|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. mája 2012
Rómske mimovládky vítajú internátne školy
Rada mimovládnych organizácii Rómskych komunít (RMORK) víta zriadenie dobrovoľných internátnych škôl pre sociálne vylúčené, najmä rómske deti, ktoré avizuje vláda Roberta Fica. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 15. mája (WEBNOVINY) - Rada mimovládnych organizácii Rómskych komunít (RMORK) víta zriadenie dobrovoľných internátnych škôl pre sociálne vylúčené, najmä rómske deti, ktoré avizuje vláda Roberta Fica.
"Keby len 10 percent z týchto žiakov sa integrovalo, alebo ukončilo úspešne základnú školu a pokračovalo by na strednej, tak by to bol prínos pre samotnú vládu a Slovensko, pretože už by mohli tvoriť nejaké hodnoty," povedal na dnešnej tlačovej konferencii predseda RMORK Ladislav Richter.
V súčasnom systéme sa podľa neho rómske deti nemajú šancu uplatniť na trhu práce a sú celoživotne odkázané na podporu štátu.
Topiace sa dieťa
Projekt s celodenným vzdelávaním marginalizovaných Rómov, ktorý od septembra na 200 základných školách spúšťa Metodicko-pedagogické centrum, Richter kritizuje. Považuje to len za polovičné riešenie.
"Keď sa dieťa topí v prúde vode, buď ho chytíte za vlasy a zachránite mu život, alebo ho necháte plávať a ono sa utopí," konštatoval Richter.
Dodal, že školstvo nemôže stáť len na projektoch, ale na komplexnom systéme. Rómske mimovládky odmietajú porovnávať situáciu na Slovensku s Kanadou, kde projekt internátnych škôl stroskotal.
Stratená generácia
Namiesto želaného efektu tam vznikla takzvaná stratená generácia, ktorú neskôr odmietala prijať majorita i pôvodná komunita.
"Čo je lepšie, necháme to tak ako to je, alebo sa to pokúsime zmeniť?" pýta sa Richter. Je presvedčený, že deti z internátnych škôl by sa do osád nevrátili a dokázali by sa integrovať.
Komunitný pracovník z Rožňavy a predseda občianskeho združenia Univerzus Marian Ikri hovorí, že projektu musí predchádzať osveta. Pred zriadením internátov považuje za nevyhnutné vysvetliť Rómom filozofiu takéhoto počínania.
"Určití ľudia by mali navštíviť osady a presviedčať cieľovú skupinu o výhodách internátnych škôl, pretože ak to dieťa vyštuduje a zamestná sa, bude môcť pomáhať svojej rodine," uviedol Ikri.
Garancia práce
Dodal, že štát by mal garantovať absolventom internátnych škôl zamestnanie, aby sa nevrátili do osád do starých koľají. Možnosti na vytvorenie pracovných miest vidí prostredníctvom európskych fondov. Podľa Ikriho netreba pri riešení rómskej problematiky zabúdať na mimovládne a cirkevné organizácie.
"Každá rómska osada má svoju mentalitu, nemôžete tam prísť a niečo dirigovať," poznamenal Ikri. Úlohu prostredníkov by podľa neho mohli prevziať vyškolení prirodzení lídri z osád alebo terénni pracovníci.
"Keby len 10 percent z týchto žiakov sa integrovalo, alebo ukončilo úspešne základnú školu a pokračovalo by na strednej, tak by to bol prínos pre samotnú vládu a Slovensko, pretože už by mohli tvoriť nejaké hodnoty," povedal na dnešnej tlačovej konferencii predseda RMORK Ladislav Richter.
V súčasnom systéme sa podľa neho rómske deti nemajú šancu uplatniť na trhu práce a sú celoživotne odkázané na podporu štátu.
Topiace sa dieťa
Projekt s celodenným vzdelávaním marginalizovaných Rómov, ktorý od septembra na 200 základných školách spúšťa Metodicko-pedagogické centrum, Richter kritizuje. Považuje to len za polovičné riešenie.
"Keď sa dieťa topí v prúde vode, buď ho chytíte za vlasy a zachránite mu život, alebo ho necháte plávať a ono sa utopí," konštatoval Richter.
Dodal, že školstvo nemôže stáť len na projektoch, ale na komplexnom systéme. Rómske mimovládky odmietajú porovnávať situáciu na Slovensku s Kanadou, kde projekt internátnych škôl stroskotal.
Stratená generácia
Namiesto želaného efektu tam vznikla takzvaná stratená generácia, ktorú neskôr odmietala prijať majorita i pôvodná komunita.
"Čo je lepšie, necháme to tak ako to je, alebo sa to pokúsime zmeniť?" pýta sa Richter. Je presvedčený, že deti z internátnych škôl by sa do osád nevrátili a dokázali by sa integrovať.
Komunitný pracovník z Rožňavy a predseda občianskeho združenia Univerzus Marian Ikri hovorí, že projektu musí predchádzať osveta. Pred zriadením internátov považuje za nevyhnutné vysvetliť Rómom filozofiu takéhoto počínania.
"Určití ľudia by mali navštíviť osady a presviedčať cieľovú skupinu o výhodách internátnych škôl, pretože ak to dieťa vyštuduje a zamestná sa, bude môcť pomáhať svojej rodine," uviedol Ikri.
Garancia práce
Dodal, že štát by mal garantovať absolventom internátnych škôl zamestnanie, aby sa nevrátili do osád do starých koľají. Možnosti na vytvorenie pracovných miest vidí prostredníctvom európskych fondov. Podľa Ikriho netreba pri riešení rómskej problematiky zabúdať na mimovládne a cirkevné organizácie.
"Každá rómska osada má svoju mentalitu, nemôžete tam prísť a niečo dirigovať," poznamenal Ikri. Úlohu prostredníkov by podľa neho mohli prevziať vyškolení prirodzení lídri z osád alebo terénni pracovníci.