BRATISLAVA 19. decembra (WN/PR) - Slovenskí rodičia sú presvedčení, že televízie vysielajú príliš veľa programov obsahujúcich násilie a sex.
Takmer dve tretiny rodičov (64%) by preto privítalo, keby bolo vysielanie jednotlivých programov pod prísnejším dohľadom príslušných orgánov. Napriek tomu, rodičia oceňujú vzdelávaciu úlohu televízie, najmä z hľadiska všeobecného a jazykového vzdelávania detských divákov.
Vyplýva to z medzinárodného prieskumu verejnej mienky o televíznom správaní sa divákov a o význame televízie v živote detí a rodičov, ktorý v 13 európskych krajinách vrátane Slovenska uskutočnil vedúci európsky poskytovateľ televíznych, internetových a telefónnych služieb, spoločnosť UPC. Na Slovensku spoločnosť UPC pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti UPC BROADBAND SLOVAKIA, poskytujúcej televízne, internetové a telefónne služby.
Prieskum sa uskutočnil v Rakúsku, Belgicku, Českej republike, Francúzsku, Nemecku, Maďarsku, Írsku, Holandsku, Poľsku, Rumunsku, Slovensku, Slovinsku a Švajčiarsku na vzorke 5 905 respondentov v období október – december tohto roku. Ide už o 4. paneurópsky prieskum UPC, ktorý je zároveň jedným z najrozsiahlejších doposiaľ vykonaných prieskumov verejnej mienky tohto druhu. Prieskum bol uskutočnený v spolupráci so spoločnosťou Research International, vedúcou medzinárodnou prieskumnou agentúrou, metódou face to face a on-line panelov.
Rodičia chcú viac dohľadu kvôli priveľa násilia a sexu na obrazovkách
Keď ide o monitorovanie televízneho správania sa detí, viac kontroly nad vysielaným TV obsahom chcú nielen rodičia na Slovensku, ale aj v ostatných krajinách Európy. Oproti slovenským 64% je to však o čosi menej – za intenzívnejší dohľad je 57% európskych rodičov. Len 5% oslovených rodičov uviedlo, že je za slabšiu kontrolu vysielaných programov. Spomedzi tých, ktorí chcú prísnejší dohľad, až 83% slovenských rodičov svoj postoj zdôvodnilo tým, že na obrazovkách je priveľa násilných scén, a pre 57% rodičov je dôvodom príliš veľa sexuálneho obsahu. Násilné scény a sexuálny obsah sú taktiež hlavnými dôvodmi, pre ktoré slovenskí rodičia nedovoľujú deťom sledovať určité programy. Násilie je dôvodom pre zákaz sledovať programy u 55% rodičov a sexuálny obsah u 45% oslovených rodičov.
Kto ovláda diaľkový ovládač: rodičia alebo deti?
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že zhruba polovica slovenských rodičov sleduje televíziu spolu so svojimi deťmi. Ak majú deti mladšie ako 5 rokov, spolu sledujú zväčša detské programy, a na druhej strane, ak sú deti staršie, rodičia s nimi sledujú najmä filmy a zábavné programy. Väčšina slovenských rodičov pri sledovaní televízie s deťmi hodnotí vysielaní program: takmer každý piaty rodič (19%) tak robí pravidelne, kým 64% rodičov hodnotí sledovaný program občas. Rodičovský vplyv a ich účasť pri rozhodovaní o sledovaní televízie potvrdzuje aj fakt, že štyria z piatich rodičov sa zúčastňujú pri rozhodovaní o tom, čo sa bude sledovať. Až 34% oslovených rodičov uviedlo, že o výbere programu rozhodujú sami a 44% sa vyjadrilo, že o tom rozhoduje spolu s deťmi. Len 19% rodičov uviedlo, že o výbere sledovaného programu rozhodujú samostatne ich deti. Je to menej než v Maďarsku, Holandsku či Belgicku, kde vo viac ako 40% prípadoch o tom rozhodujú deti samostatne. Naopak, vo Francúzsku o výbere sledovaného programu až v 96% prípadoch rozhodujú rodiča buď samostatne, alebo spolu s deťmi.
