|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka. Foto: TASR Radovan Stoklasa
Košice 5. novembra (TASR) - Na post primátora Košíc v nadchádzajúcich komunálnych voľbách kandiduje za Národnú koalíciu 63-ročný lekár - manažér Štefan Horváth. Vo svojom programe sľubuje morálne a odborne zdatnú samosprávu s maximálnym úsilím využiť ľudský potenciál na zveľadenie mesta v prospech jeho komunity.-Dosiaľ ste v komunálnej politike nepôsobili, prečo ste sa teda rozhodli kandidovať na primátora?-
Naopak, aj v tejto chvíli sa ukazuje ako dôležité, že moja angažovanosť vo veciach verejných, a teda v súčinnosti s komunálnym prostredím, začala v minulosti ešte v čase okupácie Slovenska v roku 1968 a neskôr pokračovala v pozícii lekára a následne v čase Novembra 1989, kedy som sa dlhodobo zapájal do boja za slobodu, demokraciu a boja proti totalite a cenzúre. Tento doslova boj za práva občanov a profesie ma postupne za podpory občianskych združení, stavovských organizácií a kolegov - lekárov a zdravotných sestier a ich odborových združení vyniesol do pozície riaditeľa Fakultnej nemocnice v Košiciach, kde počas zhruba šiestich rokov manažovania sme boli vlajkovou loďou slovenského zdravotníctva. Zariadenie bolo nezadlžené – to je dnes asi nepredstaviteľné! Bol som iniciátor a realizátor transformačných krokov, a to podotýkam, bez korupčných škandálov. Preto tieto skúsenosti a zodpovednosť má vedú k snahe pomôcť znovu a teraz celým Košiciam byť opäť na prvom mieste, nakoľko škandalizovanie a strata pozície metropoly východu má znepokojuje, tak ako všetkých občanov.
-Aké sú vaše programové priority, na ktoré oblasti sa chcete sústrediť a čo najmä zmeniť?-
Najväčšie negatívum mesta Košice je maximálne nevyužitie potenciálu druhého najväčšieho mesta na Slovensku. Riešenie skutočne vážnych spoločenských otázok nás Košičanov spočíva predovšetkým z reálneho záujmu o mesto a jeho rozvoj. Primátor mesta ako jeho otec a zástupca má za úlohu pomáhať, rozvíjať, chrániť a reprezentovať najlepšie, ako vie. Košice je potrebné vrátiť do rúk občanov. Z praxe viem, že je maximálne dôležité dať kreatívnym ľuďom priestor pre dobré nápady a reálne ich aj podporovať, čím sa zabezpečí kontakt medzi obyvateľstvom, magistrátom a priamym vedením mesta. Moja ambícia je vytvoriť nový komunikačný systém, ktorý otvorí maximálne dvere všetkým obyvateľom nášho krásneho mesta. Samozrejmosťou je priame zapojenie všetkých inštitúcií na území Košíc, ako sú napríklad vysoké školy, polícia, zdravotníctvo a podobne, na vytvorenie cítiteľnej politiky pre občanov a pre rozvoj mesta. Mám plán, ktorým chcem vytvoriť kvalitný priestor pre ľudí, ktorí v Košiciach chcú žiť a spoločne budovať a rozvíjať naše mesto. Ponúkam stabilitu, rozvoj a pomoc ľuďom, o ktorých dnes nikto nemá záujem, a práve my spoločne tvoríme mesto Košice.
-Dlhodobým problémom mesta je oblasť parkovania, ako by ste si predstavovali riešenie tejto otázky, čo sa týka správy, spoplatnenia a rozširovania parkovacích miest?-
Parkovanie v meste je ako boľavý otlak na nohe. Vnímam ho ako aktuálny problém, ktorý musí byť prednostne riešený na racionálnom základe, bez emócií a vo väzbe na projekt integrovanej mestskej dopravy. S tým súvisí aj vybudovanie záchytných parkovísk pre každý cestný smer do Košíc. Nateraz musíme počkať, ako dopadne súdne konanie v spore mesta a nájomcu parkovísk. Komplexné riešenie dopravnej situácie je nevyhnutným predpokladom bezpečnosti, spokojnosti a poriadku.
-Aká je vaša predstava budúcnosti verejnej dopravy v meste? Ste za návrat trolejbusov v rámci MHD alebo iné zmeny?-
V Programe Inteligentného mesta – Smart City v rámci dopravy počítam s maximálnou efektívnosťou využitia potenciálu, ktorý je nevyhnutné rozšíriť o ekologickú dopravu, ku ktorej patrí aj trolejbus. Problematika dopravy a dopravnej situácie je predmetom dlhodobej nekompetentnosti a sporov, a preto bude jej riešenie prioritou a odborne jasne presadzovanou koncepciou integrovaného systému riadenia v Košiciach.
-V minulosti boli snahy o redukciu počtu 22 mestských častí Košíc a ušetrenie financií na ich aparáte. Zároveň je tu otázka posilnenia kompetencií a financovania mestských častí. Ako vy vnímate daný stav, snažili by ste sa o zmenu?-
Každá mestská časť v našom meste si zaslúži uvážlivý postoj a chápanie zo strany vedenia mesta. Nový primátor má dobre poznať svoje mesto a navrhovať postupy tak, aby boli čo najmenej bolestivé v citlivých otázkach, ako je napríklad počet mestských častí. Hrdosť Košičanov je spojená aj s určitou samostatnosťou a patriotizmom k svojmu domovu. Preto sa vždy snažím chápať citlivo a uvážlivo záujem ľudí. Mestská časť by mala dostať šancu, ak je kvalitnou a potrebnou. Moju podporu aktívne mestské časti určite majú.
-Ako si predstavujete komunikáciu samosprávy s verejnosťou? Čo by sa malo zlepšiť?-
Magistrát mesta Košice nesmie byť uzavretou inštitúciou, ktorá nevytvára podmienky na kvalitnú a rovnocennú komunikáciu s občanom Košíc. Je veľmi dôležité, aby občan mesta reálne cítil prepojenie s vedením mesta a jeho celkovým fungovaním. Košice sú mestom dobrých a slušných ľudí, ktorých emocionálne a racionálne vybavenie je najväčším bohatstvom mesta. Morálne a odborne zdatná samospráva, ktorú garantujem, vyvinie maximálne úsilie tento ľudský potenciál vzájomne prepojiť s vlastným programom a aktivitami, čím si vytvoríme predpoklad zveľadiť mesto v prospech našej mestskej komunity. Bude to ojedinelý fungujúci projekt súdržnosti. Nepochybne vzbudí záujem aj v širšom občianskom priestore SR. My všetci si zaslúžime žiť kvalitnejší a dôstojnejší život spojením vzájomných síl a s občianskou podporou vytvoríme v meste atmosféru ľudskej i spoločenskej vzájomnosti, žičlivosti a kultúrnosti. Napokon, máme spoločný ľudský údel, a tiež individuálny podiel na zodpovednosti za kvalitu nášho spolunažívania. Našou víziou je priebežná komunikácia vedenia samosprávy s verejnosťou počas volebného obdobia, v jednotlivých prípadoch so zástupcami občianskych združení vrátane cirkví. Dvere primátora budú jeden deň v týždni otvorené pre verejnosť a v naliehavých prípadoch podľa aktuálnej potreby. Synergickým efektom by mala byť vzájomná dôvera vedenia mesta a verejnosti, ktorá prinesie prospech občanom i mestu. Bude to najmarkantnejší dôkaz, že sa dá a oplatí si vzájomne veriť. V doterajších volebných obdobiach táto vzájomná dôvera chýbala.
-Navrhujete zriadiť ako poradný orgán radu starších a odborne zdatných občanov mesta. Kto by mal byť jej členom a aký účel by mala plniť?-
Hlavným cieľom je vytvorenie komplexnej otvorenej samosprávy. V historickom a nie tak dávnom kontexte vždy rozhodovali v zásadných otázkach mesta, a to nielen na Slovensku, občania, ktorí svojimi skúsenosťami a zodpovednými riešeniami v rôznych "cechoch", teda odborných a profesijných skupinách - dnes aj podnikateľov a živnostníkov, ale aj predstaviteľov cirkví, národnostných spolkov i menšín, športovcov, kultúrnych, vzdelávacích a vedecko-výskumných inštitúcií - dosahovali úspechy. Preto sa dá o ich rozhodnutia oprieť a vybrať pre občana a Košice tie správne. Takýto generačný dialóg sa vzhľadom k ideologickým rozporom z minulosti vytratil a vplyvom informačných technológií značne znehodnotil. To všetko už patrí v dnešnej dobe minulosti, teda je predpokladom, že práve generačný dialóg naštartuje úspech v ponímaní a riadení tak očakávanej samosprávy. Politickú a občiansku rozhľadenosť nevynímajúc.
-Problémom Košíc je dlhodobo situácia na Luníku IX, devastácia bytoviek a vznik nelegálnych osád. Ako by ste chceli tento problém riešiť?-
Luník IX je už niekoľko rokov hanbou nášho mesta. Osobne mám skúsenosti aj s touto komunitou, nakoľko ako lekár som prichádzal do priameho kontaktu s ľuďmi z tejto mestskej časti. Luník IX si vyžaduje uvážlivý a predovšetkým systematický plán práce. Nie je možné, že mesto Košice v súčasnosti nemá spracovaný strategický materiál, ktorý by jasne hovoril o riešeniach a následnom konečnom odpočte realizovaných aktivít. Súčasné vedenie, ale aj jeho predchodcovia neskutočne podcenili hrozbu generačnej chudoby, kriminality, prostitúcie a drogovej závislosti v týchto chudobných lokalitách na našom území a tvárili sa, ako keby sa ich to netýkalo. Počas mojej praxe som mal možnosť spoznať odborníkov na túto tému a osobne som sa zaujímal o efektívne a udržateľné programy, ktoré pomôžu riešiť extrémnu chudobu v týchto lokalitách. Podľa mojich informácií na našom území sa nachádza okrem Luníka IX aj ďalších desať až 12 nelegálnych osád, ktoré znepríjemňujú život slušným ľuďom bývajúcim v ich blízkosti, čo spôsobuje nemalé problémy. Napriek tomu sa mesto Košice touto otázkou kardinálne nezaoberá a obyvatelia na to doplácajú.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR