|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. januára 2010
Saab je zachránený
GM vlastní Saab od roku 1990, kedy za 600 miliónov amerických dolárov kúpilo 50-percentný podiel v tejto švédskej automobilke. Tá však bola stratová až do roku 1995. ...
Zdieľať
Saab
Foto: SITA
BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) - GM vlastní Saab od roku 1990, kedy za 600 miliónov amerických dolárov kúpilo 50-percentný podiel v tejto švédskej automobilke. Tá však bola stratová až do roku 1995. Neskôr sa situácia opäť zhoršila a v roku 2000 sa GM stalo 100-percentným vlastníkom automobilky Saab.
Napriek všetkému sa nepodarilo švédsky Saab dostať opäť do „čiernych čísel“. V roku 2008 predstavovala strata Saabu až 340 miliónov amerických dolárov. Koncom roka 2008 oznámil koncern GM úmysel značku predať.
Najvážnejší záujem prejavil malý švédsky výrobca superšportov Koenigsegg. K predaju však nakoniec nedošlo a Saabu hrozil zánik. Záujem neskôr preukázal Spyker. K dohode nedošlo na prvýkrát ani v tomto prípade, no po dlhom čase a nekonečných rokovaniach sa napokon automobilky dohodli na kompromise.
GM nezverejnilo podmienky predaja Saabu, no podľa zdroja agentúry Reuters má Spyker zaplatiť GM za Saab 74 miliónov amerických dolárov a ďalších 326 miliónov dolárov v akciách novej spoločnosti Saab Spyker Automobiles. Podmienkou uskutočnenia obchodu bolo zaručenie sa švédskej vlády za úvery pre Saab v Európskej investičnej banke vo výške 400 miliónov eur.
Saab 9-5
Foto: SITA
Saab
Počiatky švédskej značky Saab sa datujú ešte do roku 1937, kedy v Trollhättane vznikla továreň na výrobu lietadiel – Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). S výrobou áut začala spoločnosť až v roku 1949, kedy uzrel svetlo sveta prvý automobil značky Saab s označením 92.
Neskôr sa stal synonymom Saabu štvorvalcový vidlicový agregát V4. V polovici 70-tych rokov sa Saab preslávil preplňovaním pomocou turbodúchadla. Saab 99 bolo totiž tretie auto na svete, ktoré bolo sériovo vybavené turbodúchadlom. Saab 99 Turbo bolo tiež prvé auto v histórii, ktoré zvíťazilo na rally s preplňovaným motorom. Za volantom vtedy v roku 1979 sedel legendárny Stig Blomquist.
Dnes vyrába automobilka Saab približne 90 až 100 tisíc áut ročne. Zamestnáva zhruba 3400 ľudí a po celom svete je roztrúsených okolo 1100 predajcov áut tejto švédskej značky.
Spyker C8 Aileron Spyder
Foto: Spyker
Spyker
Aj keď je dnes táto automobilka možno málo známa, jej história siaha ešte omnoho ďalej, ako história švédskeho Saabu. Dokonca až do 19-teho storočia, konkrétne do roku 1898, kedy zakladatelia automobilky, bratia Spijkerovci, postavili prvý motorizovaný koč. Zo značky Spyker sa postupom času stal výrobca výkonných a luxusných automobilov.
Spoločnou historickou črtou oboch automobiliek je výroba lietadiel. Spyker vyrábal lietadlá počas prvej svetovej vojny. Po nej sa opäť vrátil k výrobe áut, no v roku 1925 značka zanikla. Vzkriesená bola v roku 2000. Aj v novej etape života sa táto spoločnosť špecializuje na výnimočné automobily. V súčasnosti je vo výrobe ikonický model C8, no ročne automobilka vyprodukuje iba niekoľko desiatok kusov.
Saab Spyker Automobiles
Po dokončení predajných transakcií sa Spyker zaviazal vytvoriť novú spoločnosť s názvom Saab Spyker Automobiles. Zatiaľ nie sú známe žiadne detaily. Nevieme teda či sa niečo zmení na označovaní švédskych modelov, pôvodne značky Saab, a holandských superšportov značky Spyker, alebo či pôjde iba o zmenu administratívneho charakteru.
V každom prípade sa dá 26. január 2010 považovať pre priaznivcov značky Saab, ale aj pre jej zamestnancov a predajcov, za jeden z najšťastnejších v živote. Novú etapu automobilky Saab odštartuje už hotová nová generácia vlajkovej lode 9-5 a pripravované SUV s označením 9-4X.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk
BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) - GM vlastní Saab od roku 1990, kedy za 600 miliónov amerických dolárov kúpilo 50-percentný podiel v tejto švédskej automobilke. Tá však bola stratová až do roku 1995. Neskôr sa situácia opäť zhoršila a v roku 2000 sa GM stalo 100-percentným vlastníkom automobilky Saab.
Napriek všetkému sa nepodarilo švédsky Saab dostať opäť do „čiernych čísel“. V roku 2008 predstavovala strata Saabu až 340 miliónov amerických dolárov. Koncom roka 2008 oznámil koncern GM úmysel značku predať.
Najvážnejší záujem prejavil malý švédsky výrobca superšportov Koenigsegg. K predaju však nakoniec nedošlo a Saabu hrozil zánik. Záujem neskôr preukázal Spyker. K dohode nedošlo na prvýkrát ani v tomto prípade, no po dlhom čase a nekonečných rokovaniach sa napokon automobilky dohodli na kompromise.
GM nezverejnilo podmienky predaja Saabu, no podľa zdroja agentúry Reuters má Spyker zaplatiť GM za Saab 74 miliónov amerických dolárov a ďalších 326 miliónov dolárov v akciách novej spoločnosti Saab Spyker Automobiles. Podmienkou uskutočnenia obchodu bolo zaručenie sa švédskej vlády za úvery pre Saab v Európskej investičnej banke vo výške 400 miliónov eur.
Saab 9-5
Foto: SITA
Saab
Počiatky švédskej značky Saab sa datujú ešte do roku 1937, kedy v Trollhättane vznikla továreň na výrobu lietadiel – Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). S výrobou áut začala spoločnosť až v roku 1949, kedy uzrel svetlo sveta prvý automobil značky Saab s označením 92.
Neskôr sa stal synonymom Saabu štvorvalcový vidlicový agregát V4. V polovici 70-tych rokov sa Saab preslávil preplňovaním pomocou turbodúchadla. Saab 99 bolo totiž tretie auto na svete, ktoré bolo sériovo vybavené turbodúchadlom. Saab 99 Turbo bolo tiež prvé auto v histórii, ktoré zvíťazilo na rally s preplňovaným motorom. Za volantom vtedy v roku 1979 sedel legendárny Stig Blomquist.
Dnes vyrába automobilka Saab približne 90 až 100 tisíc áut ročne. Zamestnáva zhruba 3400 ľudí a po celom svete je roztrúsených okolo 1100 predajcov áut tejto švédskej značky.
Spyker C8 Aileron Spyder
Foto: Spyker
Spyker
Aj keď je dnes táto automobilka možno málo známa, jej história siaha ešte omnoho ďalej, ako história švédskeho Saabu. Dokonca až do 19-teho storočia, konkrétne do roku 1898, kedy zakladatelia automobilky, bratia Spijkerovci, postavili prvý motorizovaný koč. Zo značky Spyker sa postupom času stal výrobca výkonných a luxusných automobilov.
Spoločnou historickou črtou oboch automobiliek je výroba lietadiel. Spyker vyrábal lietadlá počas prvej svetovej vojny. Po nej sa opäť vrátil k výrobe áut, no v roku 1925 značka zanikla. Vzkriesená bola v roku 2000. Aj v novej etape života sa táto spoločnosť špecializuje na výnimočné automobily. V súčasnosti je vo výrobe ikonický model C8, no ročne automobilka vyprodukuje iba niekoľko desiatok kusov.
Saab Spyker Automobiles
Po dokončení predajných transakcií sa Spyker zaviazal vytvoriť novú spoločnosť s názvom Saab Spyker Automobiles. Zatiaľ nie sú známe žiadne detaily. Nevieme teda či sa niečo zmení na označovaní švédskych modelov, pôvodne značky Saab, a holandských superšportov značky Spyker, alebo či pôjde iba o zmenu administratívneho charakteru.
V každom prípade sa dá 26. január 2010 považovať pre priaznivcov značky Saab, ale aj pre jej zamestnancov a predajcov, za jeden z najšťastnejších v živote. Novú etapu automobilky Saab odštartuje už hotová nová generácia vlajkovej lode 9-5 a pripravované SUV s označením 9-4X.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk