|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. mája 2014
Sagan: Nie som dokonalý stroj, som iba človek z mäsa a kostí
Kým minulý rok vám pribúdali etapové vavríny ako na bežiacom páse, veď ste vyhrali spolu neuveriteľných dvadsaťjeden etáp(!), tento rok sa tá spanilá jazda akosi zasekla... Čím si to vysvetľujete? Tým, že ...
Zdieľať
Kým minulý rok vám pribúdali etapové vavríny ako na bežiacom páse, veď ste vyhrali spolu neuveriteľných dvadsaťjeden etáp(!), tento rok sa tá spanilá jazda akosi zasekla... Čím si to vysvetľujete?
Tým, že si súperi na mňa dávajú väčší pozor (smiech). Ale teraz vážne. Viem, že každý rok nie je rovnaký. Každý rok predsa nemôžem vyhrať dvadsať etáp! Hoci tento rok som urobil oveľa viac ako v minulosti pre to, aby som sa veľmi zodpovedne pripravil na účinkovanie na tých najvýznamnejších súťažiach, ktoré ma v sezóne čakajú. Mám za sebou naozaj kvalitnú zimnú prípravu, ktorú by som veľmi rád zužitkoval v hlavnej časti tohoročnej sezóny (krátka odmlka). Samozrejme, naďalej chcem byť úspešný. O tom predsa netreba pochybovať. To je môj hlavný cieľ! Preto som cyklista (krátka odmlka). Ale tentoraz ma viac zaujíma kvalita výsledkov, ich športová hodnota, než ich kvantita. Za každú cenu nebudem naháňať rekordy.
V priebehu zimného obdobia sa viackrát objavili informácie, že v príprave na sezónu nič nepodceňujete, že na sebe tvrdo pracujete... Ale doterajšia bilancia etapových prvenstiev nie je taká, na akú sme boli pri vás zvyknutí? Čo sa stalo? Kde a v čom je príčina tohto stavu?
Počas zimnej prípravy som fakt na sebe tvrdo pracoval. Napokon, aj všetky parametre mojej aktuálnej výkonnosti sú toho najlepším dôkazom (krátka odmlka). Ale ani tento tréningový dril mi nezabezpečil najlepšie výsledky na tých pretekoch, na ktorých mi najviac záležalo. V jarnej časti sezóny som síce vyhral jednu klasiku E3 Harelbeke, ktorá patrí v súťažnom kalendári k tým prestížnym, ale ja som po 10.mieste na pretekoch Miláno – San Remo chcel vyhrať predovšetkým preteky Okolo Flámska, čo sa mi však nepodarilo. Dokonca, na nich som sa ocitol až na pozícii za top desať najlepších účastníkov, čo ma trochu prekvapilo...
Ktorý výsledok, z tých, ktoré ste túto jar na klasických pretekoch dosiahli, vás najviac sklamal? Ktoré vaše účinkovanie bolo pre vás najväčším rozčarovaním?
Jednoznačne Flámsko. To som nečakal, že tak dopadnem. Síce jazda po mačacích hlavách je veľmi náročná, ale už som mal z tohto terénu svoje skúsenosti, už som po nich jazdil. Tam, na tých pretekoch, som si viac veril, chcem som na nich viac dokázať, než som dokázal.
Čím si vysvetľujete skutočnosť, že práve na pretekoch, na ktoré ste sa extra zamerali, ste tak vyhoreli?
Netvrdil by som, že som vyhorel... To určite nie. Len som nenaplnil ambície a plány, s ktorými som na tieto preteky išiel. To je veľký rozdiel! Šestnáste miesto ešte nie je totálny prepadák (krátka odmlka). Aspoň ja si to myslím. Ale vďaka účinkovaniu vo Flámsku som nadobudol nové poznatky a skúsenosti.
Aké, ak to nie je tajomstvo?
Na vlastnej koži som sa presvedčil, že kto chce uspieť na týchto pretekoch, musí byť veľmi pozorný od štartu až do cieľa. V pelotóne je množstvo jazdcov, ktorí môžu vyhrať etapu i celkovo preteky. Nemôžeme sa sústrediť iba na niekoľko cyklistov, ktorí sú dobrí v špurte, musíte si dávať pozor takmer na všetkých. Fakt. Pelotón sa veľmi výkonnostne vyrovnal. Navyše, na trati flámskych etáp sú úseky, na ktorých, ak nejazdíte vpredu, môžete svoje ambície pochovať. Keď som na týchto pretekoch nedokázal naplniť svoje ambície, s ktorými som na ne išiel, nádejal som sa, že by som si to mohol vynahradiť na trati Paríž – Roubaix (krátka odmlka). Zčasti sa mi to síce aj podarilo, ale celkom spokojný som nebol. Niečo k tej spokojnosti chýbalo. Záver nebol podľa môjho plánu. Trochu ma deprimovalo, že súperi vyčkávali na to, čo urobím ja, a podľa toho aj išli. Sústredili sa úplne na mňa, zle sa mi proti tejto presile jazdilo. Ale aj to je veľmi dobrá skúsenosť, na ktorú ste sa pýtali (smiech).
Vďaka tomu, že ste taký dobrý jazdec a predovšetkým ťažký "hráč" pre záverečné špurty, súperi vás už takmer nespúšťajú z očí. Eliminovať Petra Sagana je možno základ taktiky a jazdeckej stratégie mnohých tímov, s ktorými súperíte o najvyššie pocty. Na to si už budete musieť zvyknúť. To už inak nebude. S tým už budete musieť vedieť žiť...
Uvedomujem si, že rokmi je aj pre mňa cesta za etapovými víťazstvami čoraz ťažšia. To je už môj údel. Ale aj napriek tomu chcem byť stále úspešný, stále chcem vyhrávať. A pre tento cieľ robím všetko, čo je v mojich silách. Budem úprimný, rád by som vyhral nejaké veľké a prestížne preteky. Veľmi rád by som v tejto sezóne urobil nejaký výrazný výsledok. Potreboval by som aj ako dobrý argument pri riešení svojej športovej budúcnosti...
Pokiaľ ide o vašu budúcnosť, v prvých mesiacoch tohto roka sa dosť často sa hovorilo o tom, či zotrváte v tíme Cannondale aj v ďalšej sezóne, alebo sa presuniete do iného tímu. Každú chvíľu sa v tejto súvislosti objavila nejaká zaručená správa.... Ako je to teda s rokovaniami o novej zmluve? Pohli sa v poslednom čase veci okolo vašej cyklistickej budúcnosti nejako dopredu, alebo zostali v patovej pozícii?
Všetky rokovania okolo prípadnej novej zmluve, respektíve o novom tíme, sme zatiaľ zastavili. Mojím cieľom bolo v pokoji absolvovať jarné klasiky, na ktorým som, chcel urobiť nejaké dobré výsledky. Aby som pri rokovaniach mal v rukách nejaké čerstvé argumenty. Nedarilo sa mi podľa predstáv, takže musím urobiť nejaké výsledky v ďalšej časti sezóny (krátka odmlka). Neberte to však tak, že som sa teraz dostal pod nejaký tlak. Vôbec nie. To si nepripúšťam. Viem, že som nedosiahol to, čo som chcel, situácia sa z tohto pohľadu trochu skomplikovala, ale už sa nedá nič robiť. Musím zabojovať ďalej... Času mám ešte dosť. Sám som zvedavý, čo z toho bude, ako sa to všetko tento rok vyvinie. Jarná časť mi nevyšla podľa predstáv, ale postupne sa to môže všetko na dobré obrátiť. Nič netreba uponáhľať... Všetko má svoj čas. Ak mám na Tour de France opäť vyhrať zelené tričko, tak ho vyhrám. Ak nie, tak nie. Adeptov na túto poctu je už teraz podľa mňa päť – až osem. Možno aj viac. Možno o všetkých ešte nevieme.
