|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. apríla 2010
SDKÚ hrozí Ficovi, Vážnemu a Počiatkovi žalobami
Opozičná SDKÚ-DS je pripravená v prípade finančného uzavretia prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania ...
Zdieľať
Foto: aktualne.centrum.sk
BRATISLAVA 27. apríla (WEBNOVINY) - Opozičná SDKÚ-DS je pripravená v prípade finančného uzavretia prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa na premiéra Roberta Fica, ministra dopravy Ľubomíra Vážneho a ministra financií Jána Počiatka. Uviedol to v utorok na tlačovej besede podpredseda strany Ivan Mikloš. Zároveň vyzval vládu, aby nepredlžovala a nepredražovala výstavbu diaľnic. Podľa SDKÚ-DS existuje viacero možností ako stavať diaľnice efektívnejšie. "Vláda Roberta Fica sprivatizovala diaľnice, pretože stavia diaľnice takmer výlučne len cez PPP projekty, ktoré sú predražené a navyše trvajú dlhšie," konštatoval Mikloš.
SDKÚ-DS má podľa poslanca Ivana Štefanca aj podozrenie, že s údajmi, na základe ktorých odsúhlasila vláda výstavbu diaľnic cez PPP projekty, sa manipulovalo. Jednou z ciest ako stavať diaľnice rýchlejšie a lacnejšie je podľa Mikloša väčšie využívanie eurofondov, ktoré sa podľa jeho slov v súčasnosti čerpajú nedostatočne. Rovnako by bolo pre štát podľa neho výhodnejšie požičať si peniaze na výstavbu diaľnic priamo na finančných trhoch. Ako jednu z ciest k efektívnejšej výstavbe diaľnic vidí SDKÚ-DS aj zrýchlenie rozhodovacích procesov vlády a Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ak sa vláda Roberta Fica rozhodne uzavrieť PPP projekty ešte do volieb, SDKÚ-DS využije podľa Mikloša aj v prípade volebného úspechu všetky "právne aj iné kroky", aby sa výstavba diaľnic urýchlila a bola lacnejšia. Pripomenul pritom, že mnoho zmlúv súvisiacich s výstavbou diaľnic je v súčasnosti utajených.
Snahu vlády uzatvoriť PPP projekty ešte do volieb kritizuje aj KDH či mimoparlamentná Sloboda a Solidarita. KDH v pondelok vyzvalo vládu, aby odložila konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic. Podľa predsedu hnutia Jána Figeľa totiž Slovensku hrozí najväčší finančný tunel v dejinách verejného obstarávania. KDH ako aj SDKÚ-DS zdôrazňujú, že sú za využívanie PPP projektov, avšak efektívnym spôsobom.
Minister dopravy Ľubomír Vážny zatiaľ nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. Minister zároveň po pondelňajšom rokovaní vlády odmietol medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 mil. eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu.
Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur. Analytici týždenníka Trend pritom spočítali, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu prvého balíka PPP o vyše 40 %.
SITA
SDKÚ-DS má podľa poslanca Ivana Štefanca aj podozrenie, že s údajmi, na základe ktorých odsúhlasila vláda výstavbu diaľnic cez PPP projekty, sa manipulovalo. Jednou z ciest ako stavať diaľnice rýchlejšie a lacnejšie je podľa Mikloša väčšie využívanie eurofondov, ktoré sa podľa jeho slov v súčasnosti čerpajú nedostatočne. Rovnako by bolo pre štát podľa neho výhodnejšie požičať si peniaze na výstavbu diaľnic priamo na finančných trhoch. Ako jednu z ciest k efektívnejšej výstavbe diaľnic vidí SDKÚ-DS aj zrýchlenie rozhodovacích procesov vlády a Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ak sa vláda Roberta Fica rozhodne uzavrieť PPP projekty ešte do volieb, SDKÚ-DS využije podľa Mikloša aj v prípade volebného úspechu všetky "právne aj iné kroky", aby sa výstavba diaľnic urýchlila a bola lacnejšia. Pripomenul pritom, že mnoho zmlúv súvisiacich s výstavbou diaľnic je v súčasnosti utajených.
Snahu vlády uzatvoriť PPP projekty ešte do volieb kritizuje aj KDH či mimoparlamentná Sloboda a Solidarita. KDH v pondelok vyzvalo vládu, aby odložila konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic. Podľa predsedu hnutia Jána Figeľa totiž Slovensku hrozí najväčší finančný tunel v dejinách verejného obstarávania. KDH ako aj SDKÚ-DS zdôrazňujú, že sú za využívanie PPP projektov, avšak efektívnym spôsobom.
Minister dopravy Ľubomír Vážny zatiaľ nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. Minister zároveň po pondelňajšom rokovaní vlády odmietol medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 mil. eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu.
Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur. Analytici týždenníka Trend pritom spočítali, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu prvého balíka PPP o vyše 40 %.
SITA