|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 21.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Bohdan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. novembra 2007
Rómske deti nemajú rovnaký prístup k vzdelaniu ako väčšina
Diskriminácia v prístupe Rómov k vzdelaniu na Slovensku stále pretrváva. Rómski žiaci "sú umiestňovaní do segregovaných škôl oddelene od majoritnej populácie a mnohokrát sú nesprávne ...
Zdieľať
BRATISLAVA 15. novembra (WEBNOVINY) - Diskriminácia v prístupe Rómov k vzdelaniu na Slovensku stále pretrváva. Rómski žiaci "sú umiestňovaní do segregovaných škôl oddelene od majoritnej populácie a mnohokrát sú nesprávne zaraďovaní do špeciálnych tried a špeciálnych škôl v rámci slovenského vzdelávacieho systému". Za najzávažnejšie zistenia výskumu Amnesty International (AI) predstaveného v dnes zverejnenej správe to označil riaditeľ pobočky AI na Slovensku Branislav Tichý. Výskumníci AI počas minulého a tohto roka robili výskum v rómskych komunitách po celom Slovensku. Stretávali sa s predstaviteľmi Rómov, vlády, mimovládnych organizácií, úradníkmi z oblasti školstva a ďalšími. Najväčšie problémy zistili na východnom Slovensku. V správe "Stále segregovaní, stále v nerovnom postavení: Porušovanie práva na vzdelanie rómskych detí na Slovensku" sa preto zamerali na životné a vzdelávacie podmienky obyvateľov osád z východného Slovenska. Správu okrem Bratislavy zverejnila AI aj v Bruseli.
AI víta opatrenia, ktoré na riešenie problémov vo vzdelávaní Rómov zaviedla slovenská vláda, ako sú prípravné triedy, zamestnávanie rómskych asistentov učiteľa alebo finančné motivovanie pre väčšinové školy, ktoré integrujú rómske deti. Ani jedno z uvedených opatrení však nie je povinné, upozorňuje. "Videli sme tisícku plánov, ale chceme vidieť výsledky," konštatoval na tlačovej besede jeden z členov výskumného tímu organizácie Rubén Barbado. Slovenskej vláde preto AI odporúča, aby "jasne stanovila svoj politický záväzok vyriešiť túto situáciu prostredníctvom jasných a dobre kontrolovateľných cieľov, ktoré majú byť vypracované po diskusii s rómskou komunitou," uviedol ďalej pre médiá Tichý. Európsku úniu AI vyzýva, aby finančne a technicky podporila snahy vlády SR na vyriešenie porušovania práva rómskych detí na vzdelanie. Zároveň úniu vyzýva na kontrolu použitia finančných prostriedkov, ktoré Slovensku poskytla na riešenie problémov Rómov.
AI v správe okrem iného konštatuje, že takmer polovicu rómskych detí umiestnili do špeciálnych škôl alebo tried nesprávne. Rómskym deťom komplikuje prístup k vzdelaniu aj nevyhovujúce bývanie. Približne jedna tretina Rómov na Slovensku totiž žije v osadách, často bez tečúcej vody, elektriny, hygienických zariadení. AI okrem toho upozorňuje, že výsledkom možnosti rodičov vybrať školu, ktorú bude ich dieťa navštevovať, sú v niektorých prípadoch školy s prevažne rómskymi žiakmi. Podľa Rubéna sa stretli aj s inými formami segregácie rómskych žiakov. Napríklad na niektorých školách majú rómske triedy prestávky a obedy v inom čase, ako triedy s nerómskymi žiakmi. Na prevažne rómskych školách často vyučujú menej kvalifikovaní učitelia a tieto školy bývajú horšie vybavené, konštatoval.
Ešte pred zverejnením správy sa predstavitelia AI stretli so splnomocnenkyňou vlády pre rómske komunity Aninou Botošovou, s predstaviteľmi úradu vicepremiéra pre ľudské práva a menšiny Dušana Čaploviča a ďalšími. Napriek opakovaným žiadostiam sa im nepodarilo stretnúť s predstaviteľmi ministerstva školstva. "Úrady tieto naše zistenia považujú za nedostatočne objektívne, s čím nemôžeme súhlasiť," povedal Tichý. AI chce s nimi spolupracovať a dosiahnuť, aby sa odporúčania uvedené v správe dostali do praxe.
Podľa AI žije na Slovensku približne pol milióna Rómov, väčšinou na východe a juhu krajiny. Rómovia, ktorí sa však zväčša k svojej národnosti nehlásia, tak tvoria druhú najväčšiu národnostnú menšinu.
SITA