|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. októbra 2010
Rokovania o 3. balíku PPP pokračujú budúci týždeň
Záverečná časť rokovaní o konečných podmienkach financovania výstavby a 30-ročnej prevádzky úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 31 ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) - Záverečná časť rokovaní o konečných podmienkach financovania výstavby a 30-ročnej prevádzky úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 31 kilometrov v rámci tretieho balíka PPP bude pokračovať na budúci týždeň. Projekt má byť finančne uzatvorený do konca novembra, potvrdil vo štvrtok minister dopravy Ján Figeľ po svojom vystúpení na 170. zasadnutí Medzinárodného klubu SR. Termín uzávierky projektu mal uplynúť 31. októbra, minister však súhlasil s jeho predĺžením o mesiac vzhľadom na ponuku koncesionárskej spoločnosti Žilinská diaľnica, s.r.o. umožňujúcu zlacnenie nákladov výstavby diaľnice o 30 %. Malo by ísť už o konečný termín finančného uzatvorenia projektu. Doteraz dohodnutá ročná splátka štátu koncesionárovi za 30 rokov vo výške 277,3 mil. eur by sa mohla znížiť zhruba na 194 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
"Rokovania nie sú ukončené, ale ponuka ktorú koncesionár predložil, ma oprávnila k tomu, aby som predĺžil čas rokovaní o ďalší mesiac, tak aby mohla byť sfinalizovaná. Samostatnou časťou ďalšieho rokovania, ale aj prípravy Slovenska je zabezpečenie alebo zazmluvnenie financií, aby sa využila výhodná cena už v nasledujúcom období," povedal Figeľ na otázku, či si vie predstaviť ďalšie zníženie ceny diaľničného projektu. Dobré riešenie tejto špecifickej problematiky podľa neho umožní ďalšie úspory pri financovaní výstavby a prevádzky diaľnice počas 30 rokov. Zatiaľ nevedel povedať o koľko viac by sa ešte mohli znížiť náklady, keďže cena peňazí je veľmi pohyblivý faktor a závisí od finančných trhov. Možno však podľa neho očakávať ďalšie zlacnenie ceny.
Figeľ je odhodlaný dosiahnuť definitívnu dohodu, ktorá bude prijateľná pre Slovensko. "Zatiaľ nebola dosiahnutá. A práve rozhodnutie o ďalších týždňoch rokovania je postavené na báze zaujímavej a východiskovej ceny," uviedol ďalej Figeľ. "To už pridávate, to bude na diskusiu potom," dodal na otázku, či ponuka o 30-percentnej zľave ceny znamená, že bola o toľko predražená.
Všetky detaily podmienok financovania výstavby a prevádzky D1 pri Žiline budú súčasťou dohody. Minister dopravy pripomenul, že odmieta dohody, ktoré vytvárajú priestor na ďalšie náklady alebo otázniky vo vzťahu. "Doterajšia výstavba je skôr skúsenosťou, aby sa ošetrili v zmluve aj záležitosti, ktoré neboli vyprecizované pri predchádzajúcich projektoch," dodal Figeľ.
Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavovala 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka - Žilina (5,9 km) a Višňové - Dubná Skala (8,1 km). Štát by mal podľa doterajších podmienok splatiť koncesionárovi za 30 rokov okolo 8,5 mld. eur, pričom stavebné náklady dosahujú 1,99 mld. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny podpísal so spoločnosťou Žilinská diaľnica koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku D1 v rámci tretieho balíka PPP 22. januára, prípravné práce na stavbe úsekov diaľnice za okolo 43 mil. eur začali 5. februára tohto roku. Spoločnosť Žilinská diaľnica založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj rakúske firmy Alpine Bau GmbH a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH. a španielska spoločnosť FCC Construcción S.A.
Spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. je zapísaná v Obchodnom registri SR od 30. októbra 2009. Má základné imanie 20 tis. eur - Hochtief PPP Solutions GmbH so sídlom v Essene vložil 5 010 eur, FCC Construcción S.A., Barcelona 4 008 eur, Alpine Bau GmbH, Wals bei Salzburg 1 002 eur a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH, Viedeň 9 980 eur. Konateľmi Žilinskej diaľnice sú Manuel Angel Villace Carballo a Joachim von Lukowicz.
"Rokovania nie sú ukončené, ale ponuka ktorú koncesionár predložil, ma oprávnila k tomu, aby som predĺžil čas rokovaní o ďalší mesiac, tak aby mohla byť sfinalizovaná. Samostatnou časťou ďalšieho rokovania, ale aj prípravy Slovenska je zabezpečenie alebo zazmluvnenie financií, aby sa využila výhodná cena už v nasledujúcom období," povedal Figeľ na otázku, či si vie predstaviť ďalšie zníženie ceny diaľničného projektu. Dobré riešenie tejto špecifickej problematiky podľa neho umožní ďalšie úspory pri financovaní výstavby a prevádzky diaľnice počas 30 rokov. Zatiaľ nevedel povedať o koľko viac by sa ešte mohli znížiť náklady, keďže cena peňazí je veľmi pohyblivý faktor a závisí od finančných trhov. Možno však podľa neho očakávať ďalšie zlacnenie ceny.
Figeľ je odhodlaný dosiahnuť definitívnu dohodu, ktorá bude prijateľná pre Slovensko. "Zatiaľ nebola dosiahnutá. A práve rozhodnutie o ďalších týždňoch rokovania je postavené na báze zaujímavej a východiskovej ceny," uviedol ďalej Figeľ. "To už pridávate, to bude na diskusiu potom," dodal na otázku, či ponuka o 30-percentnej zľave ceny znamená, že bola o toľko predražená.
Všetky detaily podmienok financovania výstavby a prevádzky D1 pri Žiline budú súčasťou dohody. Minister dopravy pripomenul, že odmieta dohody, ktoré vytvárajú priestor na ďalšie náklady alebo otázniky vo vzťahu. "Doterajšia výstavba je skôr skúsenosťou, aby sa ošetrili v zmluve aj záležitosti, ktoré neboli vyprecizované pri predchádzajúcich projektoch," dodal Figeľ.
Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavovala 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka - Žilina (5,9 km) a Višňové - Dubná Skala (8,1 km). Štát by mal podľa doterajších podmienok splatiť koncesionárovi za 30 rokov okolo 8,5 mld. eur, pričom stavebné náklady dosahujú 1,99 mld. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny podpísal so spoločnosťou Žilinská diaľnica koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku D1 v rámci tretieho balíka PPP 22. januára, prípravné práce na stavbe úsekov diaľnice za okolo 43 mil. eur začali 5. februára tohto roku. Spoločnosť Žilinská diaľnica založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj rakúske firmy Alpine Bau GmbH a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH. a španielska spoločnosť FCC Construcción S.A.
Spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. je zapísaná v Obchodnom registri SR od 30. októbra 2009. Má základné imanie 20 tis. eur - Hochtief PPP Solutions GmbH so sídlom v Essene vložil 5 010 eur, FCC Construcción S.A., Barcelona 4 008 eur, Alpine Bau GmbH, Wals bei Salzburg 1 002 eur a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH, Viedeň 9 980 eur. Konateľmi Žilinskej diaľnice sú Manuel Angel Villace Carballo a Joachim von Lukowicz.