|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. novembra 2014
Rok 2014 je pre Slovensko netradičný, vo výstavbe je osem tunelov
Na archívnej snímke diaľničná prieskumná štôlňa Višňové - Dubná Skala
Zdieľať
Na archívnej snímke diaľničná prieskumná štôlňa Višňové - Dubná Skala Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Bratislava 28. novembra (TASR) – Od roku 2009 stavebné firmy nerazili na Slovensku ani jediný cestný tunel. Rok 2014 však priniesol nezvyčajnú situáciu - rozostavané sú diaľničné úseky s ôsmimi tunelovými stavbami."Súčasná situácia je naozaj pre Slovensko netradičná," zhodnotil pre TASR predseda Slovenskej tunelárskej asociácie (STA) Miloslav Frankovský. V minulosti bol vo výstavbe vždy len jeden tunel, až na výnimku dvoch rokov, keď sa súčasne budovali Branisko aj Horelica. Spolu s nimi však fungujú na Slovensku už len tunely Bôrik a Sitina.
"Okrem týchto štyroch nových diaľničných tunelov boli v minulosti na Slovensku vybudované len dva cestné tunely," opísal Frankovský. Jedným bol bratislavský tunel pod hradom, ktorý sa v 80. rokoch zmenil na električkový. Druhým je tunel Stratená, ktorý je dlhý 300 metrov a nachádza sa na ceste tretej triedy v blízkosti Slovenského raja. "To je naozaj veľmi málo pre takú hornatú krajinu, ako je Slovensko," dodal šéf STA.
Hoci sa asociácia teší, že je rozostavaných až toľko tunelových stavieb, uspokojila by sa možno aj s menším počtom. "Je pravda, že to môže priniesť problémy s kapacitami špeciálnych profesií alebo špeciálnych výrob. Preto by možno bolo lepšie, keby bola výstavba tunelov viac rozvrhnutá v čase," vysvetlil Frankovský.
V počte tunelov však SR výrazne zaostáva napríklad za Českou republikou či za mnohými alpskými krajinami ako Švajčiarsko, Rakúsko alebo Taliansko. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) má ale v súčasnosti naplánovanú výstavbu ešte ďalších 22 tunelov.
Nízky počet cestných tunelov súvisí podľa STA aj s históriou výstavby diaľnic na Slovensku. Ako prvé sa stavali úseky v okolí Bratislavy a smerom na západ či sever. Až v poslednom desaťročí 20. storočia sa výstavba presunula do hornatého prostredia. Začal sa budovať tunel Branisko, nasledovali Horelica, Sitina a Bôrik. Momentálne rozostavané úseky sú už najkomplikovanejšie, bez tunelov by to v týchto prípadoch podľa Frankovského nešlo.
Tunely sa tak aktuálne budujú na diaľnici D1, a to Ovčiarsko, Žilina, Višňové, Čebrať a Šibenik. Na diaľnici D3 sú to Svrčinovec, Poľana a Považský Chlmec. Najočakávanejší a zároveň aj najnáročnejší je tunel Višňové pri Žiline. Po dokončení bude najdlhším tunelom na Slovensku. Na porovnanie: celková dĺžka štyroch tunelov, ktoré sú dnes v prevádzke, je vyše 8 kilometrov (km). Višňové samotné má merať viac ako 7,5 km.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR