Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

30. júla 2013

Rozhovor: Divadelná hra-be-ce-da ako recept na tvorivosť



Kniha Divadelná hra-be-ce-da o tvorivom písaní od Ivety Škripkovej, riaditeľky Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici, vydaná...



Zdieľať
Divadelná hra-be-ce-da ako recept na tvorivosť ...v edícii Divadelného ústavu, prináša tvorivosť aj do našich domovov a akýsi recept, ako viesť deti k tvorivému mysleniu....Hra so slovkami, vetami, ale i témami sa stáva podnetom pre rodiča, ktorý po knihe siahne. Kniha vznikla na základe medzinárodného projektu Platforma 11+, ktorý prebiehal okrem iného aj v slovenských divadlách a pod vedením lektoriek sa násťročné deti zoznamovali s prácou dramatika. Iveta Škripková bdela nad priebehom „Platformy“ práve v divadle v Banskej Bystrici a to sa jej stalo podkladom pre zaujímavú publikáciu.
 
Platforma 11+ priniesla deťom a mladým ľuďom nový pocit z divadla, priviedla ich smerom k nemu tak, aby pochopili, že táto tvorba nie je ničím neľudským a neskutočným. Mala ich teda možno aj naviesť na cestu, ktorá by možno do budúcna smerom ku divadlu viedla?
 
Platforma 11+ bol medzinárodný projekt 13 krajín Európy, hlavným garantom bolo nemecké divadlo pre mladých v Drážďanoch a Drama theatre v Drammen pri Oslo v Nórsku. Konal sa od r. 2009. Cieľom projektu bolo vytvoriť priestor pre tvorivé písanie tínedžerov a tínedžeriek v divadlách, mimo zóny školy a vzdelávacieho systému. A rovnakým dielom priestor pre európskych dramatikov a dramatičky, aby písali pre danú vekovú kategóriu a venovali sa ich názorom a pohľadu na svet. Časť vzniknutých prác bola uvedená v divadlách ako scénické čítania, alebo inscenácie. Mnoho hier vyšlo knižne v edícií projektu Platforma 11+ (viac www. platformaplus.eu). Na záver projektu sa uskutočnila spoločná produkcia 13 tímov a vzniklo predstavenie FACE ME o pocitoch mladých ľudí v troch verziách, premiérovalo sa na festivale Skupova Plzeň 2012. Jedna z verzií sa hrala aj u nás, na festivale Bábkarská Bystrica 2012 v podaní hercov a herečiek z Holandska, Anglicka, Talianska a Slovenska. Súhlasím s tým, že sa jednalo a jedná o nový pocit z divadla. O znovuobjavenie divadla a divadelného sveta tínedžermi a tínedžerkami. Súčasne to bol prvý krok na ceste k aktívnej tvorivosti, v zmysle: kto, keď nie ty a kedy, keď nie teraz? Skús a skúšaj. Mysli, vymysli, premysli si. Hraj sa inak ako na počítači. Fantázii sa medze nekladú a tvorivé písanie je presne o tom.
 
 
Čiže, akýsi výchovný princíp...
 
Môžeme to takto označiť, ale dôležitejšie ako „výchova“ boli skúsenosti, zážitky zo stretnutí, z návštevy divadla, nový postup v komunikácií. Iné neotrepané impulzy pre deti, respektíve zmena zaužívaných pravidiel napr. pri práci so slovom, so zmyslami, s fantáziou... a pod., a spolupráca s profesionálnymi divadelníkmi, čo býva výnimočné. Komunikácia medzi tínedžerom/rkou a dospelým u nás ( konkrétne v BDNR v Banskej Bystrici) nebola založená na získaní overených vedomostí a informácií o jazyku, divadle, písaní a pod., ale na procese, ktorým sa rozvíjajú pozorovacie zručnosti, mentálne, psychické a tvorivé daností dieťaťa s dôrazom na jeho individualitu. Okrem toho, deti v tomto veku, nad 11 rokov, už sú vychované a socializované a nesú v sebe, s prepáčením, všetko zlé i dobré, čo im spoločnosť a rodina naložila... Preto váham, či to označiť ako výchovný princíp, dohodneme sa hádam na tom, že to bol a je istý typ neformálneho vzdelávania, pretože to prebiehalo a prebieha mimo školy a mimo pedagogických pracovníkov. Pre mňa sú tieto stretnutia nesmiernym oživením, sú postavené na ludickom princípe komunikácie, na hre so všetkými prvkami/zmyslami/vnemami/ umeniami okolo nás a v nás.
 
 
Projektom sa zaoberali na Slovensku viaceré divadlá. Kto všetko sa ho chopil a uskutočnil v plnej miere?...
 
Myslím,že na túto otázku by lepšie odpovedali v Divadelnom ústave v Bratislave, ktorý bol garantom projektu za Slovensko a to konkrétne riaditeľka Vladislava Fekete, alebo Katarína Ďurčová a Dária Fehérová, obidve boli projektovými manažérkami Platformy 11+ počas jej štvorročného trvania. Pokiaľ viem, na začiatku bolo v projekte šesť divadiel (napr. DAB Nitra, BD Žilina, SND Bratislava, aj Bibiana a iné), na tohtoročnej prezentácii na Junior dni na festivale Dotyky a spojenia 2013, sa predstavili tri dielne tvorivého písania: BDNR Banská Bystrica, SND Bratislava a súkromného konzervatória v Martine. 
Je potenciál v mladých ľuďoch. Rozumejú ešte druhému plánu textu, jeho výtvarnosti a plasticite?
 
Samozrejme. Tí, ktorí chcú, to dokážu. Nie je rozdiel medzi nami a „nimi“. Väčšina detských a tínedžerských prejavov je tvorivá. Nepoviem nič nové, tvorivosť má v sebe každý človek, bez ohľadu na vek, rasu, pohlavie a pod., závisí len od okolností a od osobnosti.
 
Vy sama ste s deťmi pracovali a sledovali "Platformu" vo svojom domovskom divadle. Z tejto skúsenosti vznikla aj Hrabeceda, teda kniha, ktorá bola podnetom k tomuto rozhovoru. Mali ste dostatok materiálu na jej vznik?
 
Ku knihe ma inšpirovali v Divadelnom ústave (konkrétne riaditeľka Vladislava Fekete a Dominika Zaťková), keď videli prezentáciu našej dielne tvorivého písania na Junior dni, už spomínaného festivalu Dotyky a spojenia, myslím, v r. 2011. Spolu s našimi hercami a herečkami sme uviedli časť zo scénického čítania Pre teba všetko, v ktorom sme interpretovali, čo naši tínedžeri a tínedžerky napísali v tom roku a tiež sme trochu poodhalili, o čom sú naše stretnutia na tvorivom písaní a ako pracujeme. Táto „naša“ metóda ich zaujala a vzápätí prišiel návrh na napísanie knižky. Po roku príprav vznikla Divadelná hra-be-ce-da o tvorivom písaní v divadle, o tom ako sa pohrať s nudou a trochu aj o remesle pri písaní divadelných hier. No, najmä knižka o tom, ako tvorivo vnímať svet a nechať sa ním inšpirovať. Ponuka ma spočiatku zaskočila, musela som si utriediť „ postoje i moje postupy“ , avšak vďaka tomu sa mi zrazu otvorila brána do priestoru rôznych škôl a metód kreatológie pre deti i pre dospelých. Nesmierne obohacujúci priestor. Teší ma aj to, že v knižke sú uvedené práce viacerých detí, ktoré navštevovali tvorivé písanie v r. 2010 – 2012. Sú dôkazmi netuctovej detskej kreativity.
 
 
Ona sama slúži pre čitateľa, dokonca i mladšieho, ako návod...Je to to zámer?
 
Je to hra – be – ce – da. Aby sa hrala, potrebuje svojich hra – be – ce – dá- rov a hra – be – ce – dár – ky. Je to anti – agingová hra.
 
 
Je ťažké napísať divadelnú hru?
 
Záludná otázka. Mali by sme ovládať remeslo ( dramatické i jazykové zručnosti, mať o tom isté vedomosti) a pre tvorivé písanie (napr. drámy, poézie, prózy a atď.) je nevyhnutný talent. A keď človek vie, čo chce povedať, prečo, komu to hovorí, a dokonca vie ako to spracovať, tak nič nie je ťažké. Inak povedané, všetko sa dá.
 
 
Ak by ste mali zhodnotiť prácu tínedžerov vo vašom kolektíve, bola bezproblémová?
 
Podľa toho, čo považujete za „ bezproblémovú“ prácu. Každé dieťa je iné a každé má svoj svet, do ktorého v rámci hry vstupujeme a ono zase zo svojho sveta vystupuje, odhaľuje sa, preto prirodzene dochádza k rôznym náladám, názorom a prejavom... Práve ludickosť (hra, hravosť) dokáže animozity harmonizovať a kladne rozvíjať. Avšak dobrú náladu a priaznivé prostredie treba najskôr vytvoriť. A to závisí od všetkých zúčastnených. Pre mňa bizarným bolo, keď na úvodnom stretnutí deti ostali šokované, že na tvorivom písaní budú fakt písať... Alebo že treba čítať knihy a hry. Na oplátku, na záver stretnutí pred prázdninami, už mali nachystané ceruzky a čakali, čo im hra/stretnutie prinesie... Alebo sa pýtali, čo majú v lete prečitať. Dve z našich dievčat sa veľmi úspešne umiestnili v súťaži pôvodnych hier napísaných mladými ľuďmi do 18 rokov „ Dramaticky mladí“ , konkrétne Katka Kováčová s rozprávkou Záchrana jahodovej jahody (r. 2011, 2. miesto) a Lucka Jaďudová s hrou Diagnóza Puškin ( r. 2013, 2. miesto). Jeden rok (r. 2012) napísali hry všetky deti zo staršej skupiny tínedžeriek, vznikli štyri veľmi zaujímavé výpovede. Práca v obidvoch skupinách ( staršie a mladšie deti) bola vždy nevšedná, i keď nikdy nie bezproblémová. Všetky deti prejavili tvorivý a osobnostný rast, ibaže nie každé z nich vydržalo. Ostali tie decká, pre ktoré to má vnútorný zmysel. Celkom navštevovalo tvorivé písanie viac ako dvadsať detí, z nich pokračuje deväť. Dve dievčatá, Katka a Lucka, ktoré som už spomínala, navštevujú tvorivé písanie od začiatku.
 
Aký postoj zaujali školy?
 
V prvom roku projektu sme pracovali s konkrétnymi zanietenými učiteľkami, s ktorými sa vzájomne poznáme, pravidelne chodia s deťmi do divadla, vďaka nim sme našli žiakov/žiačky, čo mali podľa nich predpoklady na písanie a o ktorých vedeli, že budú mať záujem prísť do divadla „ po škole“, na niečo s takým divným názvom ako - tvorivé písanie. Koncom sezóny (viackrát za sebou) sme v divadle pripravili s hercami a herečkami scénické prezentácie prác detí pre verejnosť, niektoré spolu s nami hrali deti... A tento rok sa deti v sprievode rodičov hlásili samy.
 
A, do budúcna...?
 
Bezprostredne, v súvislosti s touto témou, ma čaká krst knihy Divadelná hra- be- ce- da, začiatkom októbra. Divadelný ústav potvrdil, že napriek skončeniu medzinárodného projektu Platforma 11+, tvorivé písanie pre deti a s deťmi bude ušľachtilo ( tzn. finančne i organizačne) podporovať i v budúcom roku. Takže, verím, že ešte čosi životodarné (na – od - ) vy – hra- be- me zo sveta okolo nás.

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Rozhovor: Herečka Elena Kolek-Spaskov nás prezentovala vo Francúzsku... (29. 7. 2013)
 Rozhovor: „Musí mať sociálny rozmer, inak pre mňa nemá zmysel“, hovorí o svojej tvorbe autorka a teatrologička Anna Grusková (28. 6. 2013)
 Rozhovor: Večný manžel – súboj manžela a milenca v jednej osobe – “ nový Dostojevskij na scéne Malej scéne STU (27. 6. 2013)
 Recenzia a rozhovor: Ťažký týždeň „ Venusshe“ pre násťročných ako aj ich rodičov (3. 5. 2013)
 Rozhovor: Matkina guráž je spojením hereckej a inscenačnej zručnosti na javisku (11. 4. 2013)
 Rozhovor: Pre dramaturga a dramatika Petra Pavlaca je dramatizácia próz dobrodružstvom (8. 4. 2013)
 Rozhovor: Herečka Zuzana Martinková-Znášiková žije na striedačku v Kanade a na Slovensku. (2. 4. 2013)
 Drotárka Anna Valterová: „ Pokúšam sa živiť nekonvenčným spôsobom“... (25. 3. 2013)
 Rozhovor: Karol Trnka sníva svoj sen o skutočnosti (17. 3. 2013)
 Rozhovor: Ján Mistrík hrá v sedemdesiatke, ale podáva výkon štyridsiatnika (12. 3. 2013)



nasledujúci článok >>
Katy Perry vydá v októbri nový album
<< predchádzajúci článok
Divadelná Nitra 2013: Celebrity ako „svätci“ aj Putin ako lyžiar. Sprievodný program Divadelnej Nitry ponúkne moderné umenie