![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Pondelok 24.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Matej
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
15. februára 2017
Rezorty financií a dopravy sa dohodli na úpravách na obchvate Prešova
Minister financii SR Peter Kažimír počas 179. schôdze vlády SR. Bratislava, 7. októbra 2015.
Zdieľať

Tím rezortu financií Hodnota za peniaze pred časom vyčíslil, že pri inom riešení by sa na dopravných projektoch v Prešove dalo ušetriť aj 400 miliónov eur. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že takúto analýzu treba robiť na začiatku prípravy projektu, nie v jeho finálnej fáze. Úplná zmena by teraz výrazne posunula riešenie dopravnej situácie v tomto meste.
Za realistické kompromisné riešenie označili ešte v utorok (14.2.) analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií (MF) SR postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur. Kým južný obchvat je už vytendrovaný a tesne pred podpisom zmluvy, pri severnom obchvate ešte nebola vyhlásená súťaž.
Kažimír podľa vlastných slov nemá s Érsekom žiadny osobný spor. "Vec je v rovine hľadania správneho riešenia. Projekt Hodnota za peniaze nerieši problém najnižšej ceny. Hľadá odpoveď optimálneho riešenia za optimálnu cenu. Ak hľadáme odpoveď na to, čo je optimálne riešenie, v danom prípade ide o riešenie dopravnej situácie v Prešove, aby Prešovčania nestáli v zápchach a aby sme to vedeli vyriešiť za čo najlepších cenových podmienok," zhodnotil aktuálnu diskusiu o obchvate Prešova minister financií.
Projektanti tejto stavby podľa neho v minulosti "nakreslili" také riešenie, ktoré nie je ideálne z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu. "Celé to nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že 50 % prešovskej dopravy je založených na tranzite. Nový dopravný prieskum hovorí o tom, že len 25 % je založených na tranzite. Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate, a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetlil Kažimír. Pripustil však, že v súčasnosti je to už do určitej miery "plač nad rozliatym mliekom".
Riešenie doteraz preferované ministerstvom dopravy by predstavovalo náklady na úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh vo výške 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť ďalších necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur. Cenu za úsek Prešov, západ - Prešov, juh však chce ministerstvo ešte znížiť približne o 6 %.
Minister Érsek informoval dnes listom prezidenta SR Andreja Kisku o pripravovaných krokoch v rámci riešenia dopravnej situácie v Prešove. Zároveň ho požiadal o stretnutie v blízkom čase, na ktorom ho chce oboznámiť s výsledkami rokovania so zhotoviteľom.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR