|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. marca 2011
Rozhovor: "Pôstu sa netreba báť" hovorí Anton Srholec
V stredu sa Popolcovou stredou začína 40dňový pôst, ktorý človeka vedie k očiste tela i ducha a k oslave Veľkej Noci, najväčšieho kresťanského sviatku nanebovstúpenia Pána.
Zdieľať
Kontroverzná osobnosť, výnimočný človek a kňaz Anton Srholec dokáže o náboženských veciach hovoriť ľudským jazykom, preto nie je na škodu, nechať ho prehovoriť práve na tému pôstu a jeho významu.
V čom teda spočíva pôstna Popolcová streda a štyridsaťdňový pôst?
Je to akási očista ducha a aj tela?
Čoho sa treba vzdať?
Pôsobili ste v Saleziánskom ráde, ktorý sa zameriava aj na vzdelávanie a výchovu mladých ľudí a detí. Čo vám dalo toto pôsobenie?
Bolo toto pôsobenie akousi väzbou ?
Veľmi často sa stretávate s umelcami a vy sám milujete umenie…Usilujete sa ich aj ovplyvňovať ?
Aké zvyky počas pôstneho obdobia majú vaši známi?
Vy ste sa ocitli neraz za svoje presvedčenie v nemilosti…
Ako vnímate Veľkú Noc?
Autor: Jana Horváthová
Anton Srholec sa narodil ako jedno zo siedmich detí rodičov maloroľníkov. Študoval na gymnáziu v Skalici, v Trnave a v Šaštíne. Už v roku 1946 vstúpil do saleziánskej spoločnosti s cieľom venovať sa výchove chudobnej mládeže. Nakoľko v roku 1950 komunistický režim rozpustil všetky rehoľné spoločnosti, mohol maturovať v roku 1951 v Bratislave už ako civilná osoba. Keďže mu nebolo v tom čase umožnené študovať teológiu, pre ktorú bol rozhodnutý, v roku 1951 sa pokúsil (ako mnoho iných mladých ľudí) ilegálne prekročiť hranice, aby v cudzine mohol dosiahnuť svoj cieľ. Útek sa z dôvodu rozvodnenej rieky Moravy nevydaril, preto bol v skupine asi 20 podobne obžalovaných bohoslovcov a kňazov odsúdený za „trestný čin“ pokusu o nepovolené prekročenie štátnych hraníc. Pojednávanie sa konalo pred Štátnym súdom v Bratislave, a skupina bola odsúdená spolu na 289 rokov väzenia. Anton Srholec na 12 rokov. Vo väzení strávil 10 rokov. Prevažnú časť z toho v uránových baniach v Jáchymove. (Pobyt v tomto koncentračnom tábore opísal vo svojej knihe Svetlo z hlbín Jáchymovských lágrov. Kniha neskôr vyšla aj v preklade do slovinského, nemeckého a anglického jazyka.) Z väzenia ho prepustili s posudkom: “ Schopný vykonávať akúkoľvek manuálnu prácu.”
Po návrate z väzenia bol ešte 10 rokov robotníkom. Neprijali ho ani za skladníka do továrne, preto pracoval na stavbách, v továrni na výrobu betónových prefabrikátov a pri vysokých peciach v Ostravských oceliarňach. Vo väzení, aj ako robotník stále študoval. Predovšetkým teológiu. V Ostrave mu bolo umožnené študovať aj cudzie jazyky, urobil si tam aj štátne skúšky z jazyka anglického a nemeckého. Po dva roky sa hlásil do kňazského seminára v Bratislave, ale nedali mu ani len odpoveď.
V roku 1969, v období tzv. Pražskej jari, dostal povolenie odísť na tri mesiace do Talianska. Tamojší pobyt si predĺžil na jeden rok, aby mohol dokončiť teologické štúdiá na Pápežskej saleziánskej univerzite v Turíne. Za kňaza ho vysvätil spolu s niekoľkými mladými mužmi z rôznych iných národov pápež Pavol VI. dňa 17. mája 1970 v Ríme.
[upraviť]
Popolcovou stredou začína pôstne obdobie. Čo by mal človek spraviť a na čo by mal myslieť v tento deň, ktorý uzatvára obdobie zábav a plesov...
Čím som starší, tým menší rozdiel vidím medzi fašiangom a pôstnym obdobím. Spolu s ostatnými ľuďmi, veriacimi, či pochybujúcimi len málo fašiangujeme. Naša konzumná spoločnosť svoj fašiang, nezastaví.Zábavné programy a povrchný spôsob života budú pokračovať. Môjmu veku aj mojej filozofii sú bližšie tie pôstne témy. Ak je človek roky na ľade, zvykne si a nájde iný druh potešenia a radosti, ktorú si tak váži, že by ju nevymenil ani za Karneval v Rio, či za Ples v opere.
V čom teda spočíva pôstna Popolcová streda a štyridsaťdňový pôst?
Vraciame sa k svojej podstate. Hľadáme zdroje radosti v sebe a okolo nás. Objavujeme prírodu. Zmierujeme sa s tým, čo sme a čo máme. Stávame sa ľuďmi, ktorí generujú radosť a vedomie zmyslu, čo presvieti život a stave sa vzácnym darom. Tento spôsob života, jeho kultúra sa nedá strihať na hodiny a merať na dni. To buď máš, alebo nemáš. Keby sme 40 dní pracovali na sebe, redukovali zbytočnosti, tešili sa zo seba a zo sveta, v ktorom žijeme, mohol by to byť fantastický začiatok. Úvod do života, ktorý má aj pre nás pripravené stale nové prekvaspenia.
Je to akási očista ducha a aj tela?
Očista tej nádoby, v ktorej nesieme seba je dôležitá. V tichu a v prijatej samote zistíme ako je ten nástroj krehký, jedinečný, ohrozený a predsa nádherný. Môžme si uvedomiť, že je to dar a my sme za ten dar zodpovední a tým darom, ktorý generuje ducha, smieme obdarovať svojich blížnych. Rodí sa tu nové vedomie. Ku šťastiu budeme potrebovať menej hmotných darov, ale viac pekných a správnych slov na správnom mieste a v správnom čase.
Čoho sa treba vzdať?
Náš výraz pre jedlo nesie so sebou aj nápoveď jed. Stáva sa, že ľudia ktorí sa nenaučili sýtiť slovom, teplom lásky a duchovnými hodnotami, suplujú tento hlad prejedaním sa. Tým otravujú ten vzácny nástroj, svoje telo, ktoré potom trpí a je neschopné prijímať a vyžarovať hlbšie city, slová a dôstojné ľudské postoje. Pred pôstom preferujem skorej skromné, jednoduché jedlo, ktoré nám ponúka príroda a naša kultúra. V kresťanskej výchove je málo docenený boj proti fajčeniu, alkoholu a drogám, čo nám doslova zabíja ľudí.
Pôsobili ste v Saleziánskom ráde, ktorý sa zameriava aj na vzdelávanie a výchovu mladých ľudí a detí. Čo vám dalo toto pôsobenie?
U saleziánov som sa naučil radikálne odmietať fajčenie a drogy,čo je mojim veľkým obohatením. V núdzi mi to pomohlo prežiť a len tomu ďakujem, že som sa dožil tak pekného veku. Aj vino, ktoré sa v Skalici rodí, my dokážeme piť. Víno je slávnosť. Víno je nas hrane spiritus. Víno je boží dar. Aj všetky ostatné dary, ktoré nám Boh, Príroda ponúka, ak sa naučíme byť zas ne vďační, a múro ich používať, stávajú sa oslavou Dárcu I násho života. Chesterton napísal, že muž by nemusel byť nešťastný, že nemôže ľúbiť všetky ženy, ale mohol by byť šťastný, že smie milovať jedinú z nich.
Bolo toto pôsobenie akousi väzbou ?
Ja viem, kde mám svoj domov. Kým vládzem, musím byť verný tomu, čo som si prisvojil. Patriť do ktorejkoľvek komunity neznamená, že budeme stale sedieť spolu, ale čím sme starší, naše vzťahy sa zduchovňujú.
Veľmi často sa stretávate s umelcami a vy sám milujete umenie…Usilujete sa ich aj ovplyvňovať ?
Umenie je charisma, láska a dar. Poznám umelcov, ktorí sa z lásky k umeniu neoženili. Je to ich reč, karma, pokánie, služba tomu Neysloviteľnému. Mám umelcov rád. Trápia sa, aby v tomto našom šedivom, chorom svete neubúdalo dobra. Zásadne nikoho neobraciam. Všetky naše potôčky tečú do jediného mora. Obraciam sa ja. Učím sa a žasnem, koľko je jazykov, ktoré hľadajú a napovedajú krásu, ktorá vždy nova a nova nás oslovuje a obohacuje. Umenie má veľkú budúcnosť. Veda a filozofia strácajú žiakov. Umenie sa stave zaujímavé. Nakoniec všetko je umenie. Krása je jedno z božích mien.
Aké zvyky počas pôstneho obdobia majú vaši známi?
Mal som príbuzného, ktorý na Popolcovú stredu vyfajčil poslednú cigaretu, išiel na popolec a zapálil si až keď počul zaspievať Aleluja. Myslím si, že by bol múdrejší, keby toho fajčenia nechal definitívne a hľadal si spôsob, ako pracovať na inom úseku v mnohovrstvenom živote. 40 dňový post je najkrajší príbeh na Ježišovi, ktorý to dokázal a to finale je úžasným symbolom a skratkou nasšej ľudskej existencie. Čo všetko by sme dostali? Ale Ježiš sa dokázal nie len postiť, asle zúčastňoval san a hostinách, kde on, pozvaný host, sa stal hostiteľom. To hlavné, čo ľudia hľadajú, je duch. Len my to nedokážeme. Ježiš je môj príklad a vzor.
Vy ste sa ocitli neraz za svoje presvedčenie v nemilosti…
Bolo mi dopriate tri razy byť sto dní na samotke, kde som sa veľa postil a bol som hrozne sám. Len so svojim Bohom. Tam ma posilňovali Ježišove príbehy. Inakšie by človek zbláznil. Som slabým žiakom. Nemal som učiteľa. Ostala mi len odvaha žiť po celé roky na ľade a tešiť sa z toho. Tú slobodu mi už nik nemôže zobrať.
Ako vnímate Veľkú Noc?
Veľká Noc je tiež sviatkom víťazstva nad neslobodou, svetla nad tmou a novej formy života nad násilím. Kým budeme po krk ponorení do materiálnych starostí a pôžitkov, nemáme šancu pochopiť čo je pripravené pre tých, čo majú odvahu pôstiť sa, odriekať si zbytočné, namáhavo pracovať alebo trpezlivo nieť ťažké jarmo. To je kozmický zákon. Radosť a skutočnú slobodu smie prežívať len ten, kto sa o to usiluje. Náš život pri všetkých možnostiach, ktoré nám ponúka, ponúka nám aj cestu znovuzrodenia, obnovy a stale nových foriem radosti.
Súvisiace články:
Rozhovor: Elena Kolek Spaskov je výnimočná charakterová herečka (4. 3. 2011)
Rozhovor: Denisa Bogdalíková spolupracuje s Richardom Müllerom na viacerých projektoch (1. 3. 2011)
Rozhovor: Ondrej Šulaj približuje Ruda Slobodu svojimi spomienkami v Gazdovej krvi v Astorke (28. 2. 2011)
Rozhovor: Oľga Belešová má rada svoje „uletené ženy“, baví ju to (27. 2. 2011)
Rozhovor: Sólistka Linda Ballová sa učí aj cudzie jazyky s ľahkosťou (23. 2. 2011)
Rozhovor: Študenti VŠMU sa rozhodli divadelnému divákovi povedať viac (20. 2. 2011)
Nikita Slovák: „Uznávaný aj zatracovaný“... (19. 2. 2011)
Rozhovor: Sisa Michalidesová je človekom, ktorého choroba nezlomila (8. 2. 2011)
Rozhovor: Judita Hansman vo svojom tíme víta talenty (5. 2. 2011)
Rozhovor: Peter Pavlac dokáže s textom čarovať (24. 1. 2011)