|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. apríla 2012
Šéf dopravy chce vyššie právomoci na čerpanie eurofondov
Nový minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek, ktorý v stredu prevzal rezort od svojho predchodcu Jána Figeľa, považuje za jednu z hlavných priorít posilnenie právomocí ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. apríla (WEBNOVINY) - Nový minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek, ktorý v stredu prevzal rezort od svojho predchodcu Jána Figeľa, považuje za jednu z hlavných priorít posilnenie právomocí ministerstva ako centrálneho koordinačného orgánu pri čerpaní eurofondov.
Podľa neho to môže pomôcť zvýšiť využívanie peňazí Európskej únie v tomto programovom období. "Máme na to už menej ako štyri roky, čiže je to veľká výzva. Je tiež úplne jasné, že sa treba sústrediť aj na Operačný program Doprava, kde je alokovaná pomerne veľká časť eurofondových zdrojov," povedal Počiatek počas stretnutia s Figeľom na ministerstve dopravy.
Figeľov plán Počiatek aktualizuje
Plán prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v lete, chce nový minister dopravy aktualizovať tak, aby bol reálny a Operačný program Doprava vyčerpal alokované zdroje.
"Situácia je už trochu iná. Určite jednoznačne treba zaktualizovať plán, kde sa treba zamyslieť nad tým, že koncom roku 2015 končí možnosť čerpania európskych fondov v tomto operačnom programe alokovaných. Treba naozaj zvážiť, či tento operačný program pri pripravenosti, rozostavanosti a stave realizácie (výstavby diaľnic) je v súčasnosti schopný absorbovať všetky prostriedky," uviedol ďalej Počiatek. Ako dodal, treba citlivo posúdiť a rozhodnúť, na ktoré úseky diaľnic je potrebné sa sústrediť, keďže čas do ukončenia tohto obdobia čerpania eurofondov sa kráti.
Iba eurofondy stačiť nebudú
Podľa ministra je jasné, že na všetky plánované diaľnice nebudú stačiť peniaze z eurofondov a štátneho rozpočtu a bude potrebné hľadať aj iné zdroje. Nebránil by sa tomu, keby pripravovaný diaľničný obchvat Bratislavy D4 mohol byť postavený formou verejno-súkromného projektu (PPP). "Ale to všetko záleží od toho, aké budú podmienky na trhu. Ak sa ukáže, že je to výhodné, prečo nie," dodal Počiatek. Za dôležité považuje aj pokračovanie v stabilizácii zadlženého železničného sektoru. Podľa ministra je to ďalší problém, ktorý bude nevyhnutné riešiť ako jeden z prvých.
Počiatek si vie predstaviť aj realizáciu výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko, ak hlbšia analýza preukáže výhodnosť tohto projektu pre krajinu. "Keď bude spracovaná jasná analýza, čo by to našej krajine prinieslo a hlavne, koľko to bude stáť peňazí. V prípade, že sa ukáže biznismodel ako funkčný a perspektívny, tak nemám problém s ničím. Ak to pomôže Slovensku, treba na tomto projekte participovať," myslí si nový minister dopravy. To však podľa neho ukáže rozsiahlejšia analýza. Ak by bol tento projekt stratový, Počiatek tvrdí, že sa do neho určite "nepohrnie".
Minister má podľa jeho slov tiež premyslené, akým spôsobom sa bude venovať aj problematike výstavby a regionálneho rozvoja. Pokiaľ ide o cestovný ruch, ten by mal podľa doterajších zámerov Smeru prejsť z pôsobnosti rezortu dopravy na ministerstvo kultúry.
Podľa neho to môže pomôcť zvýšiť využívanie peňazí Európskej únie v tomto programovom období. "Máme na to už menej ako štyri roky, čiže je to veľká výzva. Je tiež úplne jasné, že sa treba sústrediť aj na Operačný program Doprava, kde je alokovaná pomerne veľká časť eurofondových zdrojov," povedal Počiatek počas stretnutia s Figeľom na ministerstve dopravy.
Figeľov plán Počiatek aktualizuje
Plán prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v lete, chce nový minister dopravy aktualizovať tak, aby bol reálny a Operačný program Doprava vyčerpal alokované zdroje.
"Situácia je už trochu iná. Určite jednoznačne treba zaktualizovať plán, kde sa treba zamyslieť nad tým, že koncom roku 2015 končí možnosť čerpania európskych fondov v tomto operačnom programe alokovaných. Treba naozaj zvážiť, či tento operačný program pri pripravenosti, rozostavanosti a stave realizácie (výstavby diaľnic) je v súčasnosti schopný absorbovať všetky prostriedky," uviedol ďalej Počiatek. Ako dodal, treba citlivo posúdiť a rozhodnúť, na ktoré úseky diaľnic je potrebné sa sústrediť, keďže čas do ukončenia tohto obdobia čerpania eurofondov sa kráti.
Iba eurofondy stačiť nebudú
Podľa ministra je jasné, že na všetky plánované diaľnice nebudú stačiť peniaze z eurofondov a štátneho rozpočtu a bude potrebné hľadať aj iné zdroje. Nebránil by sa tomu, keby pripravovaný diaľničný obchvat Bratislavy D4 mohol byť postavený formou verejno-súkromného projektu (PPP). "Ale to všetko záleží od toho, aké budú podmienky na trhu. Ak sa ukáže, že je to výhodné, prečo nie," dodal Počiatek. Za dôležité považuje aj pokračovanie v stabilizácii zadlženého železničného sektoru. Podľa ministra je to ďalší problém, ktorý bude nevyhnutné riešiť ako jeden z prvých.
Počiatek si vie predstaviť aj realizáciu výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko, ak hlbšia analýza preukáže výhodnosť tohto projektu pre krajinu. "Keď bude spracovaná jasná analýza, čo by to našej krajine prinieslo a hlavne, koľko to bude stáť peňazí. V prípade, že sa ukáže biznismodel ako funkčný a perspektívny, tak nemám problém s ničím. Ak to pomôže Slovensku, treba na tomto projekte participovať," myslí si nový minister dopravy. To však podľa neho ukáže rozsiahlejšia analýza. Ak by bol tento projekt stratový, Počiatek tvrdí, že sa do neho určite "nepohrnie".
Minister má podľa jeho slov tiež premyslené, akým spôsobom sa bude venovať aj problematike výstavby a regionálneho rozvoja. Pokiaľ ide o cestovný ruch, ten by mal podľa doterajších zámerov Smeru prejsť z pôsobnosti rezortu dopravy na ministerstvo kultúry.