|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. júla 2009
SDKÚ-DS: Stavba diaľnice je ďalším prázdnym sľubom Fica
Výstavba diaľnice z Bratislavy do Košíc do roku 2010 je podľa SDKÚ-DS ďalším prázdnym sľubom premiéra Roberta Fica. V stanovisku pre agentúru SITA poslanec NR SR za najväčšiu opozičnú stranu Ivan ...
Zdieľať
BRATISLAVA 17. júla (WEBNOVINY) - Výstavba diaľnice z Bratislavy do Košíc do roku 2010 je podľa SDKÚ-DS ďalším prázdnym sľubom premiéra Roberta Fica. V stanovisku pre agentúru SITA poslanec NR SR za najväčšiu opozičnú stranu Ivan Štefanec v piatok uviedol, že predseda vlády sa na piatkovej tlačovej konferencii po mimoriadnom zasadnutí vlády sám priznal, že aj tento sľub zostane nesplnený. "Robert Fico oznámil všetkým občanom, že rýchlostná komunikácia R1 bude postavená neskôr a drahšie. Posun výstavby do roku 2012 a ročnej splátky za dostupnosť o 16,5 % drahšie je dôkazom zlej a nezodpovednej prípravy vlády, ktorá takto mení zmluvu, podpísanú pred štyrmi mesiacmi," reagoval Štefanec na schválenie druhého dodatku ku koncesnej zmluve pre výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
Vláda podľa SDKÚ-DS zlyháva nielen vo výstavbe diaľnic, ale aj v čerpaní eurofondov. "Z európskych peňazí neprišiel na diaľnice z obdobia 2007 až 2013 na Slovensko ešte ani jeden cent," uviedol ďalej Štefanec. Za tri roky príprav vládnych diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa tieto podľa neho ešte stále nezačali realizovať a ich celkový dopad na peňaženky občanov je ešte aj teraz nejasný. SDKÚ-DS tvrdí, že zatiaľ je evidentný len fakt, že neschopnosťou súčasnej vlády to bude drahšie a bude to neskôr.
Vláda na piatkovom mimoriadnom rokovaní schválila na návrh ministra dopravy druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a.s. na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Druhý dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie však umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) v utorok definitívne schválila poskytnutie pôžičky vo výške 250 mil. eur na financovanie výstavby rýchlostnej cesty R1. EBRD by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na R1. Konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V., ktoré založilo spoločnosť Granvia, a.s., v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 v dĺžke takmer 52 kilometrov predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Stavebné náklady by mali predstavovať 915 mil. eur. Zvyšok tvoria náklady počas 30 rokov trvania koncesie na prevádzku a údržbu úsekov. Počas koncesie mal štát postupne vyplatiť koncesionárovi pôvodne 3,465 mld. eur, po úprave podmienok by sa táto suma mohla zvýšiť na 3,822 mld. eur . Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.
SITA
Vláda podľa SDKÚ-DS zlyháva nielen vo výstavbe diaľnic, ale aj v čerpaní eurofondov. "Z európskych peňazí neprišiel na diaľnice z obdobia 2007 až 2013 na Slovensko ešte ani jeden cent," uviedol ďalej Štefanec. Za tri roky príprav vládnych diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa tieto podľa neho ešte stále nezačali realizovať a ich celkový dopad na peňaženky občanov je ešte aj teraz nejasný. SDKÚ-DS tvrdí, že zatiaľ je evidentný len fakt, že neschopnosťou súčasnej vlády to bude drahšie a bude to neskôr.
Vláda na piatkovom mimoriadnom rokovaní schválila na návrh ministra dopravy druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a.s. na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Druhý dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie však umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) v utorok definitívne schválila poskytnutie pôžičky vo výške 250 mil. eur na financovanie výstavby rýchlostnej cesty R1. EBRD by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na R1. Konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V., ktoré založilo spoločnosť Granvia, a.s., v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 v dĺžke takmer 52 kilometrov predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Stavebné náklady by mali predstavovať 915 mil. eur. Zvyšok tvoria náklady počas 30 rokov trvania koncesie na prevádzku a údržbu úsekov. Počas koncesie mal štát postupne vyplatiť koncesionárovi pôvodne 3,465 mld. eur, po úprave podmienok by sa táto suma mohla zvýšiť na 3,822 mld. eur . Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.
SITA