Rómovia žiadajú viac hodín štátneho jazyka na národnostných školách
Republiková rada Rómskej iniciatívy Slovenska (RIS) požaduje v súvislosti s novelou školského zákona zvýšenie počtu a kvality vyučovacích hodín štátneho jazyka na národnostných školách. Svoju ...
BRATISLAVA 10. mája (WEBNOVINY) - Republiková rada Rómskej iniciatívy Slovenska (RIS) požaduje v súvislosti s novelou školského zákona zvýšenie počtu a kvality vyučovacích hodín štátneho jazyka na národnostných školách. Svoju výzvu adresovala Ministerstvu školstva (MŠ) SR, vláde a zákonodarnému zboru. Na dnešnej tlačovej besede to uviedol predseda RIS Alexander Patkoló. "Rómske národnostné školstvo neexistuje. Rómske deti chodia buď do školy s vyučovacím jazykom štátnym alebo s vyučovacím jazykom inej národnostnej menšiny. V absolútnej miere navštevujú školy s vyučovacím jazykom maďarským. Keďže sa na týchto školách učia len občania Slovenskej republiky, základom je ovládať štátny jazyk, teda slovenčinu," povedal. Odôvodnil to aj tým, že jazyk národnostnej menšiny veľmi ťažko uplatnia v profesionálnom živote a spoločnosti. "Taký jazyk uplatnia len individuálne. Nikto im však neupiera, keď sa ho chcú učiť. Slovenský jazyk by mal byť však prvoradý. Mal by byť alfou a omegou pre každého zúčastneného na vzdelávacom procese," uviedol pre agentúru SITA Patkoló. Taktiež zdôraznil, že neobstojí výhovorka národnostného školstva, že počet týchto vyučovacích hodín je postačujúci. Patkoló argumentuje tým, že skúsenosti zo života a praxe hovoria opak. Doplnil, že nie je "možné, aby brány škôl opúšťali nevzdelané deti, ktoré neovládajú štátny jazyk."
Ako ďalej uviedol, žiadajú tiež prehodnotiť politiku financovia dotačných normatívov na žiaka. Podľa neho sa totiž na špeciálnych osobitných školách stáva zo vzdelávacieho procesu lukratívny biznis. Patkoló je presvedčený, že normatív sa minul svojmu účinku. "Nešťastím je, že normatív na riadnu základnú školu je rádovo o polovicu nižší ako na špeciálnych školách. Osobitné školy majú väčší príjem, než mali doteraz. Pedagogický zbor zrazu zbadá, že si môže zvýšiť platy. Chodia medzi Rómov a presviedčajú rodičov, aby dali deti do špeciálnych škôl. Je to veľmi smutné," konštatoval. Republiková rada RIS preto žiada štát o prehodnotenie celého tohto systému. "Radšej platiť viac peňazí v normatíve na riadnu školu a na špeciálnu dať menej. A zároveň úspešnosť práce pedagogického zboru merať tým, koľko sa im podarí preradiť detí zo špeciálnej do riadnej školy. To by malo byť ich merítkom," vysvetli Patkoló.
RIS tiež podporuje návrh podpredsedu vlády Dušana Čaploviča na zavedenie predškolských vzdelávacích programov pre štvor až päťročné deti. "Domnievame sa, že je to najsprávnejší krok, ako malé rómske deti pripraviť na ovládanie jazyka a vstup do riadnej základnej školy," povedal Patkoló. Podľa neho je tiež dôležité, aj zriadenie základných škôl internátneho typu. "Pán Čaplovič si osvojil tento náš názor. Je to veľmi dôležité, zdá sa, že to padne na úrodnú pôdu," dodal Alexander Patkoló.
SITA