Väčšina detí sleduje televíziu v priemere 1,5 až 3 hodiny denne
Až 37% detí na Slovensku podľa výsledkov prieskumu trávi pred televíznou obrazovkou v priemere 1,5 až 3 hodiny denne. Takmer 35% detí sleduje TV menej než 1,5 hodinu denne, ale až 22% detí trávi pred televízorom viac ako 3 hodiny denne. Najviac času pred TV obrazovkou trávia deti v Maďarsku - viac ako 3 hodiny denne sleduje televíziu až 29% detí. Naopak najmenej je to vo Švajčiarsku, kde viac ako 3 hodiny denne sleduje TV len 8% detí. Z výsledkov prieskumu taktiež vyplýva, že slovenskí rodičia dovoľujú svojim deťom sledovať televíziu prakticky hneď po narodení. Viac ako tretina rodičov (36%) im to dovoľuje už od 2 rokov, len 4% detí si na sledovanie televízie musí počkať do dovŕšenia 4 rokov. V porovnaní s ostatnými európskymi krajinami je to pomerne skoro, napríklad v Nemecku rodičia dovoľujú deťom sledovať televíziu zväčša až od štyroch rokov.
Rodičia: sledovanie televízie podporuje všeobecné a jazykové vzdelávanie detí
Väčšina slovenských rodičov s deťmi do 18 rokov verí, že sledovanie televízie má pre ich deti pozitívne efekty. Za hlavné pozitíva považujú predovšetkým všeobecný vzdelávací účinok televízie (60%) a podporu jazykoch znalostí a schopností (41%). Podiel rodičov, ktorí si myslia, že televízia má negatívny účinok na ich deti, je výrazne nižší. Takmer polovica oslovených rodičov (49%) je totiž presvedčených, že televízia nemá žiadny negatívny účinok. Spomedzi tých, ktorí si myslia, že TV môže mať na deti negatívny vplyv, 27% rodičov si myslí, že televízia robí deti agresívnymi a 20% rodičov si myslí, že televízne vysielanie môže deti vystrašiť.
Televízor v detskej izbe má takmer 40% slovenských detí
Televízor vo vlastnej izbe má na Slovensku až 39% detí, pričom podobne je to aj v iných európskych krajinách. Najmenej detí má televízor vo svojej izbe vo Švajčiarsku (18%), najviac v Rumunsku (62%) a Maďarsku (56%). Väčšina slovenských detí získava televízor vo svojej izbe po svojom 13. roku. Napriek tomu, že mnoho rodičov je za zvýšený dohľad príslušných orgánov nad vysielanými TV programami, len málo rodičov si naozaj uvedomuje, že ich deti môžu vo vlastných izbách sledovať aj programy, ktoré im zakázali. Podľa výsledkov prieskumu si to uvedomuje v priemere len 16% rodičov. Až 79% rodičov na Slovensku svojim deťom po navŕšení 18 rokov nezakazuje sledovať prakticky žiadne programy. Deťom vo veku do 12 rokov slovenskí rodiča zväčša zakazujú sledovať určité programy, pretože obsahujú násilné alebo sexuálne scény.
UPC BROADBAND SLOVAKIA, s.r.o.
UPC BROADBAND SLOVAKIA, s.r.o. patrí medzi vedúce spoločnosti na Slovensku, poskytujúce služby televízie, širokopásmového internetu a telefónie. Je taktiež „triple play“ operátorom, čo znamená, že poskytuje služby televízie, internetu a telefónie prostredníctvom jednej siete, cez jednu zásuvku v domácnosti. Od septembra tohto roku spoločnosť UPC BROADBAND SLOVAKIA ponúka aj služby digitálnej káblovej televízie UPC Digital. UPC BROADBAND SLOVAKIA je súčasťou spoločnosti Liberty Global, Inc.
O Liberty Global
Liberty Global je vedúcou medzinárodným poskytovateľom káblových služieb ponúkajúcich televízne služby, hlasové služby a vysoko-rýchlostný prístup k internetu. Spája svojich zákazníkov so svetom zábavy, komunikácie a informácií. Spoločnosť Liberty Global prevádzkuje najmodernejšie širokopásmové komunikačné siete, ktorými obsluhuje približne 16 miliónov zákazníkov v 17 krajinách najmä v Európe, a ďalej v Japonsku, Čile a Austrálii. Aktivity spoločnosti Liberty Global taktiež zahrnujú významné mediálne a programové služby, ako je napríklad Jupiter TV v Japonsku a Chellomedia v Európe.
Dôležité: Výsledky tohto prieskumu alebo jeho časti je možné publikovať len s podmienkou uvedenia zdroja, ktorým je spoločnosť UPC. Pre podrobnejšie výsledky prieskumu, poskytnutie grafov či tabuliek, prosím kontaktujte:
Jaroslav Kolár
UPC BROADBAND SLOVAKIA
hovorca
E-mail: jkolar@upc.sk