|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. marca 2012
Rodičia budú môcť na internete nájsť školu pre svoje deti
BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) – Ministerstvo školstva dnes sprístupnilo portál Mapy regionálneho školstva mapaskol.iedu.sk. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave minister školstva Eugen Jurzyca. „Novým ...
Zdieľať
BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) – Ministerstvo školstva dnes sprístupnilo portál Mapy regionálneho školstva mapaskol.iedu.sk. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave minister školstva Eugen Jurzyca.
„Novým portálom sme chceli dosiahnuť väčšiu informovanosť verejnosti, najmä rodičov o tom, aké školy na Slovensku sú, v akej sú lokalite, aby si rodičia mohli vybrať pre svoje deti školu, aká im najviac vyhovuje, alebo aby mohli vstúpiť do debaty so školou,“ priblížil projekt minister. Portál má pomôcť rodičom pri porovnávaní efektívnosti fungovania školy s inými školami.
Na digitálnej mape sú farebne odlíšené rôzne základné školy aj podľa toho, kto je napríklad zriaďovateľom, či je to obec alebo cirkev. Dajú sa zobraziť vzdialenosti od ostatných škôl, získať ďalšie informácie o školách, napríklad ako sa škola umiestnila v celoslovenskom testovaní. Taktiež si rodič môže zvoliť porovnávaciu tabuľku, vybrať si dve-tri školy a porovnať ich podľa parametrov, ktoré rodiča zaujímajú.
Mapa zahŕňa aj stredné školy
Podobne je mapa aplikovateľná aj na stredné školy. Pri tých je navyše ešte možné získať údaje o nezamestnanosti v odbore, v ktorom táto stredná škola pôsobí. V tejto súvislosti Jurzyca poukázal na to, že pokiaľ ide o mieru nezamestnanosti absolventov, ani na vysokých, ani stredných školách v minulosti štatistiky neexistovali.
„My sme identifikovali poruchu v informovanosti občanov a verejnosti a dokonca aj štátu. Neboli dostatočné informácie o tom, aká je miera nezamestnanosti absolventov. Potrebovali sme na to zmenu zákona, ktorá nám pomohla spojiť potrebné databázy. Následne sme informovali napríklad zriaďovateľov stredných škôl, že niektoré odbory majú takmer 80-percentnú nezamestnanosť,“ podotkol minister. Dodal však, že na ďalšie zmeny, na ktoré treba zmenu zákona, už čas nemali.
Okrem predstavenia digitálnej mapy Jurzyca zhodnotil zmeny a úspechy, ktoré sa rezortu školstva pod jeho vedením podarilo dosiahnuť. V prvom rade poukázal na dôraz, ktorý kládli na zlepšenie podmienok prepájania vysokých škôl s trhom práce prostredníctvom zverejňovania nezamestnanosti a platov absolventov jednotlivých škôl podľa fakúlt a odborov.
Zaviedlo sa povinné zverejňovanie bakalárskych, diplomových a doktorandských prác. Taktiež sa upravila metodika financovania vysokých škôl, a vytvoril sa priestor pre tvorbu spoločných programov vyučujúcich v cudzom jazyku a ukončovaných spoločným alebo dvojitým diplomom.
Minister zhodnotil úspechy rezortu
V súvislosti so základnými a strednými školami minister vyzdvihol po prvýkrát zverejnené informácie o umiestnení jednotlivých škôl v porovnaní s priemerom podľa výsledkov Testovania 9. V máji 2012 má byť pilotne vyskúšané testovanie štvrtákov Monitor 5 na základných školách.
Jurzyca poukázal aj na sprísnenie maturity prostredníctvom zvýšenia váhy externej časti maturity. Skonštatoval, že pozitívne vníma aj zvýšenie platov učiteľov, pretože z medzinárodných porovnaní vyplýva, že slovenskí učitelia majú platy na úrovni menej ako 44 percent priemerného platu vysokoškolsky vzdelaného občana (poukazoval na učiteľov na druhom stupni ZŠ).
Preto vidí ako pozitívum zvýšenie platov v priemere o 5,7 percenta od 1. januára, čo je viac ako rast platov v slovenskej ekonomike. Taktiež sa zvýšila transparentnosť pri stredných školách prostredníctvom zverejnenia nezamestnanosti absolventov stredných škôl. Ako ďalšie plus Jurzyca vníma zavedenie povinnej výučby anglického jazyka od tretieho ročníka na základných školách a odbremenenie od formulára polročného vysvedčenia.
