|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. novembra 2018
S prvými testami autonómnych vlakov počítajú v Česku do dvoch rokov
České podniky chcú využiť svetový trend automatizácie železničnej dopravy. Výrobca železničnej a cestnej techniky AŽD Praha zostavuje v súčasnosti konzorcium firiem, s ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Praha 18. novembra (TASR) - České podniky chcú využiť svetový trend automatizácie železničnej dopravy. Výrobca železničnej a cestnej techniky AŽD Praha zostavuje v súčasnosti konzorcium firiem, s ktorým vstúpi na trh s autonómnymi vlakmi. Spoločný podnik dotvorí výrobca vlakovej elektroniky MSV elektronika, dodávateľ softvéru iXperta a ďalšie dve až tri firmy. Pre denník E15 to povedal generálny riaditeľ AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
AŽD pracuje na autonómnych vlakoch už tri roky, ale práve teraz sa projekt rozbieha naplno. Doterajšie investície sa zvyčajne pohybovali na úrovni niekoľkých miliónov korún, najnovšie ich AŽD skokovo zvýši.
"Plánujeme náklady 60 miliónov Kč (2,31 milióna eur) za tri roky. Po ich uplynutí chceme mať hotový čisto český a v plnej miere autonómny vlak," uviedol Chrdle. Prvé testovacie jazdy bez cestujúcich a za prítomnosti rušňovodičov sú naplánované na rok 2020.
"Cieľom je český trh. Zákazníkmi budú dopravcovia na regionálnych tratiach, ktoré sú ekonomicky veľmi náročné, zároveň sa na nich vlaky nemusia otáčať, jazdia tam a späť. Tu by bol prínos najväčší, cena práce na železnici totiž pôjde nahor," povedal Chrdle.
Cestujúcich by české autonómne vlaky mohli začať voziť od roku 2025. Súčasná legislatíva však prevádzku bez rušňovodiča neumožňuje. Ako uviedol Jan Lerche, predseda správnej rady spoločnosti iXperta, je potrebné prekonať dve prekážky. "Sú to technické úskalia, s tými si poradíme, a potom neexistencia legislatívy. Preto budeme apelovať na štát, aby Česko mohlo hrať v tejto oblasti železnice prím," povedal Lerche.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR