![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Streda 2.4.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Zita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
17. apríla 2018
Rezort zdravotníctva sľubuje zlepšenie vymožiteľnosti práv pacientov
Na snímke ministerka zdravotníctva SR Andrea Kalavská.
Zdieľať

"Slovenské zdravotníctvo čaká ešte dlhá cesta, ale AOPP oceňuje, že ministerstvo aj priebežne rieši problémy, ktoré pacientov trápia. Pani ministerka už ako štátna tajomníčka riešila mnohé z pohľadu pacienta horúce témy. Sme radi, že nás dnes informovala o začatí vyhodnocovania obstarávania 7000 nových postelí pre pacientov do nemocníc, ako aj o pláne zrušiť päťpercentnú spoluúčasť poskytovateľa, ktorá bola pri niektorých liekoch na výnimku," uviedla po stretnutí prezidentka AOPP Mária Lévyová. Zároveň však dodala, že z pohľadu pacienta aj naďalej zostáva vymožiteľnosť jeho práv jedným z najväčších problémov.
AOPP navrhla niekoľko bodov, ktoré by mali prispieť k zlepšeniu postavenia pacientov, a to dofinancovanie zdravotníckeho sektoru, ochranu pacientov pred sociálnymi dopadmi vysokých finančných výdavkov na zdravotnú starostlivosť, ako aj podporu rešpektovania práv pacientov v zdravotníckych zariadeniach.
Podľa AOPP sa mnohí pacienti alebo ich blízki nevedia domôcť pravdy a kontaktujú rôzne inštitúcie. "V praxi sa stretávame s mnohými podnetmi nespokojných pacientov alebo ich rodín, mesačne sa na nás obráti približne 50 pacientov," uviedla Lévyová. V niektorých prípadoch ide o konzultácie o právach pacienta pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo o možnostiach sociálnej pomoci. "Oslovujú nás však aj v prípade závažných prípadov, ktoré si vyžadujú priame vstupovanie do procesov šetrenia orgánov štátnej správy a samospráv, mediačnú činnosť alebo komunikáciu s úradmi. My takéto právomoci však zo zákona nemáme, môžeme poskytovať iba poradenstvo," vysvetlila prezidentka AOPP.
K často porušovaným patrí právo pacienta na zrozumiteľné poučenie o svojom zdravotnou stave, právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase alebo aj právo na výber alebo zmenu poskytovateľa. "Pacienti sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov, dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie," priblížila Lévyová. Šéfka rezortu zdravotníctva AOPP prisľúbila, že pacienti budú aj naďalej aktívne prizývaní do pracovných skupín a k príprave zákonov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR