|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 30.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dávid
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. mája 2014
Rozhovor: Divadlo Astorka zajtra na Novej dráme s Kométou
Divadlo Astorka je jedným z mála divadiel, ktoré dáva priestor mladým tvorcom vo väčšej miere, a rok čo rok sa rady hereckého súboru rozširujú o nových hercov.
Zdieľať
Divadlo Astorka má za sebou náročné obdobie, kde odpremiérovalo tri predstavenia. Dve zo študentskej dielne a jedno z tej vlastnej. Ako si to celé zvládala manažovať?
Bolo to veľmi náročné, ale nie kvôli trom inscenáciám, pretože dve školské prešli tak, ako vznikli, už s nimi nebola práca, no Láska na Kryme nám dala zabrať... Nešlo o žiadnu stresovú situáciu, naopak, bolo to krásne a zmysluplné obdobie, ale práve v čase vzniku sa vyhrotila situácia na Kryme, s čím sa teda vôbec nerátalo, keď sme sa pre túto hru rozhodli. Aj preto III. dejstvo, ktoré sa odohráva v súčasnosti, bolo stále otvorené... U autora bolo v metaforickej podobe, no v kontexte politickej situácie dostávalo až príliš konkrétny a takmer dokumentárny rozmer, takže sme skôr hľadali nový modelový význam, aký by sa páčil aj autorovi, pretože Mrozek bol majster grotesky, paradoxu, svojrázneho humoru a nie realistický dokumentarista. Tak, v tomto to bolo náročné obdobie, ale opakujem, veľmi pekné, veľmi prínosné a napriek tým hrozným udalostiam aj veľmi vtipné.
Najskôr to boli poslucháči VŠMU, ktorí predviedli vynikajúci výkon v predstaveniach zo svojej vlastnej kuchyne, keďže pôvodne vznikali pre LAB VŠMU, no Astorka ich zastrešila...
Fajčiarky som videla približne pred rokom a zdali sa mi veľmi dobré, rovnako, ako ešte jeden Mrozek v réžii Andrey Bučkovej. Rozprávali sme sa o Fajčiarkách v divadle a náš riaditeľ, Vlado Černý neskôr ponúkol tvorcom a účinkujúcim možnosť zaradiť túto inscenáciu do nášho repertoáru. Tešíme sa z mladých...
Režisérom spomenutého predstavenia bol Marián Amsler, talentovaný a vynikajúci režisér, ktorý rovnako uviedol do života aj vaše domovské predstavenie... Je to náhoda, alebo zámer?
Úplná náhoda. S režisérom bolo vedenie dohodnuté už dávno a vôbec sme nevedeli, že (a čo) bude robiť predtým na škole. Dokonca, túto hru som mala v češtine a dala ju čítať aj u nás v divadle. Veľmi sa nám páčila, bola vtipná, súčasná, jednoducho presne taký Čechov, aký by sa nám pozdával. Ale, keď som o nej Majovi Amslerovi pri výbere titulov vravela, povedal, že ju práve preložil pre VŠMU. Nakoniec sa predsa len do Astorky dostala, dokonca v jeho réžii, hoci inou cestou.
V Astorke začínalo veľa mladých hercov a tvorcov, ktorí sú už dnes známi... Niektoré hry sú dokonca stále na repertoáre...Ak spomeniem Na koho to slovo padne, Sen noci svätojánskej, či hra niekdajších študentov Konzervatória, , kde sa preslávila aj Petra Vajdová či syn Iva Gogála...
Už pri zrode divadla sa do Astorky dostali vynikajúci herci aj so svojimi školskými inscenáciami - Ady Hajdu, Roman Luknár, Igor Krempaský s Maratónom, Čakaním na Godota, potom naši „chalaňi“ s Na koho to slovo padne. Dominika Zeleníková už hrá u nás hosťovsky v Kométe - a výborne - a teraz účinkuje v Trezore so svojou školskou inscenáciu. Preto verím, že rôzne sľubné východiská sa naplnia aj teraz.
Dá sa teda povedať, že v Astorke máte nos na talenty?
Nos má riaditeľ Vlado Černý, a to teda fakt dobrý a aj Ďurko Nvota. Takisto Peter Šimun, ktorý vždy poradí výborných a pracovitých mladých hercov. Mnohí prešli Rómeom a Júliou, s dvomi som spolupracovala nedávno aj na scénickom čítaní Váhových hier, Cyrilom Žolnírom a Dominikom Gajdošom a bola to radostná skúsenosť. Všetci štyria (spolu s Dominikou Zeleníkovou a Richardom Autnerom, ktorý hrá teraz u nás v Láske na Kryme) chodili na skúšky pripravení, ochotní, ústretoví, priateľskí., robili si poznámky, pamätali si, čo sa vytvorilo... A to je popri talente veľmi podstatné.