Takže spomínaný pozoruhodný výsledok – dobrý argument pre potenciálneho zamestnávateľa - sa budete snažiť urobiť teraz na pretekoch Okolo Kalifornie, na ktorých budete tento rok štartovať už piaty raz v kariére. Navyše, na týchto pretekoch ste doteraz vyhrali už desať etáp, vďaka čomu ste v tejto oblasti USA veľmi populárnym športovcom.
Pokúsim sa (smiech). Práve v Kalifornii začínam prípravu na tohoročnú Tour de France. Ešte pred pretekami Okolo Kaliformie, ktoré spomínate, som stihol absolvovať vysokohorské kondičné sústredenie. Ďalšie mám v pláne po týchto pretekoch, keď sa z Kalifornie presuniem do Colorada. Aj tam budem týždeň trénovať, budem pracovať na svojej kondícii. Späť do Európy prídem až na preteky Okolo Švajčiarska, ktoré budú mojou generálkou na Tour de France.
Ešte pred Tour však bude spoločný šampionát Česka a Slovenska v cestnej cyklistke v v Slavkove pri Brne. Budete štartovať aj na týchto pretekoch, na ktorých budete obhajovať majstrovský titul v súťaži jednotlivcov?
Áno, mám to v pláne. Šampionát v Slavkove je v mojom súťažnom kalendári na tento rok. Chcel by som tam štvrtý raz za sebou získať slovenský titul v súťaži jednotlivcov. Veľmi rád súťažím tam, kde môžem bojovať za farby Slovenska. Spoločné majstrovstvá sú tiež takým podujatím. Pokúsim sa ich opäť vyhrať. A potom sa už plne sústredím iba na Tour de France.
Takže na francúzske cesty sa idete tretí raz v živote pobiť o zelený dres najaktívnejšieho jazdca celého pelotónu. S akými ambíciami sa už teraz chystáte na cesty, ktoré vedú krížom cez Francúzsko. Čo bude vašou prioritou na týchto prestížnych cyklistických pretekoch?
Ja to nikdy s takým predstihom presne neplánujem. Cyklistika nie je hra na počítači. Nedá sa v nej všetko do detailov naplánovať, naprogramovať. Ja sa mnohokrát taktikou jazdy zaoberám až počas pretekov, podľa ich vývoja. Podľa mňa je zbytočne plánovať niečo tak veľmi dopredu, keď to aj tak zabudnem (smiech). Samozrejme, pokiaľ ide o Tour, chcem sa tretí raz za sebou stať víťazom bodovacej súťaže. To je môj jasný cieľ! Obhajoba zeleného trička na Tour je pre mňa stále prioritou. Je to môj hlavný cieľ. Ale či k nemu pridám aj niečo navyše, to sa ešte uvidí... To nechcem takto dopredu sľubovať... Opakujem ešte raz, zariadim sa podľa priebehu samotných pretekov. Podľa toho, aké úlohy od vedenia tímu dostanem.
V čase, keď vy bojujete o etapové vavríny a o cenné dresy na pretekoch Okolo Kalifornie, v Taliansku prebieha 97. ročník slávneho Gira d´Italia, ktorý sa tento rok začal v severoírskom Belfaste. Peter, nemali ste chuť a ambície štartovať na týchto pretekoch, na ktorých ste, mimochodom, ešte nikdy nesúťažili?
Môj názor na túto voľbu je takýto: ak by som bol Talian, mojou prioritou by bola účasť na Giro d´Italia! Na Vuetle som už štartoval. Mojim veľkým snom však bola účasť na Tour de France. Po tom som stále túžil. Preto som šťastný, že som si už viackrát mohol splniť sen. Som rád, že môžem byť súčasťou najväčšieho cyklistického podujatia na svete, ktoré má takú slávnu a bohatú históriu. Aj preto si svoju sezónu bez štartu na Tour neviem zatiaľ predstaviť. Ak by som na Tour neštartoval, nebol by to súťažný ročník podľa mojich predstáv (smiech).
Hovoríte, že Tour de France je vašim splneným detským snom. Čo tak pridať k tým dvom zeleným dresom aj celkový triumf na týchto slávnych pretekoch? Nemáte ambície pobiť sa o celkové prvenstvo a nezameriavať pozornosť iba na poctu pre najaktívnejšieho špurtéra?
Samozrejme, uvedomujem si to, že som ešte nedosiahol všetko, čo som na Tour mohol dokázať. To je pravda. Ale všetko chce svoj čas (krátka odmlka). Ja na každé preteky idem s pokorou, a s tým vedomím, že v pelotóne je možno desať, možno dvadsať cyklistov, ktorí majú pred sebou cieľ vyhrať etapu, byť úspešní. Chcú sa dostať čo najvyššie v konečnom poradí. V tom veľkom pelotóne nie som sám, čo by chcel vyhrať (smiech). Takže rady, aby som myslel aj na celkový triumf, sa mi nepáčia. Poznám svoje možnosti, viem, kde sú moje hranice. V tomto smere verím iba sebe. Preto robím iba to, čo považujem za najdôležitejšie - a najlepšie. Viem, že mnohí ľudia mi vyčítajú, že robím veci inak, ako odo mňa čakajú, ale ja už iný nebudem. Robím si veci podľa seba... A robím to tak, aby som bol úspešný. To mi verte, že hej. Dvakrát mi to na Tour vyšlo, verím, že sa mi to podarí aj tretí raz. Ešte som mladý, ešte mám pred sebou veľkú časť kariéry. Takže, čo nebolo, môže byť. Ale až časom.
Na mnohých miestach Bratislavy momentálne "svietia" bilboardy vášho hlavného partnera,, na ktorých vás spolu s automobilom tejto značky označujú za dokonalý stroj. Ako túto ich reklamnú aktivitu partnera vnímate? Peter, ste naozaj dokonalým strojom?
Čo vám mám na to povedať?! Vôbec sa necítim ako stroj! A už vôbec nie dokonalý... Som predsa obyčajný človek z mäsa a kostí. Reklamná idea je jedna vec, realita zasa druhá. Som iba človek so svojimi radosťami a starosťami. Prosím vás, nerobte zo mňa žiadneho výnimočného človeka. A už vôbec nie dokonalý stroj! To nechcem. V žiadnom prípade.
Spomínali sme vášho hlavného partnera, pre ktorého ste reklamnou tvárou. Ako ste spokojný s kooperáciou s touto francúzskou automobilkou? Plní váš partner všetko, na čom sa písomne a ústne dohodnete? Je to dobrá a užitočná spolupráca pre obe zúčastnené strany?
Musím otvorene povedať, že kooperácia s mojim hlavným partnerom nie je iba čisto komerčnou záležitosťou. Moje spojenie s firmou Citroen, pre ktorú som tvárou ich reklamy, sa za tie roky, čo spolu fungujeme, posunulo ďalej, už je to v inej rovine... Náš vzťah je už vo vyššom leveli, ako sa to teraz hovorí (smiech). Je to už o priateľstve, ktoré sa za tie roky medzi nami vybudovalo (krátka odmlka). Musím povedať, že partneri z tejto automobilky pri napĺňaní našich kontraktov mnohokrát idú až za rámec podpísanej zmluvy. Pomáhajú nám ako vedia. Sú veľmi dobrými pomocníkmi vo všetkom, čo spolu robíme, čo potrebujeme k tomu, aby sme boli úspešní. Som veľmi rád, že pri hľadaní hlavného partnera padla pred niekoľkými rokmi voľba práve na Citroen. Vybrali sme veľmi dobre (smiech).
