jeho malieb akrylom na lepenke. Maľby Červená špirála a Sústredenie sú farebnými opticky vibrujúcimi kompozíciami, ktoré používajú zdanlivý kruhový pohyb špirály. Sú položené na základe sústredených kružníc a v priestore sú upevnené štyrmi kruhmi, prípadne ich výrezmi. Ich farebne minimalistickou verziou sú priestorové maľby Sférické modely I. a II., ktoré vymedzujú priestor vrstvením kruhových prstencov. V minimalistickej skratke, ktorá vylučuje farbu je Kozmologická štúdia pojednaním o nekonečne, ale z opačnej strany, umožňuje nám vidieť stav ešte pred farebným svetom. Vodorovné čierno-biele linkovanie štúdie vymedzuje skladbu vesmíru. Planetárna štúdia dáva zmysel Balázsovým vizuálnym výskumom, ktoré sú hlavne maliarskym aktom.
Univerzálne štruktúry v obrazových konštrukciách Štefana Balázsa tvoria pôdorysnými situáciami v meandrovitých formách, špirálach, sústredených kružniciach a ováloch nové metafory farebných nekonečných priestorov. Vychádzajú z racionálnej podstaty autora, ale ich výsledkom je esencia vizuálne pôsobivého maliarskeho odkazu.
Štefan BALÁZS
Narodil sa 6. februára 1958 v Podbrezovej.
Štúdium: 1979 – 1985 / Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave.
2000 – 2003 / VŠVU v Bratislave, Katedra maľby, doktorandské štúdium, (ArtD.), Prof. Rudolf Sikora, akad. mal.
V r. 2005 habilitoval na docenta (Doc.), VŠVU, Bratislava. Od 1995 / Katedra výtvarnej tvorby, Fakulta humanitných vied, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, odborný asistent do 2004,
2004 - 2008 / vedúci FHV UMB v Banskej Bystrici, od 2005 / docent KVT, FU, UMB, Banská Bystrica.
Od 2008 docent na Akadémii umení Banská Bystrica, FVU, vedie Ateliér kresby. Od 2009 prodekan FVU AU Banská Bystrica.
http://www.nocka.sk
Štefan Balázs
Sémantické geometrie
Dom umenia, Námestie SNP 12, Bratislava
3. 12. 2010 o 17.30 hod. / otvorené: utorok - nedeľa: 10.00 - 18.00 hod.
Trvanie výstavy: do 9.1.2011.
kurátor výstavy Jiří Valoch
Akcia na vernisáži: Rozdávanie obrazových kúskov
http://www.balazs.eu.sk
Výstavy a katalóg vznikli s podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a Fondu výtvarných umení v Bratislave.
Výstava Štefana Balázsa s názvom Sémantické geometrie v koncepcii Jiřího Valocha predstavuje jeho tvorbu výberom od roku 1998. Výstava je súčasťou cyklu troch výstav, ktoré prezentujú výber z maliarskej tvorby Štefana Balázsa od konca 80. rokov (výstava Expresia / Manierizmus / Histórie v priestoroch Slovenskej výtvarnej únie v koncepcii Richarda Gregora) a 90. rokov The Nineties / Organics v Gallery Kressling v Bratislave.
Maľba Štefana Balázsa druhej polovice 80. rokov bola v začiatkoch charakteristická expresívnym figurálnym štýlom a tematickým zameraním na mýty, biblické motívy a ich interpretácie. Balázs tvoril a dodnes tvorí v Rimavskej Sobote. Témami jeho aktuálnej tvorby sú orientácia sa na zobrazenia predstáv o ideálnych civilizačných priestoroch, ktoré majú sklony byť imaginárnymi a neuskutočniteľnými napr. v cykloch Utópie a Nemiesta. Pre Utópie využíva Štefan Balázs centralizované formy, ktoré majú snahu sprostredkovať obraz krajšieho a lepšieho sveta vízií mnohých mysliteľov. Pripomenie sa nám Platónove ideálne mesto, Slnečný štát Campanellov ako utópia harmonickej spoločnosti, alebo utopos – nemiesto Thomasa Mora. (Utopia, z gréčtiny znam. ú – nie, topos – miesto, termín, ktorý etymologicky znamená nikde.) Aj vysnívané konštrukcie realizácií utopických myšlienok boli väčšinou živené túžbou po konečných riešeniach. Vieme však, že v skutočnosti boli často neuskutočniteľnými a ak sa aj zrealizovali, neboli trvalo udržateľnými.
Výstava predstavuje Balázsove interpretácie priestorových riešení a ich zobrazení, pohľady na mestá, topografie globálneho miesta - Zeme a zobrazenia univerzálnych vesmírnych priestorov. Mesto a jeho modelová štruktúra sa uplatní v ideálnej mape mesta (jeho skoršie maľby Gotham - New York, ale aj Roma urbs aeterna). Miesto vníma aj ako vymedzenie špecifickej lokality voči okolitému svetu – Park in the City. Na Zem je nahliadnuté cez geografický priestor a čas v priestore v sérii labyrintov, ktoré lokalizujú civilizačné priestory. Kozmos, jeho nekonečnosť a neukončenosť sú témami optických a sférických štúdií Hľadanie priestoru, Quadratúra, Nekonečno. Maľba pásovou plochou maliarskeho valca, oprostená od maliarskeho gesta a tvorivej náhody, umožňuje maliarovi koncentráciu zaznamenanú v čase. Sústredenie, Zameranie priestoru sú tiež názvy jeho malieb akrylom na lepenke. Maľby Červená špirála a Sústredenie sú farebnými opticky vibrujúcimi kompozíciami, ktoré používajú zdanlivý kruhový pohyb špirály. Sú položené na základe sústredených kružníc a v priestore sú upevnené štyrmi kruhmi, prípadne ich výrezmi. Ich farebne minimalistickou verziou sú priestorové maľby Sférické modely I. a II., ktoré vymedzujú priestor vrstvením kruhových prstencov. V minimalistickej skratke, ktorá vylučuje farbu je Kozmologická štúdia pojednaním o nekonečne, ale z opačnej strany, umožňuje nám vidieť stav ešte pred farebným svetom. Vodorovné čierno-biele linkovanie štúdie vymedzuje skladbu vesmíru. Planetárna štúdia dáva zmysel Balázsovým vizuálnym výskumom, ktoré sú hlavne maliarskym aktom.
Univerzálne štruktúry v obrazových konštrukciách Štefana Balázsa tvoria pôdorysnými situáciami v meandrovitých formách, špirálach, sústredených kružniciach a ováloch nové metafory farebných nekonečných priestorov. Vychádzajú z racionálnej podstaty autora, ale ich výsledkom je esencia vizuálne pôsobivého maliarskeho odkazu.
Štefan BALÁZS
Narodil sa 6. februára 1958 v Podbrezovej.
Štúdium: 1979 – 1985 / Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave.
2000 – 2003 / VŠVU v Bratislave, Katedra maľby, doktorandské štúdium, (ArtD.), Prof. Rudolf Sikora, akad. mal.
V r. 2005 habilitoval na docenta (Doc.), VŠVU, Bratislava. Od 1995 / Katedra výtvarnej tvorby, Fakulta humanitných vied, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, odborný asistent do 2004,
2004 - 2008 / vedúci FHV UMB v Banskej Bystrici, od 2005 / docent KVT, FU, UMB, Banská Bystrica.
Od 2008 docent na Akadémii umení Banská Bystrica, FVU, vedie Ateliér kresby. Od 2009 prodekan FVU AU Banská Bystrica.
http://www.nocka.sk