|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. októbra 2016
Rolu učiteľa môže ministerstvo zmeniť, má byť pre žiakov sprievodcom
Na ilustračnej foto učiteľka.
Zdieľať
Na ilustračnej foto učiteľka. Foto: TASR/František Iván
Bratislava 17. októbra (TASR) - Ministerstvo školstva navrhuje, aby sa zmenila rola učiteľa. Pedagóg by po novom nemal byť pre žiakov len sprostredkovateľom poznatkov, ale aj sprievodcom v procese učenia sa. Rezort školstva to navrhuje v rámci cieľov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktoré predkladá na odbornú diskusiu."V nových podmienkach sa musí zmeniť doterajšia rola učiteľa ako toho, kto odovzdáva či prenáša poznatky a hodnoty, na novú rolu sprievodcu pri učení sa, ktorý je podporovateľom, pomocníkom, partnerom a spolutvorcom vzdelávacieho prostredia," uvádza v dokumente rezort školstva.
Zmenou by malo prejsť aj kontinuálne vzdelávanie učiteľov. Po novom by už nemalo byť prepojené s finančným odmeňovaním učiteľov prostredníctvom kreditových príplatkov, tak ako je to v súčasnosti. Rezort chce tým zabrániť, aby hlavnou motiváciou učiteľov pre absolvovanie vzdelávania bola akumulácia kreditov s cieľom prilepšenia si k platu. Záujem učiteľov o kontinuálne vzdelávanie by tak po novom mal byť motivovaný najmä snahou rozvinúť svoje profesijné kompetencie. Rezort taktiež navrhuje, aby sa kontinuálne vzdelávanie realizovalo rozmanitými formami a vo väčšej miere aj v školských kolektívoch priamo v školách.
Čo sa týka samotných platov učiteľov a odborných zamestnancov rezort školstva navrhuje, aby dosiahli úroveň aspoň 80 percent priemerného platu ostatných povolaní, v ktorých sa vyžaduje vysokoškolské vzdelanie. "Zvýšenie platov je zabezpečené vo forme tarifnej zložky a osobného príplatku prideľovaného na základe komplexného hodnotenia činnosti učiteľa," píše ministerstvo v dokumente.
Odstrániť by sa malo aj znevýhodnenie začínajúcich učiteľov a nástupný plat pedagogického a odborného zamestnanca by mal dosiahnuť priemernú výšku platu začínajúcich zamestnancov v ostatných povolaniach, v ktorých sa vyžaduje rovnaký stupeň vzdelania.
Ciele, ktoré v dokumente predkladá ministerstvo, by sa mali dosiahnuť v horizonte 10 rokov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR