|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. januára 2014
RTVS chce o prezidentských voľbách informovať transparentne
Nezávisle a transparentne chce Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) pristupovať k informovaniu verejnosti o kandidátoch na prezidenta, ako aj k samotným kandidátom. Všetky podstatné informácie bude ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Nezávisle a transparentne chce Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) pristupovať k informovaniu verejnosti o kandidátoch na prezidenta, ako aj k samotným kandidátom. Všetky podstatné informácie bude RTVS zverejňovať na svojej webstránke, http://www.rtvs.sk. Radu RTVS o tom na jej rokovaní informoval riaditeľ sekcie spravodajstva, športu a publicistiky Lukáš Diko.
Vedenie spravodajstva verejnoprávneho média vypracovalo po prvý raz projekt, ktorý má zaistiť objektívnu prípravu informácií o voľbách hlavy štátu. Pravidlá pre voľby prezidenta sa po prerokovaní Radou RTVS stali internou smernicou RTVS. Jeho pravidlá majú zaistiť aj to, aby sa z RTVS nestal nástrojom propagandy.
Po prvý raz sú súčasťou konceptu volebného vysielania pravidlá, na základe ktorých sa bude verejnoprávne spravodajstvo a aktuálna publicistika rozhodovať. “Budeme prihliadať na to, aby sa z RTVS nestal nástrojom nejakej propagandy,“ zdôraznil pre agentúru SITA Diko s tým, že sa inšpirovali aj v zahraničí, najmä v Českej republike.
Verejný záujem je dôležitý
“Napríklad pri spravodajských a publicistických reláciách budeme prihliadať pri spracovaní informácií na verejný záujem, význam danej udalosti a informácie v kontexte aktuálneho diania, vplyv tejto informácie na obyvateľstvo ale aj napríklad na to, či je možnosť presadiť takýto zámer v rámci kompetencií prezidenta,“ upozornil šéf spravodajstva, športu a publicistiky RTVS Lukáš Diko.
Informácie o voľbách, kandidátoch na prezidenta sa objavia vo forme diskusií, štruktúrovaných rozhovorov a posolstiev kandidátov vo vysielaní oboch organizačných zložiek RTVS – v Slovenskom rozhlase (SRo) a v Slovenskej televízii (STV). Podľa Dika majú záujem, aby “diskusia bola naozaj diskusiou kandidátov a nielen jednostrannou prezentáciou ich volebných programov“. Presná dramaturgia vysielania venovaného voľbám prezidenta bude známa na budúci týždeň. Vysielanie sa delí na časť pred začiatkom kampane a časť počas kampane.
Pred kampaňou, do 28. februára, bude RTVS informovať o voľbách a o kandidátoch, každému z nich poskytne priestor na rozhovor v rozhlase a v televízii. Počas kampane je vysielanie určené zákonom. SRo a STV musia podľa zákona o spôsobe voľby prezidenta SR vyčleniť všetkým kandidátom rovnaký priestor, spolu však na voľby môže venovať najviac 10 hodín SRo a 10 hodín vo vysielaní STV. Jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu.
Budú mať vlastné prieskumy
Tento čas bude vyhradený už spomínaným štruktúrovaným rozhovorom, v ktorých kandidátom položia niekoľko odborných otázok. Ďalej dostanú priestor na formulovanie svojho posolstva voličom, ktoré sa odvysielajú v posledný deň kampane. Posledné dni kampane 10., 11. a 12. marca budú vyhradené živým diskusiám viacerých kandidátov o 20:10 na Jednotke a na Rádiu Slovensko. Spoločné, televízne i rozhlasové, bude aj povolebné štúdio.
RTVS si dá urobiť vlastné dva prieskumy preferencií kandidátov. Urobia ich dve agentúry – Focus a Median, rôznou metodikou. Radu o tom informoval generálny riaditeľ RTVS Václav Mika. Prieskumy budú podľa Lukáša Dika jedným z ukazovateľov pri rozdelení všetkých 15 kandidátov na tri skupiny po päť, aby sa v diskusiách porovnávali programy porovnateľných kandidátov.
Ostatné programy podľa zákona nasadí RTVS na základe žrebovania. Platenú reklamu RTVS vysielať nebude, avizoval Mika. Problém by mohol byť s cenníkom alebo s možnosťami kandidátov pripraviť kvalitatívne podobné spoty. Termíny na diskusie dá RTVS kandidátom vedieť v dostatočnom predstihu už na budúci týždeň. Ak by sa stalo, že niektorý z nich do vopred dohodnutej diskusie nepríde, diskusia sa skráti o čas, ktorý mal kandidát dostať.
Ako budú prebiehať voľby?
Prvé kolo prezidentských volieb sa bude konať v sobotu 15. marca. Ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov, druhé kolo volieb sa bude konať v sobotu 29. marca. V ňom budú o prezidentské kreslo bojovať dvaja kandidáti, ktorí získajú najväčší počet platných hlasov v prvom kole.
Kampaň pred voľbou prezidenta sa začína 15 dní (28. februára) a končí sa 48 hodín (13. marca o 7:00) pred začiatkom voľby. Vedenie kampane mimo času zákonom stanovenej kampane je zakázané. Zákon o voľbách prezidenta označuje za kampaň “činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta, vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií“.
Verejnoprávny SRo a STV zo zákona musia informovať o kandidátoch, súkromné televízie a rádia môžu, ale aj nemusia. Maximálny vysielací čas venovaný prezentácii kandidátov je obmedzený, a spolu je to 10 hodín, pričom jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu. Kandidáti musia dostať rovnaký priestor, nikto nesmie byť znevýhodnený.
V prezidentských voľbách platí informačné moratórium. Moratórium sa začne 48 hodín pred začiatkom volieb a platí aj počas nich. Znamená zákaz zverejňovať v rozhlase, televízii a v hromadných informačných prostriedkoch informácie o kandidátoch v ich prospech alebo v neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom. Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr tri dni pred dňom konania voľby.
Vedenie spravodajstva verejnoprávneho média vypracovalo po prvý raz projekt, ktorý má zaistiť objektívnu prípravu informácií o voľbách hlavy štátu. Pravidlá pre voľby prezidenta sa po prerokovaní Radou RTVS stali internou smernicou RTVS. Jeho pravidlá majú zaistiť aj to, aby sa z RTVS nestal nástrojom propagandy.
Po prvý raz sú súčasťou konceptu volebného vysielania pravidlá, na základe ktorých sa bude verejnoprávne spravodajstvo a aktuálna publicistika rozhodovať. “Budeme prihliadať na to, aby sa z RTVS nestal nástrojom nejakej propagandy,“ zdôraznil pre agentúru SITA Diko s tým, že sa inšpirovali aj v zahraničí, najmä v Českej republike.
Verejný záujem je dôležitý
“Napríklad pri spravodajských a publicistických reláciách budeme prihliadať pri spracovaní informácií na verejný záujem, význam danej udalosti a informácie v kontexte aktuálneho diania, vplyv tejto informácie na obyvateľstvo ale aj napríklad na to, či je možnosť presadiť takýto zámer v rámci kompetencií prezidenta,“ upozornil šéf spravodajstva, športu a publicistiky RTVS Lukáš Diko.
Informácie o voľbách, kandidátoch na prezidenta sa objavia vo forme diskusií, štruktúrovaných rozhovorov a posolstiev kandidátov vo vysielaní oboch organizačných zložiek RTVS – v Slovenskom rozhlase (SRo) a v Slovenskej televízii (STV). Podľa Dika majú záujem, aby “diskusia bola naozaj diskusiou kandidátov a nielen jednostrannou prezentáciou ich volebných programov“. Presná dramaturgia vysielania venovaného voľbám prezidenta bude známa na budúci týždeň. Vysielanie sa delí na časť pred začiatkom kampane a časť počas kampane.
Pred kampaňou, do 28. februára, bude RTVS informovať o voľbách a o kandidátoch, každému z nich poskytne priestor na rozhovor v rozhlase a v televízii. Počas kampane je vysielanie určené zákonom. SRo a STV musia podľa zákona o spôsobe voľby prezidenta SR vyčleniť všetkým kandidátom rovnaký priestor, spolu však na voľby môže venovať najviac 10 hodín SRo a 10 hodín vo vysielaní STV. Jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu.
Budú mať vlastné prieskumy
Tento čas bude vyhradený už spomínaným štruktúrovaným rozhovorom, v ktorých kandidátom položia niekoľko odborných otázok. Ďalej dostanú priestor na formulovanie svojho posolstva voličom, ktoré sa odvysielajú v posledný deň kampane. Posledné dni kampane 10., 11. a 12. marca budú vyhradené živým diskusiám viacerých kandidátov o 20:10 na Jednotke a na Rádiu Slovensko. Spoločné, televízne i rozhlasové, bude aj povolebné štúdio.
RTVS si dá urobiť vlastné dva prieskumy preferencií kandidátov. Urobia ich dve agentúry – Focus a Median, rôznou metodikou. Radu o tom informoval generálny riaditeľ RTVS Václav Mika. Prieskumy budú podľa Lukáša Dika jedným z ukazovateľov pri rozdelení všetkých 15 kandidátov na tri skupiny po päť, aby sa v diskusiách porovnávali programy porovnateľných kandidátov.
Ostatné programy podľa zákona nasadí RTVS na základe žrebovania. Platenú reklamu RTVS vysielať nebude, avizoval Mika. Problém by mohol byť s cenníkom alebo s možnosťami kandidátov pripraviť kvalitatívne podobné spoty. Termíny na diskusie dá RTVS kandidátom vedieť v dostatočnom predstihu už na budúci týždeň. Ak by sa stalo, že niektorý z nich do vopred dohodnutej diskusie nepríde, diskusia sa skráti o čas, ktorý mal kandidát dostať.
Ako budú prebiehať voľby?
Prvé kolo prezidentských volieb sa bude konať v sobotu 15. marca. Ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov, druhé kolo volieb sa bude konať v sobotu 29. marca. V ňom budú o prezidentské kreslo bojovať dvaja kandidáti, ktorí získajú najväčší počet platných hlasov v prvom kole.
Kampaň pred voľbou prezidenta sa začína 15 dní (28. februára) a končí sa 48 hodín (13. marca o 7:00) pred začiatkom voľby. Vedenie kampane mimo času zákonom stanovenej kampane je zakázané. Zákon o voľbách prezidenta označuje za kampaň “činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta, vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií“.
Verejnoprávny SRo a STV zo zákona musia informovať o kandidátoch, súkromné televízie a rádia môžu, ale aj nemusia. Maximálny vysielací čas venovaný prezentácii kandidátov je obmedzený, a spolu je to 10 hodín, pričom jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu. Kandidáti musia dostať rovnaký priestor, nikto nesmie byť znevýhodnený.
V prezidentských voľbách platí informačné moratórium. Moratórium sa začne 48 hodín pred začiatkom volieb a platí aj počas nich. Znamená zákaz zverejňovať v rozhlase, televízii a v hromadných informačných prostriedkoch informácie o kandidátoch v ich prospech alebo v neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom. Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr tri dni pred dňom konania voľby.