|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. júla 2007
Schválila sadzbu cestného mýta pred vozidlá od 3,5 tony
Vláda v stredu schválila nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister ...
Zdieľať
BRATISLAVA 4. júla (WEBNOVINY) - Vláda v stredu schválila nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Tender na výstavbu a prevádzku systému elektronického výberu mýta sa pritom podľa Vážneho vyhlási ešte v prvej polovici júla. Ako dodal, súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Minister napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk.
Návrh nariadenia predložil Vážny vláde na schválenie v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá od 3,5 tony od začiatku roka 2009 na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy. Nariadenie ustanovuje jednotné podmienky spoplatnenia formou mýta pre vyhradenú cestnú infraštruktúru, ktorej časť je v súčasnosti spoplatňovaná prostredníctvom nálepiek. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.
Podľa pôvodného, teda ešte nezníženého, návrhu nariadenia vlády mali nákladné vozidlá od 3,5 tony do 12 ton na vymedzených úsekoch diaľnic a ciest pre motorové vozidlá od roku 2009 platiť mýto v rozsahu 3,18 Sk až 3,44 Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH) za kilometer v závislosti od emisnej triedy vozidla. V prípade hmotnosti 12 ton a viac mali platiť aj podľa počtu náprav od 6,77 Sk do 7,86 Sk. Pre autobusy na prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča malo použitie uvedených komunikácií stáť pri hmotnosti od 3,5 tony do 12 ton od 3,18 Sk do 3,40 Sk a nad 12 ton od 6,54 Sk do 6,98 Sk. Za použitie ciest I. triedy mali byť poplatky nižšie. Nákladné vozidlá od 3,5 tony do 12 ton mali platiť za kilometer 2,39 Sk až 2,58 Sk a nad 12 ton 5,07 až 5,90 Sk. Autobusy od 3,5 tony do 12 ton mali platiť 2,38 Sk až 2,55 Sk a nad 12 ton 4,09 Sk až 5,23 Sk.
Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.
Národná diaľničná spoločnosť by mala ešte počas tohtoročného leta vyhlásiť tender na výstavbu a prevádzku mýtneho systému. Spoločnosť zatiaľ predbežne oznámila, že obstarávanie bude mať formu užšej súťaže. Predbežný záujem o účasť v súťaži na zriadenie elektronického výberu mýta prejavili napríklad Siemens Electronic Tolling spolu s firmou Siemens, s.r.o., Bratislava, ako aj dcérske spoločnosti Deutsche Telekom - Slovak Telekom a Satellic Traffic Management, ďalej rakúska firma Kapsch a tiež francúzsky SANEF.
SITA