|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 4.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Barbora
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. júna 2011
Rezort školstva sprístupní testy PISA
Ministerstvo školstva historicky po prvý raz sprístupňuje všetkým školám úlohy z testov OECD PISA, aby ich mohli začiatkom budúceho školského roka použiť. ...
Zdieľať
Ilustračné foto SITA/Michal BurzaBRATISLAVA 28. júna (WEBNOVINY) - Ministerstvo školstva historicky po prvý raz sprístupňuje všetkým školám úlohy z testov OECD PISA, aby ich mohli začiatkom budúceho školského roka použiť.
Tieto testy totiž podľa ministra školstva Eugena Jurzycu dosť presne zodpovedajú predstavám vedenia rezortu o tom, čo sa má v školách učiť.
"Pomáhajú nám meniť charakter toho, čo sa má v školách učiť a vysielame tým signál aj o našich predstavách," povedal na tlačovej besede minister školstva Eugen Jurzyca Podľa vedenia rezortu je aj takéto zverejnenie testov napĺňaním spätnej väzby, o ktorú sa snažia. Práve spätnú väzbu totiž považujú za jednu z ciest, ako skvalitňovať vyučovací proces. Podľa analýz OECD tie školské systémy, ktoré častejšie používajú spätnú väzbu, napríklad formou takéhoto testovania, dosahujú lepšie výsledky.
Iba návod
"Nie je to tak, že zverejňujeme testy PISA preto, aby si deti natrénovali odpovede na otázky. V najbližšej PISA budú iné otázky, bude v nej dôraz na matematickú gramotnosť, my sa snažíme klásť dôraz na čitateľskú gramotnosť," povedal Jurzyca. Minister prízvukoval, že sa veľmi snažia o to, aby deti vedeli lepšie čítať s porozumením.
"Čítanie s porozumením je základ úspešnosti v živote, je to extrémne dôležitá kompetencia, ktorú majú deti v škole získať," vyhlásil. Podľa štátneho tajomníka Jaroslava Ivanča je na učiteľoch, ako si pomôcku v podobe testov PISA osvoja. "My im dávame návod, aký je medzinárodný trend hodnotení v skúmaní vedomostí a základnej gramotnosti žiakov," dodal Ivančo.
V snahe o získanie ďalšej spätnej väzby v uplynulom školskom roku robil rezort po prvý raz dotazníkový prieskum, ktorý mapoval informácie o morálke, atmosfére v škole a v rodine, o zvládaní stresu a záťaže v školách a rodinách. Podľa Jurzycu im totiž ide o to, aby sa deti v škole nielen naučili po slovensky, cudzie jazyky či ostatné predmety. "Ide nám o to, aby škola pripravovala aj tak, aby boli spokojné v živote, aby dokázali pracovať v tíme, aby mali sociálne kompetencie," vyhlásil minister. Prieskum chcú v budúcnosti ešte rozšíriť o otázky aj ďalšie školy. "Chceme, aby slovenská verejnosť vnímala testovanie vedomostí v kontexte aj k zisťovaniu postojov žiakov a kontexte toho, ako klíma školy, sociálne a rodinné prostredie a ako je samotný žiak formovaný - ako to vplýva na jeho výsledky v testovaniach," konštatoval Ivančo.
Upravili aj Monitor 9
Testovanie vedomosti totiž nepovažujú za exkluzívny nástroj hodnotenia školy. "Pokladáme to za veľmi vážnu spätnú väzbu do slovenského vzdelávacieho systému, v akom stave sa nachádzajú slovenské školy a vzťahy učiteľov-žiakov, učiteľov-rodiny," uviedol Ivančo. Od tohto poznania sa bude odvíjať nadstavenie celého systému.Ilustračné foto SITA/Nina Bednáriková
Ministerstvo upravilo aj otázky v testovaní Monitor 9. "Už tento rok sa tam prejavilo, že chceme, aby sa v škole učilo modernejšie, to znamená to známe zníženie podielu memorovania a viac kritického myslenia a myslenia v súvislostiach," vysvetlil Jurzyca.
Do testov pridali napríklad vzorce, čím školám vysielajú signál, že mierne ustupujú od bifľovania a postupne idú smerom, aby sa deti učili viac rozmýšľať.
Po prvý raz zverejnili aj rebríček najlepších desiatich škôl. Ministerstvo má zámer, aby sa aj ostatné školy a verejnosť dozvedeli, ktoré školy dosahujú najlepšie výsledky. Zatiaľ zverejnili výsledky testov zo slovenčiny, ale môžu to urobiť aj s testami z matematiky. Zaujímavosťou je, že na prvých desiatich miestach sa neobjavila žiadna bratislavská škola. Prvá skončila ZŠ Dolinský potok 1 114 v Kysuckom Novom Meste, za ňou ZŠ na Školskej ulici 313 v Slovenskej Vsi a ZŠ Slobodného slovenského vysielača na Skuteckého 8 v Banskej Bystrici.
Tieto testy totiž podľa ministra školstva Eugena Jurzycu dosť presne zodpovedajú predstavám vedenia rezortu o tom, čo sa má v školách učiť.
"Pomáhajú nám meniť charakter toho, čo sa má v školách učiť a vysielame tým signál aj o našich predstavách," povedal na tlačovej besede minister školstva Eugen Jurzyca Podľa vedenia rezortu je aj takéto zverejnenie testov napĺňaním spätnej väzby, o ktorú sa snažia. Práve spätnú väzbu totiž považujú za jednu z ciest, ako skvalitňovať vyučovací proces. Podľa analýz OECD tie školské systémy, ktoré častejšie používajú spätnú väzbu, napríklad formou takéhoto testovania, dosahujú lepšie výsledky.
Iba návod
"Nie je to tak, že zverejňujeme testy PISA preto, aby si deti natrénovali odpovede na otázky. V najbližšej PISA budú iné otázky, bude v nej dôraz na matematickú gramotnosť, my sa snažíme klásť dôraz na čitateľskú gramotnosť," povedal Jurzyca. Minister prízvukoval, že sa veľmi snažia o to, aby deti vedeli lepšie čítať s porozumením.
"Čítanie s porozumením je základ úspešnosti v živote, je to extrémne dôležitá kompetencia, ktorú majú deti v škole získať," vyhlásil. Podľa štátneho tajomníka Jaroslava Ivanča je na učiteľoch, ako si pomôcku v podobe testov PISA osvoja. "My im dávame návod, aký je medzinárodný trend hodnotení v skúmaní vedomostí a základnej gramotnosti žiakov," dodal Ivančo.
V snahe o získanie ďalšej spätnej väzby v uplynulom školskom roku robil rezort po prvý raz dotazníkový prieskum, ktorý mapoval informácie o morálke, atmosfére v škole a v rodine, o zvládaní stresu a záťaže v školách a rodinách. Podľa Jurzycu im totiž ide o to, aby sa deti v škole nielen naučili po slovensky, cudzie jazyky či ostatné predmety. "Ide nám o to, aby škola pripravovala aj tak, aby boli spokojné v živote, aby dokázali pracovať v tíme, aby mali sociálne kompetencie," vyhlásil minister. Prieskum chcú v budúcnosti ešte rozšíriť o otázky aj ďalšie školy. "Chceme, aby slovenská verejnosť vnímala testovanie vedomostí v kontexte aj k zisťovaniu postojov žiakov a kontexte toho, ako klíma školy, sociálne a rodinné prostredie a ako je samotný žiak formovaný - ako to vplýva na jeho výsledky v testovaniach," konštatoval Ivančo.
Upravili aj Monitor 9
Testovanie vedomosti totiž nepovažujú za exkluzívny nástroj hodnotenia školy. "Pokladáme to za veľmi vážnu spätnú väzbu do slovenského vzdelávacieho systému, v akom stave sa nachádzajú slovenské školy a vzťahy učiteľov-žiakov, učiteľov-rodiny," uviedol Ivančo. Od tohto poznania sa bude odvíjať nadstavenie celého systému.Ilustračné foto SITA/Nina Bednáriková
Ministerstvo upravilo aj otázky v testovaní Monitor 9. "Už tento rok sa tam prejavilo, že chceme, aby sa v škole učilo modernejšie, to znamená to známe zníženie podielu memorovania a viac kritického myslenia a myslenia v súvislostiach," vysvetlil Jurzyca.
Do testov pridali napríklad vzorce, čím školám vysielajú signál, že mierne ustupujú od bifľovania a postupne idú smerom, aby sa deti učili viac rozmýšľať.
Po prvý raz zverejnili aj rebríček najlepších desiatich škôl. Ministerstvo má zámer, aby sa aj ostatné školy a verejnosť dozvedeli, ktoré školy dosahujú najlepšie výsledky. Zatiaľ zverejnili výsledky testov zo slovenčiny, ale môžu to urobiť aj s testami z matematiky. Zaujímavosťou je, že na prvých desiatich miestach sa neobjavila žiadna bratislavská škola. Prvá skončila ZŠ Dolinský potok 1 114 v Kysuckom Novom Meste, za ňou ZŠ na Školskej ulici 313 v Slovenskej Vsi a ZŠ Slobodného slovenského vysielača na Skuteckého 8 v Banskej Bystrici.