|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. novembra 2015
ŠEFČOVIČ: EÚ a USA chcú udávať štandardy pre elektrické autá
Európska únia a Spojené štáty majú záujem vyvarovať sa káuz spojených s podvodnými testami emisií pre automobily. Spoločne chcú vyvíjať štandardy pre elektrické autá, ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Brusel 4. novembra (TASR) - Európska únia a Spojené štáty majú záujem vyvarovať sa káuz spojených s podvodnými testami emisií pre automobily. Spoločne chcú vyvíjať štandardy pre elektrické autá, ktorých nastupujúcu éru naznačujú viaceré automobilky. Uviedol to dnes podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.Slovenský eurokomisár pripomenul, že minulý týždeň sa počas pracovnej cesty v USA stretol s americkým ministrom pre energetiku Ernestom Monizom a navštívil aj Agentúru na ochranu životného prostredia (EPA), ktorá odhalila softvérové podvody týkajúce sa emisií známej európskej automobilky.
Šefčovič informoval, že EÚ a USA sa dohodli na spoločnom postupe, ako v budúcnosti predchádzať podobným situáciám. Jedným z krokov v tomto smere je minulotýždňové otvorenie spoločných laboratórií v talianskej Ispre, kde funguje Spoločné výskumné centrum EÚ (JRC). Generálnym riaditeľom JRC je slovenský odborník na výskum Vladimír Šucha.
"S americkými partnermi sme otvorili laboratóriá, ktoré budú spolupracovať na tom, aby sa presne merali emisie počas skutočnej jazdy, a nie len podľa sterilných laboratórnych testov. Tie predstavujú mimoriadne odchýlky od toho, aké sú naozajstné emisie našich vozidiel na cestách," opísal situáciu Šefčovič.
Dodal, že druhou časťou tejto spolupráce je spoločný vývoj štandardov pre elektrické autá. Podľa jeho slov EÚ a USA ako dva najväčšie trhy na svete budú mať výrazný vplyv na to, ako sa celý priemysel elektrických automobilov bude ďalej rozvíjať.
"Pri rozvoji elektrických áut musíme spolupracovať na tom, aby to uniesla aj naša rozvodná elektrická sieť," povedal Šefčovič. Spresnil, že je nevyhnutná spolupráca na tzv. inteligentných rozvodných sieťach (smart grids), aby sa zaistil zosúladený postup nielen pri rozvoji a modernizácii elektrických sietí, ale aj pri rozvoji priľahlej infraštruktúry, napríklad pri zjednocovaní spôsobu nabíjania elektrických áut na verejných miestach.
Šefčovič zdôraznil, že Európa doteraz pri homologizácii automobilov vypúšťajúcich emisie používala len laboratórne testy, ktoré, ako sa ukázalo, sa výrazne odchyľujú od situácií v teréne. Nové emisné limity presadzované EÚ budú oveľa prísnejšie, k čomu prispeje aj uvedené prísnejšie testovanie.
"Zamerali sme sa na to, ako skvalitniť testovanie v reálnej premávke. Toto testovanie sa začne v roku 2017 a výsledky budú záväzné pre tieto kategórie áut v postupnom nábehu od roku 2017," opísal Šefčovič dianie v Ispre. Podľa jeho slov exekutíva EÚ má záujem na tom, aby sa rozdiel medzi testami pri homologizácii vozidiel a v skutočných terénnych podmienkach maximálne znížil. Čo bude dobrá správe nielen z hľadiska informovania spotrebiteľov, ale aj pozitívny prínos pre životné prostredie.
V praxi to podľa neho znamená, že výrobcovia štandardných automobilov sa budú musieť prispôsobovať novému technickému vybaveniu. Komisia už v tomto smere začala komunikovať s členskými štátmi EÚ, lebo v každej krajine sú agentúry technickej kontroly zodpovedné za to, že len takéto autá sa v budúcnosti dostanú na trh.
V prípade elektrických áut, ktoré znamenajú ekologicky čistú prevádzku, sa podľa Šefčoviča spoločný európsko-americký výskum zameria na iné oblasti. Napríklad na silné batérie, aby ich elektromagnetické výboje negatívne neovplyvňovali okolie. Vývojári pri vyššom počte elektrických áut predpokladajú narastajúci tlak na elektrorozvodné siete. Pýtajú sa, ako takáto záťaž na sieť môže ovplyvniť napríklad fungovanie počítačov a iných citlivých elektrických zariadení.
"Pri masovejšom využívaní týchto áut je dôležité mať všetky tieto otázky zmapované," priznal Šefčovič.
V závere ubezpečil, že EÚ a USA sú v tejto oblasti zajedno a tento trend sa bude posilňovať aj napriek afére okolo automobilky Volkswagen. Dodal, že na základe svojich ciest po európskych krajinách v rámci agendy pre Energetickú úniu môže konštatovať, že čoraz viac európskych miest sa zameriava na dekarbonizáciu verejnej dopravy a je tu jasný náznak, že táto tendencia sa bude urýchľovať a bude pribúdať stále viac dopravných prostriedkov na elektrický pohon.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR