![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
01. decembra 2016
SaS: Premiér nemá zasahovať do prípravy programu rozvoja vzdelávania
Na snímke predseda vlády Robert Fico.
Zdieľať

"K školstvu by sa mal vyjadrovať len minister. On je zodpovedný za riadenie a výsledky rezortu," vyhlásil poslanec Branislav Gröhling z SaS. Pripomenul, že minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS) avizoval prípravu najväčšej reformy školstva za posledných 25 rokov. Predstavil aj tézy, teraz prebiehajú konzultácie. SaS je podľa Gröhlinga pripravená podporiť myšlienky v národnom programe, ktoré sú inšpirované programom SaS.
SaS podľa Gröhlinga očakávala, že finálny dokument príde na budúci rok. Ficovo vyhlásenie a reálne kroky, ktoré prídu od januára, sú podľa Gröhlinga v rozpore s pripravovaným dokumentom. "Vyjadrenia premiéra popreli prácu a myšlienky všetkých odborníkov, ktorí sa projektu niekoľko mesiacov venovali," dodal Gröhling a pripomenul Ficove slová.
"VÚC nechcú prispôsobiť stredné školy potrebám trhu, tak im to musí nariadiť štát. Štát teda zistí od zamestnávateľov, akých absolventov potrebuje, príkazom nariadi, koľko ich potrebujeme, v akej kvalite, a potom ich budeme pripravovať pre vybraté firmy alebo vybratých podnikateľov," citoval Gröhling, ktorý sa pýta ministra Plavčana, či s Ficovým vyjadrením súhlasí.
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania rieši štyri kľúčové oblasti, a to kvalitné vzdelávanie dostupné pre všetkých, postavenie a fungovanie učiteľov, odborné vzdelávanie a financovanie i riadenie školstva.
V rámci programu sa napríklad navrhuje, aby sa zmenila rola učiteľa. Pedagóg by po novom nemal byť pre žiakov len sprostredkovateľom poznatkov, ale aj sprievodcom v procese učenia sa. Zmenou by malo prejsť aj kontinuálne vzdelávanie učiteľov, ktoré by už nemalo byť prepojené s ich finančným odmeňovaním prostredníctvom kreditových príplatkov tak, ako je to v súčasnosti. Desaťročnú povinnú školskú dochádzku má nahradiť povinné vzdelávanie, ktoré bude trvať 12 rokov. Deti tak začnú s povinným vzdelávaním už v piatom roku života a skončia ako 17-ročné. Po novom by malo do prvého stupňa patriť prvých päť ročníkov a do druhého zvyšné štyri ročníky.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR