RÚZ kritizuje vládny návrh zákona o ochrane spotrebiteľa
Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú minulý týždeň schválila vláda, má pre predajcov či poskytovateľov služieb takmer likvidačný charakter. Ako ďalej vyplýva zo stanoviska Republikovej ...
BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) - Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú minulý týždeň schválila vláda, má pre predajcov či poskytovateľov služieb takmer likvidačný charakter. Ako ďalej vyplýva zo stanoviska Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ), v prípade jej schválenia budú mať napríklad predajcovia povinnosť uhradiť všetky náklady spojené s reklamačným konaním, a to dokonca i v prípade, že reklamácia je neodôvodnená. "Schválená podoba novely je tiež v príkrom rozpore s obsahom materiálu, ktorý bol v pripomienkovom konaní," uvádza ďalej stanovisko RÚZ.
Ako ďalej vyplýva zo stanoviska, Republiková únia zamestnávateľov podrobne analyzovala pripravované návrhy zmien v zákone ešte počas pripomienkového konania v septembri uplynulého roku. "Zamestnávatelia k jednotlivým ustanoveniam návrhu zákona nemali pripomienky, pretože novela odstraňovala stav, podľa ktorého predávajúci musel zaplatiť náklady na odborné posúdenie i v prípade, že odborné posúdenie reklamovaného výrobku ukázalo, že ide o chybu výrobku spôsobenú spotrebiteľom," spresňuje RÚZ.
Minulú stredu vládou schválený materiál však podľa stanoviska RÚZ uvádza, že bez ohľadu na výsledok reklamačného konania, znáša náklady na odborné posúdenie predávajúci. "Navyše predkladacia správa hovorí o tom, že novela má odstrániť neprimerané zaťaženie predávajúceho pri vybavovaní reklamácií," uvádza sa ešte v stanovisku. To zamestnávatelia podľa RÚZ považujú za výsmech podnikateľskej obci, keďže práve vládou schválená verzia ukladá predávajúcim hradiť všetky náklady spojené s reklamáciou. "RÚZ preto na základe uvedeného požiada ministra hospodárstva o zvolanie Rady pre podnikateľské prostredie v čo najskoršom možnom termíne, s cieľom prerokovať sporné ustanovenia, ktoré môžu mať výrazne negatívny dopad na celý sektor obchodu a služieb na Slovensku," uzatvára stanovisko Republikovej únie zamestnávateľov.
Vládny kabinet 28. mája 2008 schválil návrh novely zákona o ochrane spotrebiteľa. Navrhovaná novela podľa rezortu hospodárstva odstraňuje neprimerané zaťaženie predávajúceho pri vybavovaní reklamácií. Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatní počas prvých dvanástich mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia. Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatní po dvanástich mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietne, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, má byť povinná v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie.
SITA