Nie je to však na druhej strane smutné, že mnohí odídu po akomsi zapracovaní sa?
To by nevadilo, naopak, odovzdanie skúsenosti a poznania je to jediné, čo v tomto prchavom umení, akým je divadlo, po nás zostáva...
Dobré je, že „chalaňská štvorica“ prišla a zostala, tí spestrili život divadla a sú jeho pevnou súčasťou. Neviem si bez nich predstaviť prvé ročníky festivalu, dodali mu atmosféru a dobrú náladu - okrem iného.
Rovnako ako tri mladé Rebeka, Poláková a Zuzky Porubjaková a Konečná no a samozrejme Majo Labuda. K dobrému tímu pôvodných z Astorky pribudol výborný tím mladších z Astorky. Aj keď, oni už nie sú ani noví ani úplne mladí, už sú členmi divadla, akoby tu boli odjakživa. A tak to má byť všade, či už v divadle alebo inom odvetví. Kontinuita, stavanie na tom dobrom, poučenie sa z omylov, kultúrne dedičstvo, hmotné i nehmotné je veľmi dôležité pre súčasnosť i budúcnosť umenia.
Teraz sa dokonca Astorka chystá aj na zájazd...
Práve sme znovu po necelom roku, s obrovským ohlasom, odohrali Idiota v Prahe, dva dni po sebe, v Dejvickom divadle a Divadle Bez zábradlí ... Čo sa nezdá, ale ide o úspech, pretože si ťažko viem predstaviť, že by niekto v Bratislave hosťoval dvakrát tesne za sebou, vždy v inom divadle a bolo by vypredané - a ideme na zájazd do Bez zábradlí so Snom svätojánskej noci a na festival v Zlíne s Idiotom. A ešte veľa domácich zájazdov nás čaká. Čo je dôležité, hráme aj na bratislavskom festivale Nová dráma / New Drama, 14. mája, a súťažíme aj o cenu diváka, tak všetci, ktorí nás máte radi, príďte do divadla a ak sa bude Kométa páčiť, hlasujte za nás - ďakujeme!
Aké sú ďalšie plány divadla?
Od júna začíname skúšať s režisérkou Alenou Lelkovou Zakázané uvoľnenie od českého súčasného autora Petra Kolečka, a mali by sme na jeseň uviesť aj novú hru Petra Pavlaca Einsteinova žena v réžii Patrika Lančariča. Takže rok 2014 ukončíme ďalšími modernými hrami a od nového roku nás čakajú nové inscenácie s režisérmi Michalom Vajdičkom a Miroslavom Krobotom. A samozrejme, v októbri bude Festival Astorka, kde uvedieme súčasné texty, napríklad Ucpanej systém. Cry, cry baby, Zimnú cestu od Elfriede Jelinek a ďalšie, samé dobré kusy.Autor: Jana Jurkovičová, Pracovné foto zo skúšky Ctibor Bachratý
Súvisiace články:
Rozhovor: Generácia MY predkladá problém závislosti, no aj vieru v to, že sa dá aj inak (7. 5. 2014)
Rozhovor: Niekedy stačí vhodný spôsob, kľúčová téma a umenie sa stáva účinným... (28. 3. 2014)
Rozhovor: Festival českého divadla v Štúdiu L+S navštívilo 1600 divákov (23. 11. 2013)
Rozhovor: Šancu tu dostávajú nielen skupiny, ale aj jednotlivci (6. 11. 2013)
Rozhovor: Nielen história, ale najmä súčasnosť patrí českému divadlu v Štúdiu L+S (2. 11. 2013)
Rozhovor: Adrienu Bartošovú determinuje kvalitná hudba s výpovednou hodnotou (27. 10. 2013)
Rozhovor: Čarovný svet Alfréda Swana poézia obohacuje vo veľkej miere (25. 10. 2013)
Festival Astorka 2013: Čajka, ale aj nesmrteľná žena s iniciálkami MM si podmania publikum (14. 10. 2013)
„Divadlo by malo fungovať bez narušenia kontinuity“, hovorí Viki Janoušková (22. 9. 2013)
Rozhovor: Dramaturgička Darina Abrahámová prešla skúškou ohňom, ale vníma ju ako prospešnú „Rastie každou novou výzvou“... (13. 9. 2013)