|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. septembra 2013
Rezort školstva plánuje zrušiť tituly docent a profesor
Ministerstvo školstva naďalej plánuje zrušiť vedecko-pedagogické tituly docent a profesor. Ponechali by sa pritom len funkčné miesta, doteraz udelené tituly by ich nositeľom ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) - Ministerstvo školstva naďalej plánuje zrušiť vedecko-pedagogické tituly docent a profesor. Ponechali by sa pritom len funkčné miesta, doteraz udelené tituly by ich nositeľom zostali.
Vyplýva to zo zámeru rezortu školstva v správe o stave školstva na Slovensku, ktorú v pondelok ministerstvo posunulo do medzirezortného pripomienkového konania. Verejná diskusia k pôvodnému zneniu správy trvala od 10. apríla do konca júna.
Návrh na zrušenie vedecko-pedagogických titulov patril k najviac diskutovaným, píše rezort školstva. Zámer bol už v pôvodnom znení správy.
"Väčšina príspevkov sa k tomuto návrhu stavia váhavo argumentujúc, že síce vo vyspelých krajinách je to tak, ale na Slovensku sú iné tradície a zrušenie zníži úroveň nášho vysokého školstva," píše rezort vo vyhodnotení verejnej diskusie.
Je to štandard vo svete
Zrušením titulov by sme sa podľa ministerstva stali v tejto oblasti štandardnou krajinou. Uplatňovaním systému funkčných miest založeného na otvorenej súťaži sa systém zjednoduší, sprehľadní a znížia sa bariéry pre prístup najkvalitnejších uchádzačov na vysoké školy, zdôvodňuje plánovanú zmenu ministerstvo.
Pri zrušení titulov je však potrebné nastaviť mechanizmy - financovanie i akreditácie tak, aby vysoké školy zmenu nezneužívali a neobsadzovali pozície docentov a profesorov uchádzačmi, ktorí nedosahujú potrebnú úroveň kvality.
Vysokému školstvu so vo verejnej diskusii venovalo výrazne menej príspevkov ako tých, ktoré sa zaoberali základnými a strednými školami.
Z celkového počtu pripomienok iba desať percent smerovalo k fungovaniu vysokého školstva. K správe o stave školstva prišlo 197 príspevkov, po odrátaní duplikácií a tých príspevkov, ktoré na správu nereagovali, ich bolo 131. Celkový rozsah príspevkov predstavuje takmer 400 strán.
Financovanie vysokých škôl
Diskutujúci upozorňovali aj na nedostatočné financovanie vysokého školstva. Správa ešte pred verejnou diskusiou stanovila cieľ len do roka 2020, aby sme sa dostali na priemernú úroveň verejných výdavkov na vysoké školstvo krajín OECD.
"Pre obdobie rokov 2014 – 2016 sa predpokladá zvyšovanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov do vysokého školstva medziročne v priemere o 20 miliónov eur," uvádza sa konkrétnejšie v novej verzii dokumentu. Ministerstvo o spoplatnení vysokého školstva neuvažuje, aj keď sa zaň vyslovili niektorí diskutujúci.
"I napriek viacerým pozitívnym prínosom zavedenia školného v dennej forme štúdia ministerstvo z politických dôvodov nepovažuje v súčasnosti presadenie takéhoto opatrenia za priechodné," zdôvodňuje rezort. Záväzok zachovania bezplatného štúdia v dennej forme na verejných vysokých školách je totiž súčasťou programového vyhlásenia vlády. V dokumente sa objavuje i možnosť zlučovania vysokých škôl s podobným zameraním, ktoré majú sídla blízko seba.
Vyplýva to zo zámeru rezortu školstva v správe o stave školstva na Slovensku, ktorú v pondelok ministerstvo posunulo do medzirezortného pripomienkového konania. Verejná diskusia k pôvodnému zneniu správy trvala od 10. apríla do konca júna.
Návrh na zrušenie vedecko-pedagogických titulov patril k najviac diskutovaným, píše rezort školstva. Zámer bol už v pôvodnom znení správy.
"Väčšina príspevkov sa k tomuto návrhu stavia váhavo argumentujúc, že síce vo vyspelých krajinách je to tak, ale na Slovensku sú iné tradície a zrušenie zníži úroveň nášho vysokého školstva," píše rezort vo vyhodnotení verejnej diskusie.
Je to štandard vo svete
Zrušením titulov by sme sa podľa ministerstva stali v tejto oblasti štandardnou krajinou. Uplatňovaním systému funkčných miest založeného na otvorenej súťaži sa systém zjednoduší, sprehľadní a znížia sa bariéry pre prístup najkvalitnejších uchádzačov na vysoké školy, zdôvodňuje plánovanú zmenu ministerstvo.
Pri zrušení titulov je však potrebné nastaviť mechanizmy - financovanie i akreditácie tak, aby vysoké školy zmenu nezneužívali a neobsadzovali pozície docentov a profesorov uchádzačmi, ktorí nedosahujú potrebnú úroveň kvality.
Vysokému školstvu so vo verejnej diskusii venovalo výrazne menej príspevkov ako tých, ktoré sa zaoberali základnými a strednými školami.
Z celkového počtu pripomienok iba desať percent smerovalo k fungovaniu vysokého školstva. K správe o stave školstva prišlo 197 príspevkov, po odrátaní duplikácií a tých príspevkov, ktoré na správu nereagovali, ich bolo 131. Celkový rozsah príspevkov predstavuje takmer 400 strán.
Financovanie vysokých škôl
Diskutujúci upozorňovali aj na nedostatočné financovanie vysokého školstva. Správa ešte pred verejnou diskusiou stanovila cieľ len do roka 2020, aby sme sa dostali na priemernú úroveň verejných výdavkov na vysoké školstvo krajín OECD.
"Pre obdobie rokov 2014 – 2016 sa predpokladá zvyšovanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov do vysokého školstva medziročne v priemere o 20 miliónov eur," uvádza sa konkrétnejšie v novej verzii dokumentu. Ministerstvo o spoplatnení vysokého školstva neuvažuje, aj keď sa zaň vyslovili niektorí diskutujúci.
"I napriek viacerým pozitívnym prínosom zavedenia školného v dennej forme štúdia ministerstvo z politických dôvodov nepovažuje v súčasnosti presadenie takéhoto opatrenia za priechodné," zdôvodňuje rezort. Záväzok zachovania bezplatného štúdia v dennej forme na verejných vysokých školách je totiž súčasťou programového vyhlásenia vlády. V dokumente sa objavuje i možnosť zlučovania vysokých škôl s podobným zameraním, ktoré majú sídla blízko seba.