Máte za sebou jarnú časť sezóny 2014, počas ktorej ste štartovali na pretekoch v Európe i mimo nej. Ak by sme boli v škole, akú známku by ste si dali za výkony a výsledky, ktoré ste tento rok na pretekoch dosiahli?
Ale nie sme v škole (smiech). A ja nie som učiteľ (krátka odmlka). Možno by som sa chcel urobiť lepším - a dal by som si jednotku, hoci výkony boli na trojku, alebo aj horšie... Nie, na takúto hru nepristúpim! Sám seba nebudem hodnotiť. To nechám iným ľuďom. To mi už trochu smrdí samochválou. To odo mňa nechcite. Moje výkony nech hodnotia iní ľudia.
Peter, ste lídrom profesionálneho tímu Cannondale, ste jeho najväčšou zárukou etapových prvenstiev. Máte v tomto tíme takých spolujazdcov, ktorých môžete označiť za dobrých kamarátov a osobných priateľov? Alebo sú to iba dobrí pomocníci v snahe o dosiahnutie spoločného cieľa, ktorý máte pred sebou ako športový tím?
V našom tíme mám už veľa kamarátov. Samozrejme, v každej sezóne sa nájde medzi chalanmi niekto, s kým si viac rozumiem, s kým sa viac bavím. Ak sa však naše cesty rozídu, naše vzťahy postupne zanikajú, lebo pre nahustený súťažný program strácame vzájomné väzby... Už nie sme tak často v kontakte. V tejto sezóne sme si počas prípravy veľmi padli do oka s Oscarom Gattom, ktorý je nováčikom v našom tíme. Cestovali sme spolu autom na sústredenie, počas cesty sme sa dobre porozprávali a našli sme niekoľko spoločných tém.
Tak preto ste mu ponúkli možnosť, aby vyhral prvú etapu na pretekoch Tri dni De Panne?
Áno, chcel som, aby vyhral prvú etapu na pretekoch Tri dni de Pane (Driedaagde van De Panne – Koksijde, pozn.), ale napokon som to v rozhodujúcej chvíli musel zobrať na seba. Oscar trochu vo finiši zaváhal. Aj preto som v záverečnom špurte tú úvodnú etapu vyhral iba o galusku (krátka odmlka).
Nenahneval sa pre to na vás, veď ste mu ponúkli šancu vyhrať, no nakoniec ste ho o ňu v konečnom dôsledku aj obrali? Nedalo sa to zariadiť inak?
Nie, nehneval sa na mňa. Pochopil to. Víťazstvo predsa zostalo v našom tíme (smiech). Ja som chcel, aby vyhral on, lebo on mal za úlohu úspešne dokončiť celé tieto preteky. On bol jazdcom, ktorého vedenie tímu poverilo touto dôležitou úlohou. Ja som totiž už pred začiatkom tohto klasického podujatia vedel, že po druhom dni z pretekov odstúpim, aby som mal čas pripraviť sa na preteky Okolo Flámska. Tie boli túto jar pre mňa dôležitejšie...
Keď sa v médiách špekulovalo o vašom odchode z tímu Cannondale, viackrát sa spomínali vaše kontakty s jazdcom formuly jeden s Fernandom Alonsom, ktorý je veľký priaznivec cyklistiky. Objavili sa informácie, že vás chce do svojho tímu, ktorý plánuje založiť. Už ste sa dohodli na nejakej spolupráci? Hovorili ste spolu aj o takejto možnosti kooperácie?
Nie, zatiaľ sme sa na ničom konkrétnom nedohodli. Vlani sme boli s Fernandom Alonsom po majstrovstvách sveta spolu na večeri. Porozprávali sme sa. Sadli sme si ako ľudia i ako športovci, hoci robíme rozdielne športy. Tento rok sme sa stretli na pretekoch v Dubaji. Každý, kto sleduje kolotoč formuly jeden, vie, že Alonso je veľkým priaznivcom cyklistiky, uvažuje založiť silný klub, ale o spolupráci sme sa nejako extra nebavili. Rozprávali sme sa o tom, komu sa ako darí, čo robí, čo ma nového vo svojom športe (krátka odmlka). Minulý rok som bol dokonca jeden deň jeho hosťom na okruhu v Maranelle, tam sme sa viac zblížili.
Peter, spomínate preteky formuly jeden, vieme, že ako malý chlapec ste boli veľkým obdivovateľom motocyklového pretekára Rossiho, najmä jeho oslavných jázd na zadnom kolese.... Ktoré iné športy okrem motorizmu a cyklistiky vás ešte zaujímajú ako fanúšika?
Nie som extra veľký športový fanúšik. Neovládam tabuľky, štatistiky, mužstvá, mená hráčov. Nebaví ma to, nie som takto orientovaný. Ani v cyklistike nie. Ja si robím iba svoju robotu, ktorou je dobre jazdiť, vyhrávať etapy, pomáhať tímu plniť si svoje ciele. To je moja práca, ktorá ma baví. Som rád, že môžem v živote robiť to, čo viem, čo mi ide. Som rád, že som cyklistom (smiech). Teraz, keď osobne poznám Fernanda Alonsa, tak si z času na čas pozriem preteky majstrovstiev sveta formuly jeden, aby som videl, ako sa darí môjmu kamarátovi Alonsovi (smiech). Tak isto je to aj s hokejom. Sledovať som ho začal až po tom, čo som sa spoznal so Zdenom Chárom. Takže, keď teraz v NHL hrá Boston alebo slovenská reprezentácia s Chárom na nejakom veľkom turnaji, tak sa zaujímam, ako sa Zdenovmu mužstvu darí. A podobne by som mohol povedať aj o mojom vzťahu k futbalu, ktorý nie je pre mňa takým športom, ku ktorému by som nejako extra inklinoval.
Fakt ste nikdy nemali svoj obľúbený športový klub, nemali ste mužstvo, ktorému ste držali palce a sledovali jeho účinkovanie v niektorej ligovej súťaži?
Nikdy som nebol ´zažratým´ fanúšikom nejakého klubu. Kamaráti mi poradili, aby som si natipoval nejaké veci okolo futbalu, potom vraj budem zápasy pozornejšie sledovať. Tak som aj tak urobil (smiech). Išiel som do stávkovej kancelárie, našiel som si napríklad počet žltých kariet, alebo tip, či v zápase padne červená karta, nechal som tam desať eur – a potom som sa už samozrejme o priebeh zápasov aj trochu zaujímal. Samozrejme, že som proti tom tipovaní v tejto stávkovej kancelárii mal zlého ´ciťáka´ - a o desať eur som prišiel (smiech). Takže taký som ja športový fanúšik... So mnou sa na túto tému nejako extra neporozprávate. Fakt nie.
Peter, na konci tohto roka vás vyhlásili za najlepšieho športovca Slovenska za rok 2013. Ako prijali túto vašu poctu kolegovia z tímu, ako na ňu reagovali súperi z cyklistického pelotónu? Gratuloval vám niekto k tomu, že ste najlepším športovcom Slovenska?
A prečo by aj mali? Veď ani ja neviem, kto sa stal minulý rok najlepším športovcom Belgicka alebo Holandska. To sú veci, ktoré idú mimo mňa. Nezaoberám sa nimi. Nie, nikto mi k tejto slovenskej pocte negratuloval, ani som to od nikoho nečakal (krátka odmlka). Kolegovia z pelotónu majú iné starosti. Málokto sa zaoberá nejakými anketami, rebríčkami a oceneniami. To sú veci dobré iba pre novinárov a fanúšikov, ktorí mi držia palce (smiech).
Pre nich ste predsa slávny športovec, významná osobnosť, povedzme dokonca až vzor a príklad, kam to človek môže dotiahnuť, keď sa bude usilovať plniť si svoje detské sny...
Že som slávny... Prosím vás (smiech). Ako kde. Prejdem naše hranice a už som iba jeden z veľkého profesionálneho pelotónu, ktorému sa podarilo vyhrať nejaké etapy. Aká že tam sláva... V každej krajine, v ktorej pretekám, je oveľa viac a oveľa slávnejších športovcov, než som ja. Navyše, sláva je veľmi vrtkavá záležitosť (krátka odmlka).
Nehovorte, že vám nerobí dobre, keď vás ľudia na ulici spoznajú, keď chcú od vás autogram, resp.,, keď sa chcú spolu s vami fotografovať? Veď to by predsa určite potešilo každého človeka... Aj pre takéto pekné chvíle predsa ten svoj obľúbený šport robíte?.
Samozrejme, človeka poteší, keď ho ľudia na ulici spoznajú, keď si od neho vypýtajú autogram, resp. poprosia o spoločnú fotografiu, ale to je všetko... Nezakladám si na tom... Budem úprimný, niekedy mi tá sláva je trochu už aj na prekážku... Niekedy mi to, že ma ľudia na ulici poznajú, aj prekáža. Najmä vtedy, keď mi to už zasahuje až do súkromia... Vtedy ma ich záujem o moju osobu už otravuje. A vtedy si tiež vypočujem, že som arogantný, že som nafúkaný, že si veľa o sebe myslím a podobne. Ale aj ja som iba človek z mäsa a kostí. Fakt nie som stroj. Ani automat na víťazstvá (krátka odmlka). Aj ja môžem mať právo na horší deň... Aj ja mám právo na nejaké súkromie a pokoj od všetkého a každého. Lenže ľudia to mnohokrát nechápu. Alebo nechcú pochopiť... A potom sa poza chrbát dozviem, že som arogantný, že nechcem s ľuďmi rozprávať...
V súvislosti s cieľom vybojovať po tretí raz na Tour zelený dres, ste viackrát spomenuli, že na túto poctu si brúsi zuby minimálne päť až osem cyklistov. Môžete prezradiť, ktorí podľa vás majú šancu bojovať o tento dres v tohoročnej edícii legendárnej Tour?
Ktorí sú to? Tak poďme počítať pekne zaradom: Mark Cavendish, Marcel Kittel, André Greipel, Fabian Cancellara, Alberto Contador, Michal Kviatkowski... A možno už tento rok budú v pelotóne aj nejakí noví jazdci, ktorí môžu na Tour prekvapiť ako som pred tromi rokmi prekvapil ja (smiech). Môžu ma zaskočiť. Môžu sa na mňa dôkladne pripraviť. A nie iba na mňa, ale aj na ostatných favoritov, ktorí si brúsia zuby na zelené tričko (krátka odmlka). V špurtoch rozhodujú neuveriteľné detaily. V nich sa ide totálne na doraz. Určite to aj tento rok bude veľmi ťažké a tvrdé. Cyklistika je v tomto smere náročný, ale spravodlivý šport. V nej sa nedajú veci podceniť. V žiadnom prípade. Musíte byť celý čas koncentrovaný iba na to, čo práve robíte, musíte vedieť včas a správne reagovať na vývoj udalostí v pelotóne.
Pripravil Štefan Žilka
Peter Sagan sa narodil 26. januára 1990 v Žiline. Cyklistike sa začal venovať ako osemročný pod vedením trénerov klubu CyS Žilina Milana Novosada a Petra Zanického. Na začiatku kariéry sa okrem cestnej cyklistiky venoval aj cyklokrosu a horským bicyklom a v roku 2007 bol juniorským majstrom Slovenska vo všetkých troch športoch! V roku 2008 sa stal juniorským majstrom sveta v horskej cyklistike (cross country) vo Val di Sole (Tal.) i juniorským majstrom Európy v tomto športe vo Sankt. Wendel (Nem.). V tom istom roku sa stal juniorským vicemajstrom sveta v cyklokrose v talianskom Trevise a bol druhý medzi juniormi na cestných pretekoch Paríž – Roubaix. Vďaka týmto výsledkom ho v roku 2008 vyhlásili za najlepšieho cyklistu Slovenskej republiky. O rok neskôr prestúpil z klubu CyS Žilina do Dukly Trenčín, kam nasledoval svojho staršieho brata Juraja. Juraj, ktorý bol pre neho vzorom, je v súčasnosti tiež jazdcom tímu Cannondale. Peter ako jazdec Dukly vyhral dve etapy na pretekoch "Dookola Mazowska", vďaka čomu vybojoval zelený dres pre najlepšieho jazdca v juniorskom veku a celkovú 7. priečku. V tom istom roku vyhral aj už neexistujúce preteky Grand Prix Kooperativa v Dubnici nad Váhom. Na MS v cestnej cyklistike v Stuttgarte obsadil 11. miesto vo vekovej kategórii U23. Ako profesionál začal jazdiť v januári 2010. Už v marci 2010 vyhral dve etapy na medzinárodných pretekoch Pariž – Nice. Okrem toho si v premiérovej sezóne pripísal etapové víťazstvá na pretekoch Okolo Romandie a Okolo Kalifornie. O rok neskôr vyhral viacetapové preteky Okolo Sardínie a Okolo Poľska, okrem toho si v roku 2011 pripísal jedenásť etapových triumfov. Na podujatí veľkej trojky svetovej cyklistiky Grand Tours – na Vuelte 2011 už pri svojom debute vyhral tri etapy! Tieto výborné výsledky mu pomohli k víťazstvu v ankete Slovenského cyklistického zväzu (SCZ) Cyklista roka a k 3. miestu v tradičnej celoštátnej ankete Klubu športových redaktorov SSN o najúspešnejšieho športovca a športový kolektív SR. V roku 2012 vyhral celkom 12 etáp a zatiaľ je najúspešnejším profesionálnym cyklistom v súčasnom svetovom pelotóne. Na pretekoch Okolo Kalifornie vyhral päť etáp a bodovaciu súťaž jednotlivcov. Okrem toho vybojoval zelený dres pre najlepšieho špurtéra a biely dres pre najlepšieho pretekára do 25 rokov. Dres pre najaktívnejšieho pretekára mu patril aj po pretekoch Okolo Švajčiarska, na ktorých vyhral štyri etapy. Ďalšie etapové triumfy v roku 2012 pridal na pretekoch Okolo Ománu, vo Francúzsku a Belgicku. Je trojnásobným majstrom Slovenska v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom (2011, 2012, 2013). V roku 2012 bol jediným slovenským cyklistom na OH v Londýne. Na pretekoch Okolo Kalifornie počas štyroch ročníkov vyhral rekordných desať etáp. V roku 2012 bol v tradičnej ankete KŠR SSN druhým najúspešnejším športovcom SR. V roku 2013 sa v ankete KŠR SSN stal najúspešnejším športovcom Slovenska. Minulý rok vyhral štyri etapy na pretekoch Okolo Švajčiarska. Ďalšie víťazné etapy pridal na Okolo Ománu, na podujatí Tirreno – Adriatico a Tri dni De Panne a na 99. ročníku Tour de France, kde vyhral hneď 1. etapu. V roku 2014 vyhral zatiaľ etapu na pretekoch Okolo Ománu, jednorázové preteky E3 Harelbeke, pridal etapový triumf na pretekoch Tri dni de Penne, a tešil sa z etapového prvenstva na pretekoch Tireno Adratico. Aktuálne je na 8. mieste svetového rebríčka UCI. Najvyššie v tomto hodnotení bol v apríli 2013 (2. miesto).
V priebehu zimného obdobia sa viackrát objavili informácie, že v príprave na sezónu nič nepodceňujete, že na sebe tvrdo pracujete... Ale doterajšia bilancia etapových prvenstiev nie je taká, na akú sme boli pri vás zvyknutí? Čo sa stalo? Kde a v čom je príčina tohto stavu?
Počas zimnej prípravy som fakt na sebe tvrdo pracoval. Napokon, aj všetky parametre mojej aktuálnej výkonnosti sú toho najlepším dôkazom (krátka odmlka). Ale ani tento tréningový dril mi nezabezpečil najlepšie výsledky na tých pretekoch, na ktorých mi najviac záležalo. V jarnej časti sezóny som síce vyhral jednu klasiku E3 Harelbeke, ktorá patrí v súťažnom kalendári k tým prestížnym, ale ja som po 10.mieste na pretekoch Miláno – San Remo chcel vyhrať predovšetkým preteky Okolo Flámska, čo sa mi však nepodarilo. Dokonca, na nich som sa ocitol až na pozícii za top desať najlepších účastníkov, čo ma trochu prekvapilo...
Ktorý výsledok, z tých, ktoré ste túto jar na klasických pretekoch dosiahli, vás najviac sklamal? Ktoré vaše účinkovanie bolo pre vás najväčším rozčarovaním?
Jednoznačne Flámsko. To som nečakal, že tak dopadnem. Síce jazda po mačacích hlavách je veľmi náročná, ale už som mal z tohto terénu svoje skúsenosti, už som po nich jazdil. Tam, na tých pretekoch, som si viac veril, chcem som na nich viac dokázať, než som dokázal.
Čím si vysvetľujete skutočnosť, že práve na pretekoch, na ktoré ste sa extra zamerali, ste tak vyhoreli?
Netvrdil by som, že som vyhorel... To určite nie. Len som nenaplnil ambície a plány, s ktorými som na tieto preteky išiel. To je veľký rozdiel! Šestnáste miesto ešte nie je totálny prepadák (krátka odmlka). Aspoň ja si to myslím. Ale vďaka účinkovaniu vo Flámsku som nadobudol nové poznatky a skúsenosti.
Aké, ak to nie je tajomstvo?
Na vlastnej koži som sa presvedčil, že kto chce uspieť na týchto pretekoch, musí byť veľmi pozorný od štartu až do cieľa. V pelotóne je množstvo jazdcov, ktorí môžu vyhrať etapu i celkovo preteky. Nemôžeme sa sústrediť iba na niekoľko cyklistov, ktorí sú dobrí v špurte, musíte si dávať pozor takmer na všetkých. Fakt. Pelotón sa veľmi výkonnostne vyrovnal. Navyše, na trati flámskych etáp sú úseky, na ktorých, ak nejazdíte vpredu, môžete svoje ambície pochovať. Keď som na týchto pretekoch nedokázal naplniť svoje ambície, s ktorými som na ne išiel, nádejal som sa, že by som si to mohol vynahradiť na trati Paríž – Roubaix (krátka odmlka). Zčasti sa mi to síce aj podarilo, ale celkom spokojný som nebol. Niečo k tej spokojnosti chýbalo. Záver nebol podľa môjho plánu. Trochu ma deprimovalo, že súperi vyčkávali na to, čo urobím ja, a podľa toho aj išli. Sústredili sa úplne na mňa, zle sa mi proti tejto presile jazdilo. Ale aj to je veľmi dobrá skúsenosť, na ktorú ste sa pýtali (smiech).
Vďaka tomu, že ste taký dobrý jazdec a predovšetkým ťažký "hráč" pre záverečné špurty, súperi vás už takmer nespúšťajú z očí. Eliminovať Petra Sagana je možno základ taktiky a jazdeckej stratégie mnohých tímov, s ktorými súperíte o najvyššie pocty. Na to si už budete musieť zvyknúť. To už inak nebude. S tým už budete musieť vedieť žiť...
Uvedomujem si, že rokmi je aj pre mňa cesta za etapovými víťazstvami čoraz ťažšia. To je už môj údel. Ale aj napriek tomu chcem byť stále úspešný, stále chcem vyhrávať. A pre tento cieľ robím všetko, čo je v mojich silách. Budem úprimný, rád by som vyhral nejaké veľké a prestížne preteky. Veľmi rád by som v tejto sezóne urobil nejaký výrazný výsledok. Potreboval by som aj ako dobrý argument pri riešení svojej športovej budúcnosti...
Pokiaľ ide o vašu budúcnosť, v prvých mesiacoch tohto roka sa dosť často sa hovorilo o tom, či zotrváte v tíme Cannondale aj v ďalšej sezóne, alebo sa presuniete do iného tímu. Každú chvíľu sa v tejto súvislosti objavila nejaká zaručená správa.... Ako je to teda s rokovaniami o novej zmluve? Pohli sa v poslednom čase veci okolo vašej cyklistickej budúcnosti nejako dopredu, alebo zostali v patovej pozícii?
Všetky rokovania okolo prípadnej novej zmluve, respektíve o novom tíme, sme zatiaľ zastavili. Mojím cieľom bolo v pokoji absolvovať jarné klasiky, na ktorým som, chcel urobiť nejaké dobré výsledky. Aby som pri rokovaniach mal v rukách nejaké čerstvé argumenty. Nedarilo sa mi podľa predstáv, takže musím urobiť nejaké výsledky v ďalšej časti sezóny (krátka odmlka). Neberte to však tak, že som sa teraz dostal pod nejaký tlak. Vôbec nie. To si nepripúšťam. Viem, že som nedosiahol to, čo som chcel, situácia sa z tohto pohľadu trochu skomplikovala, ale už sa nedá nič robiť. Musím zabojovať ďalej... Času mám ešte dosť. Sám som zvedavý, čo z toho bude, ako sa to všetko tento rok vyvinie. Jarná časť mi nevyšla podľa predstáv, ale postupne sa to môže všetko na dobré obrátiť. Nič netreba uponáhľať... Všetko má svoj čas. Ak mám na Tour de France opäť vyhrať zelené tričko, tak ho vyhrám. Ak nie, tak nie. Adeptov na túto poctu je už teraz podľa mňa päť – až osem. Možno aj viac. Možno o všetkých ešte nevieme.
Takže spomínaný pozoruhodný výsledok – dobrý argument pre potenciálneho zamestnávateľa - sa budete snažiť urobiť teraz na pretekoch Okolo Kalifornie, na ktorých budete tento rok štartovať už piaty raz v kariére. Navyše, na týchto pretekoch ste doteraz vyhrali už desať etáp, vďaka čomu ste v tejto oblasti USA veľmi populárnym športovcom.
Pokúsim sa (smiech). Práve v Kalifornii začínam prípravu na tohoročnú Tour de France. Ešte pred pretekami Okolo Kaliformie, ktoré spomínate, som stihol absolvovať vysokohorské kondičné sústredenie. Ďalšie mám v pláne po týchto pretekoch, keď sa z Kalifornie presuniem do Colorada. Aj tam budem týždeň trénovať, budem pracovať na svojej kondícii. Späť do Európy prídem až na preteky Okolo Švajčiarska, ktoré budú mojou generálkou na Tour de France.
Ešte pred Tour však bude spoločný šampionát Česka a Slovenska v cestnej cyklistke v v Slavkove pri Brne. Budete štartovať aj na týchto pretekoch, na ktorých budete obhajovať majstrovský titul v súťaži jednotlivcov?
Áno, mám to v pláne. Šampionát v Slavkove je v mojom súťažnom kalendári na tento rok. Chcel by som tam štvrtý raz za sebou získať slovenský titul v súťaži jednotlivcov. Veľmi rád súťažím tam, kde môžem bojovať za farby Slovenska. Spoločné majstrovstvá sú tiež takým podujatím. Pokúsim sa ich opäť vyhrať. A potom sa už plne sústredím iba na Tour de France.
Takže na francúzske cesty sa idete tretí raz v živote pobiť o zelený dres najaktívnejšieho jazdca celého pelotónu. S akými ambíciami sa už teraz chystáte na cesty, ktoré vedú krížom cez Francúzsko. Čo bude vašou prioritou na týchto prestížnych cyklistických pretekoch?
Ja to nikdy s takým predstihom presne neplánujem. Cyklistika nie je hra na počítači. Nedá sa v nej všetko do detailov naplánovať, naprogramovať. Ja sa mnohokrát taktikou jazdy zaoberám až počas pretekov, podľa ich vývoja. Podľa mňa je zbytočne plánovať niečo tak veľmi dopredu, keď to aj tak zabudnem (smiech). Samozrejme, pokiaľ ide o Tour, chcem sa tretí raz za sebou stať víťazom bodovacej súťaže. To je môj jasný cieľ! Obhajoba zeleného trička na Tour je pre mňa stále prioritou. Je to môj hlavný cieľ. Ale či k nemu pridám aj niečo navyše, to sa ešte uvidí... To nechcem takto dopredu sľubovať... Opakujem ešte raz, zariadim sa podľa priebehu samotných pretekov. Podľa toho, aké úlohy od vedenia tímu dostanem.
V čase, keď vy bojujete o etapové vavríny a o cenné dresy na pretekoch Okolo Kalifornie, v Taliansku prebieha 97. ročník slávneho Gira d´Italia, ktorý sa tento rok začal v severoírskom Belfaste. Peter, nemali ste chuť a ambície štartovať na týchto pretekoch, na ktorých ste, mimochodom, ešte nikdy nesúťažili?
Môj názor na túto voľbu je takýto: ak by som bol Talian, mojou prioritou by bola účasť na Giro d´Italia! Na Vuetle som už štartoval. Mojim veľkým snom však bola účasť na Tour de France. Po tom som stále túžil. Preto som šťastný, že som si už viackrát mohol splniť sen. Som rád, že môžem byť súčasťou najväčšieho cyklistického podujatia na svete, ktoré má takú slávnu a bohatú históriu. Aj preto si svoju sezónu bez štartu na Tour neviem zatiaľ predstaviť. Ak by som na Tour neštartoval, nebol by to súťažný ročník podľa mojich predstáv (smiech).
Hovoríte, že Tour de France je vašim splneným detským snom. Čo tak pridať k tým dvom zeleným dresom aj celkový triumf na týchto slávnych pretekoch? Nemáte ambície pobiť sa o celkové prvenstvo a nezameriavať pozornosť iba na poctu pre najaktívnejšieho špurtéra?
Samozrejme, uvedomujem si to, že som ešte nedosiahol všetko, čo som na Tour mohol dokázať. To je pravda. Ale všetko chce svoj čas (krátka odmlka). Ja na každé preteky idem s pokorou, a s tým vedomím, že v pelotóne je možno desať, možno dvadsať cyklistov, ktorí majú pred sebou cieľ vyhrať etapu, byť úspešní. Chcú sa dostať čo najvyššie v konečnom poradí. V tom veľkom pelotóne nie som sám, čo by chcel vyhrať (smiech). Takže rady, aby som myslel aj na celkový triumf, sa mi nepáčia. Poznám svoje možnosti, viem, kde sú moje hranice. V tomto smere verím iba sebe. Preto robím iba to, čo považujem za najdôležitejšie - a najlepšie. Viem, že mnohí ľudia mi vyčítajú, že robím veci inak, ako odo mňa čakajú, ale ja už iný nebudem. Robím si veci podľa seba... A robím to tak, aby som bol úspešný. To mi verte, že hej. Dvakrát mi to na Tour vyšlo, verím, že sa mi to podarí aj tretí raz. Ešte som mladý, ešte mám pred sebou veľkú časť kariéry. Takže, čo nebolo, môže byť. Ale až časom.
Na mnohých miestach Bratislavy momentálne "svietia" bilboardy vášho hlavného partnera,, na ktorých vás spolu s automobilom tejto značky označujú za dokonalý stroj. Ako túto ich reklamnú aktivitu partnera vnímate? Peter, ste naozaj dokonalým strojom?
Čo vám mám na to povedať?! Vôbec sa necítim ako stroj! A už vôbec nie dokonalý... Som predsa obyčajný človek z mäsa a kostí. Reklamná idea je jedna vec, realita zasa druhá. Som iba človek so svojimi radosťami a starosťami. Prosím vás, nerobte zo mňa žiadneho výnimočného človeka. A už vôbec nie dokonalý stroj! To nechcem. V žiadnom prípade.
Spomínali sme vášho hlavného partnera, pre ktorého ste reklamnou tvárou. Ako ste spokojný s kooperáciou s touto francúzskou automobilkou? Plní váš partner všetko, na čom sa písomne a ústne dohodnete? Je to dobrá a užitočná spolupráca pre obe zúčastnené strany?
Musím otvorene povedať, že kooperácia s mojim hlavným partnerom nie je iba čisto komerčnou záležitosťou. Moje spojenie s firmou Citroen, pre ktorú som tvárou ich reklamy, sa za tie roky, čo spolu fungujeme, posunulo ďalej, už je to v inej rovine... Náš vzťah je už vo vyššom leveli, ako sa to teraz hovorí (smiech). Je to už o priateľstve, ktoré sa za tie roky medzi nami vybudovalo (krátka odmlka). Musím povedať, že partneri z tejto automobilky pri napĺňaní našich kontraktov mnohokrát idú až za rámec podpísanej zmluvy. Pomáhajú nám ako vedia. Sú veľmi dobrými pomocníkmi vo všetkom, čo spolu robíme, čo potrebujeme k tomu, aby sme boli úspešní. Som veľmi rád, že pri hľadaní hlavného partnera padla pred niekoľkými rokmi voľba práve na Citroen. Vybrali sme veľmi dobre (smiech).
Máte za sebou jarnú časť sezóny 2014, počas ktorej ste štartovali na pretekoch v Európe i mimo nej. Ak by sme boli v škole, akú známku by ste si dali za výkony a výsledky, ktoré ste tento rok na pretekoch dosiahli?
Ale nie sme v škole (smiech). A ja nie som učiteľ (krátka odmlka). Možno by som sa chcel urobiť lepším - a dal by som si jednotku, hoci výkony boli na trojku, alebo aj horšie... Nie, na takúto hru nepristúpim! Sám seba nebudem hodnotiť. To nechám iným ľuďom. To mi už trochu smrdí samochválou. To odo mňa nechcite. Moje výkony nech hodnotia iní ľudia.
Peter, ste lídrom profesionálneho tímu Cannondale, ste jeho najväčšou zárukou etapových prvenstiev. Máte v tomto tíme takých spolujazdcov, ktorých môžete označiť za dobrých kamarátov a osobných priateľov? Alebo sú to iba dobrí pomocníci v snahe o dosiahnutie spoločného cieľa, ktorý máte pred sebou ako športový tím?
V našom tíme mám už veľa kamarátov. Samozrejme, v každej sezóne sa nájde medzi chalanmi niekto, s kým si viac rozumiem, s kým sa viac bavím. Ak sa však naše cesty rozídu, naše vzťahy postupne zanikajú, lebo pre nahustený súťažný program strácame vzájomné väzby... Už nie sme tak často v kontakte. V tejto sezóne sme si počas prípravy veľmi padli do oka s Oscarom Gattom, ktorý je nováčikom v našom tíme. Cestovali sme spolu autom na sústredenie, počas cesty sme sa dobre porozprávali a našli sme niekoľko spoločných tém.
Tak preto ste mu ponúkli možnosť, aby vyhral prvú etapu na pretekoch Tri dni De Panne?
Áno, chcel som, aby vyhral prvú etapu na pretekoch Tri dni de Pane (Driedaagde van De Panne – Koksijde, pozn.), ale napokon som to v rozhodujúcej chvíli musel zobrať na seba. Oscar trochu vo finiši zaváhal. Aj preto som v záverečnom špurte tú úvodnú etapu vyhral iba o galusku (krátka odmlka).
Nenahneval sa pre to na vás, veď ste mu ponúkli šancu vyhrať, no nakoniec ste ho o ňu v konečnom dôsledku aj obrali? Nedalo sa to zariadiť inak?
Nie, nehneval sa na mňa. Pochopil to. Víťazstvo predsa zostalo v našom tíme (smiech). Ja som chcel, aby vyhral on, lebo on mal za úlohu úspešne dokončiť celé tieto preteky. On bol jazdcom, ktorého vedenie tímu poverilo touto dôležitou úlohou. Ja som totiž už pred začiatkom tohto klasického podujatia vedel, že po druhom dni z pretekov odstúpim, aby som mal čas pripraviť sa na preteky Okolo Flámska. Tie boli túto jar pre mňa dôležitejšie...
Keď sa v médiách špekulovalo o vašom odchode z tímu Cannondale, viackrát sa spomínali vaše kontakty s jazdcom formuly jeden s Fernandom Alonsom, ktorý je veľký priaznivec cyklistiky. Objavili sa informácie, že vás chce do svojho tímu, ktorý plánuje založiť. Už ste sa dohodli na nejakej spolupráci? Hovorili ste spolu aj o takejto možnosti kooperácie?
Nie, zatiaľ sme sa na ničom konkrétnom nedohodli. Vlani sme boli s Fernandom Alonsom po majstrovstvách sveta spolu na večeri. Porozprávali sme sa. Sadli sme si ako ľudia i ako športovci, hoci robíme rozdielne športy. Tento rok sme sa stretli na pretekoch v Dubaji. Každý, kto sleduje kolotoč formuly jeden, vie, že Alonso je veľkým priaznivcom cyklistiky, uvažuje založiť silný klub, ale o spolupráci sme sa nejako extra nebavili. Rozprávali sme sa o tom, komu sa ako darí, čo robí, čo ma nového vo svojom športe (krátka odmlka). Minulý rok som bol dokonca jeden deň jeho hosťom na okruhu v Maranelle, tam sme sa viac zblížili.
Peter, spomínate preteky formuly jeden, vieme, že ako malý chlapec ste boli veľkým obdivovateľom motocyklového pretekára Rossiho, najmä jeho oslavných jázd na zadnom kolese.... Ktoré iné športy okrem motorizmu a cyklistiky vás ešte zaujímajú ako fanúšika?
Nie som extra veľký športový fanúšik. Neovládam tabuľky, štatistiky, mužstvá, mená hráčov. Nebaví ma to, nie som takto orientovaný. Ani v cyklistike nie. Ja si robím iba svoju robotu, ktorou je dobre jazdiť, vyhrávať etapy, pomáhať tímu plniť si svoje ciele. To je moja práca, ktorá ma baví. Som rád, že môžem v živote robiť to, čo viem, čo mi ide. Som rád, že som cyklistom (smiech). Teraz, keď osobne poznám Fernanda Alonsa, tak si z času na čas pozriem preteky majstrovstiev sveta formuly jeden, aby som videl, ako sa darí môjmu kamarátovi Alonsovi (smiech). Tak isto je to aj s hokejom. Sledovať som ho začal až po tom, čo som sa spoznal so Zdenom Chárom. Takže, keď teraz v NHL hrá Boston alebo slovenská reprezentácia s Chárom na nejakom veľkom turnaji, tak sa zaujímam, ako sa Zdenovmu mužstvu darí. A podobne by som mohol povedať aj o mojom vzťahu k futbalu, ktorý nie je pre mňa takým športom, ku ktorému by som nejako extra inklinoval.
Fakt ste nikdy nemali svoj obľúbený športový klub, nemali ste mužstvo, ktorému ste držali palce a sledovali jeho účinkovanie v niektorej ligovej súťaži?
Nikdy som nebol ´zažratým´ fanúšikom nejakého klubu. Kamaráti mi poradili, aby som si natipoval nejaké veci okolo futbalu, potom vraj budem zápasy pozornejšie sledovať. Tak som aj tak urobil (smiech). Išiel som do stávkovej kancelárie, našiel som si napríklad počet žltých kariet, alebo tip, či v zápase padne červená karta, nechal som tam desať eur – a potom som sa už samozrejme o priebeh zápasov aj trochu zaujímal. Samozrejme, že som proti tom tipovaní v tejto stávkovej kancelárii mal zlého ´ciťáka´ - a o desať eur som prišiel (smiech). Takže taký som ja športový fanúšik... So mnou sa na túto tému nejako extra neporozprávate. Fakt nie.
Peter, na konci tohto roka vás vyhlásili za najlepšieho športovca Slovenska za rok 2013. Ako prijali túto vašu poctu kolegovia z tímu, ako na ňu reagovali súperi z cyklistického pelotónu? Gratuloval vám niekto k tomu, že ste najlepším športovcom Slovenska?
A prečo by aj mali? Veď ani ja neviem, kto sa stal minulý rok najlepším športovcom Belgicka alebo Holandska. To sú veci, ktoré idú mimo mňa. Nezaoberám sa nimi. Nie, nikto mi k tejto slovenskej pocte negratuloval, ani som to od nikoho nečakal (krátka odmlka). Kolegovia z pelotónu majú iné starosti. Málokto sa zaoberá nejakými anketami, rebríčkami a oceneniami. To sú veci dobré iba pre novinárov a fanúšikov, ktorí mi držia palce (smiech).
Pre nich ste predsa slávny športovec, významná osobnosť, povedzme dokonca až vzor a príklad, kam to človek môže dotiahnuť, keď sa bude usilovať plniť si svoje detské sny...
Že som slávny... Prosím vás (smiech). Ako kde. Prejdem naše hranice a už som iba jeden z veľkého profesionálneho pelotónu, ktorému sa podarilo vyhrať nejaké etapy. Aká že tam sláva... V každej krajine, v ktorej pretekám, je oveľa viac a oveľa slávnejších športovcov, než som ja. Navyše, sláva je veľmi vrtkavá záležitosť (krátka odmlka).
Nehovorte, že vám nerobí dobre, keď vás ľudia na ulici spoznajú, keď chcú od vás autogram, resp.,, keď sa chcú spolu s vami fotografovať? Veď to by predsa určite potešilo každého človeka... Aj pre takéto pekné chvíle predsa ten svoj obľúbený šport robíte?.
Samozrejme, človeka poteší, keď ho ľudia na ulici spoznajú, keď si od neho vypýtajú autogram, resp. poprosia o spoločnú fotografiu, ale to je všetko... Nezakladám si na tom... Budem úprimný, niekedy mi tá sláva je trochu už aj na prekážku... Niekedy mi to, že ma ľudia na ulici poznajú, aj prekáža. Najmä vtedy, keď mi to už zasahuje až do súkromia... Vtedy ma ich záujem o moju osobu už otravuje. A vtedy si tiež vypočujem, že som arogantný, že som nafúkaný, že si veľa o sebe myslím a podobne. Ale aj ja som iba človek z mäsa a kostí. Fakt nie som stroj. Ani automat na víťazstvá (krátka odmlka). Aj ja môžem mať právo na horší deň... Aj ja mám právo na nejaké súkromie a pokoj od všetkého a každého. Lenže ľudia to mnohokrát nechápu. Alebo nechcú pochopiť... A potom sa poza chrbát dozviem, že som arogantný, že nechcem s ľuďmi rozprávať...
V súvislosti s cieľom vybojovať po tretí raz na Tour zelený dres, ste viackrát spomenuli, že na túto poctu si brúsi zuby minimálne päť až osem cyklistov. Môžete prezradiť, ktorí podľa vás majú šancu bojovať o tento dres v tohoročnej edícii legendárnej Tour?
Ktorí sú to? Tak poďme počítať pekne zaradom: Mark Cavendish, Marcel Kittel, André Greipel, Fabian Cancellara, Alberto Contador, Michal Kviatkowski... A možno už tento rok budú v pelotóne aj nejakí noví jazdci, ktorí môžu na Tour prekvapiť ako som pred tromi rokmi prekvapil ja (smiech). Môžu ma zaskočiť. Môžu sa na mňa dôkladne pripraviť. A nie iba na mňa, ale aj na ostatných favoritov, ktorí si brúsia zuby na zelené tričko (krátka odmlka). V špurtoch rozhodujú neuveriteľné detaily. V nich sa ide totálne na doraz. Určite to aj tento rok bude veľmi ťažké a tvrdé. Cyklistika je v tomto smere náročný, ale spravodlivý šport. V nej sa nedajú veci podceniť. V žiadnom prípade. Musíte byť celý čas koncentrovaný iba na to, čo práve robíte, musíte vedieť včas a správne reagovať na vývoj udalostí v pelotóne.
Pripravil Štefan Žilka
Peter Sagan sa narodil 26. januára 1990 v Žiline. Cyklistike sa začal venovať ako osemročný pod vedením trénerov klubu CyS Žilina Milana Novosada a Petra Zanického. Na začiatku kariéry sa okrem cestnej cyklistiky venoval aj cyklokrosu a horským bicyklom a v roku 2007 bol juniorským majstrom Slovenska vo všetkých troch športoch! V roku 2008 sa stal juniorským majstrom sveta v horskej cyklistike (cross country) vo Val di Sole (Tal.) i juniorským majstrom Európy v tomto športe vo Sankt. Wendel (Nem.). V tom istom roku sa stal juniorským vicemajstrom sveta v cyklokrose v talianskom Trevise a bol druhý medzi juniormi na cestných pretekoch Paríž – Roubaix. Vďaka týmto výsledkom ho v roku 2008 vyhlásili za najlepšieho cyklistu Slovenskej republiky. O rok neskôr prestúpil z klubu CyS Žilina do Dukly Trenčín, kam nasledoval svojho staršieho brata Juraja. Juraj, ktorý bol pre neho vzorom, je v súčasnosti tiež jazdcom tímu Cannondale. Peter ako jazdec Dukly vyhral dve etapy na pretekoch "Dookola Mazowska", vďaka čomu vybojoval zelený dres pre najlepšieho jazdca v juniorskom veku a celkovú 7. priečku. V tom istom roku vyhral aj už neexistujúce preteky Grand Prix Kooperativa v Dubnici nad Váhom. Na MS v cestnej cyklistike v Stuttgarte obsadil 11. miesto vo vekovej kategórii U23. Ako profesionál začal jazdiť v januári 2010. Už v marci 2010 vyhral dve etapy na medzinárodných pretekoch Pariž – Nice. Okrem toho si v premiérovej sezóne pripísal etapové víťazstvá na pretekoch Okolo Romandie a Okolo Kalifornie. O rok neskôr vyhral viacetapové preteky Okolo Sardínie a Okolo Poľska, okrem toho si v roku 2011 pripísal jedenásť etapových triumfov. Na podujatí veľkej trojky svetovej cyklistiky Grand Tours – na Vuelte 2011 už pri svojom debute vyhral tri etapy! Tieto výborné výsledky mu pomohli k víťazstvu v ankete Slovenského cyklistického zväzu (SCZ) Cyklista roka a k 3. miestu v tradičnej celoštátnej ankete Klubu športových redaktorov SSN o najúspešnejšieho športovca a športový kolektív SR. V roku 2012 vyhral celkom 12 etáp a zatiaľ je najúspešnejším profesionálnym cyklistom v súčasnom svetovom pelotóne. Na pretekoch Okolo Kalifornie vyhral päť etáp a bodovaciu súťaž jednotlivcov. Okrem toho vybojoval zelený dres pre najlepšieho špurtéra a biely dres pre najlepšieho pretekára do 25 rokov. Dres pre najaktívnejšieho pretekára mu patril aj po pretekoch Okolo Švajčiarska, na ktorých vyhral štyri etapy. Ďalšie etapové triumfy v roku 2012 pridal na pretekoch Okolo Ománu, vo Francúzsku a Belgicku. Je trojnásobným majstrom Slovenska v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom (2011, 2012, 2013). V roku 2012 bol jediným slovenským cyklistom na OH v Londýne. Na pretekoch Okolo Kalifornie počas štyroch ročníkov vyhral rekordných desať etáp. V roku 2012 bol v tradičnej ankete KŠR SSN druhým najúspešnejším športovcom SR. V roku 2013 sa v ankete KŠR SSN stal najúspešnejším športovcom Slovenska. Minulý rok vyhral štyri etapy na pretekoch Okolo Švajčiarska. Ďalšie víťazné etapy pridal na Okolo Ománu, na podujatí Tirreno – Adriatico a Tri dni De Panne a na 99. ročníku Tour de France, kde vyhral hneď 1. etapu. V roku 2014 vyhral zatiaľ etapu na pretekoch Okolo Ománu, jednorázové preteky E3 Harelbeke, pridal etapový triumf na pretekoch Tri dni de Penne, a tešil sa z etapového prvenstva na pretekoch Tireno Adratico. Aktuálne je na 8. mieste svetového rebríčka UCI. Najvyššie v tomto hodnotení bol v apríli 2013 (2. miesto).