V oblasti športu minister pripomenul, že sa rezort sústredil najmä na financovanie športovania detí. Podotkol, že prvýkrát prerozdelili dotácie na šport podľa zverejnených kritérií. Rezort zaviedol povinné zverejnenie hospodárenia žiadateľov o štátne dotácie a pripravil Stratégiu výstavby Národného futbalového štadióna.
„Novým portálom sme chceli dosiahnuť väčšiu informovanosť verejnosti, najmä rodičov o tom, aké školy na Slovensku sú, v akej sú lokalite, aby si rodičia mohli vybrať pre svoje deti školu, aká im najviac vyhovuje, alebo aby mohli vstúpiť do debaty so školou,“ priblížil projekt minister. Portál má pomôcť rodičom pri porovnávaní efektívnosti fungovania školy s inými školami.
Na digitálnej mape sú farebne odlíšené rôzne základné školy aj podľa toho, kto je napríklad zriaďovateľom, či je to obec alebo cirkev. Dajú sa zobraziť vzdialenosti od ostatných škôl, získať ďalšie informácie o školách, napríklad ako sa škola umiestnila v celoslovenskom testovaní. Taktiež si rodič môže zvoliť porovnávaciu tabuľku, vybrať si dve-tri školy a porovnať ich podľa parametrov, ktoré rodiča zaujímajú.
Mapa zahŕňa aj stredné školy
Podobne je mapa aplikovateľná aj na stredné školy. Pri tých je navyše ešte možné získať údaje o nezamestnanosti v odbore, v ktorom táto stredná škola pôsobí. V tejto súvislosti Jurzyca poukázal na to, že pokiaľ ide o mieru nezamestnanosti absolventov, ani na vysokých, ani stredných školách v minulosti štatistiky neexistovali.
„My sme identifikovali poruchu v informovanosti občanov a verejnosti a dokonca aj štátu. Neboli dostatočné informácie o tom, aká je miera nezamestnanosti absolventov. Potrebovali sme na to zmenu zákona, ktorá nám pomohla spojiť potrebné databázy. Následne sme informovali napríklad zriaďovateľov stredných škôl, že niektoré odbory majú takmer 80-percentnú nezamestnanosť,“ podotkol minister. Dodal však, že na ďalšie zmeny, na ktoré treba zmenu zákona, už čas nemali.
Okrem predstavenia digitálnej mapy Jurzyca zhodnotil zmeny a úspechy, ktoré sa rezortu školstva pod jeho vedením podarilo dosiahnuť. V prvom rade poukázal na dôraz, ktorý kládli na zlepšenie podmienok prepájania vysokých škôl s trhom práce prostredníctvom zverejňovania nezamestnanosti a platov absolventov jednotlivých škôl podľa fakúlt a odborov.
Zaviedlo sa povinné zverejňovanie bakalárskych, diplomových a doktorandských prác. Taktiež sa upravila metodika financovania vysokých škôl, a vytvoril sa priestor pre tvorbu spoločných programov vyučujúcich v cudzom jazyku a ukončovaných spoločným alebo dvojitým diplomom.
Minister zhodnotil úspechy rezortu
V súvislosti so základnými a strednými školami minister vyzdvihol po prvýkrát zverejnené informácie o umiestnení jednotlivých škôl v porovnaní s priemerom podľa výsledkov Testovania 9. V máji 2012 má byť pilotne vyskúšané testovanie štvrtákov Monitor 5 na základných školách.
Jurzyca poukázal aj na sprísnenie maturity prostredníctvom zvýšenia váhy externej časti maturity. Skonštatoval, že pozitívne vníma aj zvýšenie platov učiteľov, pretože z medzinárodných porovnaní vyplýva, že slovenskí učitelia majú platy na úrovni menej ako 44 percent priemerného platu vysokoškolsky vzdelaného občana (poukazoval na učiteľov na druhom stupni ZŠ).
Preto vidí ako pozitívum zvýšenie platov v priemere o 5,7 percenta od 1. januára, čo je viac ako rast platov v slovenskej ekonomike. Taktiež sa zvýšila transparentnosť pri stredných školách prostredníctvom zverejnenia nezamestnanosti absolventov stredných škôl. Ako ďalšie plus Jurzyca vníma zavedenie povinnej výučby anglického jazyka od tretieho ročníka na základných školách a odbremenenie od formulára polročného vysvedčenia.
V oblasti športu minister pripomenul, že sa rezort sústredil najmä na financovanie športovania detí. Podotkol, že prvýkrát prerozdelili dotácie na šport podľa zverejnených kritérií. Rezort zaviedol povinné zverejnenie hospodárenia žiadateľov o štátne dotácie a pripravil Stratégiu výstavby Národného futbalového štadióna.