|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. augusta 2010
ŠAMUDOVSKÝ: PPP do konca augusta neuzavrú
Dušan Šamudovský, generálny riaditeľ Doprastavu (vpravo) s Igorom Chomom, generálnym riaditeľom NDS (vľavo) pred mapou dialničného úseku Jablonov- Studenec počas slávnostného poklepania základného kameňa v apríli 2009. ...
Zdieľať
Dušan Šamudovský, generálny riaditeľ Doprastavu (vpravo) s Igorom Chomom, generálnym riaditeľom NDS (vľavo) pred mapou dialničného úseku Jablonov- Studenec počas slávnostného poklepania základného kameňa v apríli 2009.
Foto: SITA BRATISLAVA 6. augusta (WEBNOVINY) - Finančné uzavretie prvého balíka PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom nie je podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav, a.s. Dušana Šamudovského reálne ani do konca augusta. Ako v piatok uviedol pre agentúru SITA, tento problém súvisí s postojom Európskej komisie k environmentálnym aspektom trasy diaľnice v úseku Turany - Hubová.
"Tento problém však musí vyriešiť štát, nie koncesionár. Z tohto, ale aj iných dôvodov, ako je napríklad testovanie súčasných možností lacnejšieho financovania projektu na svetovom finančnom trhu, nemožno tento projekt finančne uzavrieť do konca tohto mesiaca," dodal Šamudovský.
Ministerstvo dopravy určilo ďalší termín finančného uzavretia prvého balíka PPP na 31. augusta ešte v čase, keď bol ministrom Ľubomír Vážny (Smer-SD). Predtým padlo viacero termínov pre problémy so zabezpečením peňazí a neskôr pre výhrady ochranárov prírody a Bruselu k vedeniu trasy diaľnice cez chránené územia Veľkej a Malej Fatry.
Úseky D1 v rámci prvého balíka PPP má postaviť a 30 rokov prevádzkovať koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. "Koncesionár má financovanie zo svojej strany zabezpečené už od konca mája tohto roku s jedinou odkladacou podmienkou Európskej investičnej banky (EIB), ako jedinej z osemnástich financujúcich bánk, týkajúcej sa priaznivého stanoviska Európskej komisie k environmentálnym aspektom trasy diaľnice v inkriminovanom úseku," uviedol ďalej Šamudovský. V spoločnosti Slovenské diaľnice je Šamudovský predsedom predstavenstva za Doprastav (členom predstavenstva koncesionára je Juraj Široký za Váhostav - SK, a.s. Žilina).
EIB by mala na prvý balík PPP poskytnúť úver vo výške 1 mld. eur. Stavebné náklady predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium s účasťou Doprastavu aj Váhostavu v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
Doprastav prijal s opatrným optimizmom zámer ministra dopravy pokračovať v diaľničných PPP projektoch. "Ak by malo ísť o výhody len na jednej strane, už by to sotva bolo partnerstvo a teda PPP," tvrdí Šamudovský.
Ministerstvo dopravy sa k podmienkam finančného uzavretia PPP projektu a jeho prípadného zlacnenia nechce bližšie vyjadrovať. ,uviedol pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
SITA
"Tento problém však musí vyriešiť štát, nie koncesionár. Z tohto, ale aj iných dôvodov, ako je napríklad testovanie súčasných možností lacnejšieho financovania projektu na svetovom finančnom trhu, nemožno tento projekt finančne uzavrieť do konca tohto mesiaca," dodal Šamudovský.
Ministerstvo dopravy určilo ďalší termín finančného uzavretia prvého balíka PPP na 31. augusta ešte v čase, keď bol ministrom Ľubomír Vážny (Smer-SD). Predtým padlo viacero termínov pre problémy so zabezpečením peňazí a neskôr pre výhrady ochranárov prírody a Bruselu k vedeniu trasy diaľnice cez chránené územia Veľkej a Malej Fatry.
Úseky D1 v rámci prvého balíka PPP má postaviť a 30 rokov prevádzkovať koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. "Koncesionár má financovanie zo svojej strany zabezpečené už od konca mája tohto roku s jedinou odkladacou podmienkou Európskej investičnej banky (EIB), ako jedinej z osemnástich financujúcich bánk, týkajúcej sa priaznivého stanoviska Európskej komisie k environmentálnym aspektom trasy diaľnice v inkriminovanom úseku," uviedol ďalej Šamudovský. V spoločnosti Slovenské diaľnice je Šamudovský predsedom predstavenstva za Doprastav (členom predstavenstva koncesionára je Juraj Široký za Váhostav - SK, a.s. Žilina).
EIB by mala na prvý balík PPP poskytnúť úver vo výške 1 mld. eur. Stavebné náklady predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium s účasťou Doprastavu aj Váhostavu v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
Doprastav prijal s opatrným optimizmom zámer ministra dopravy pokračovať v diaľničných PPP projektoch. "Ak by malo ísť o výhody len na jednej strane, už by to sotva bolo partnerstvo a teda PPP," tvrdí Šamudovský.
Ministerstvo dopravy sa k podmienkam finančného uzavretia PPP projektu a jeho prípadného zlacnenia nechce bližšie vyjadrovať. ,uviedol pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
SITA