|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. apríla 2009
Rezort financií očakáva medziročný prepad výroby áut o 21 %
Počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v tomto roku v dôsledku hospodárskej krízy poklesnúť až o 21 %. Kým v minulom roku automobilky vyprodukovali spolu viac ako 570 tis. automobilov, v tomto ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. apríla (WEBNOVINY) - Počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v tomto roku v dôsledku hospodárskej krízy poklesnúť až o 21 %. Kým v minulom roku automobilky vyprodukovali spolu viac ako 570 tis. automobilov, v tomto roku by ich počet podľa očakávaní Ministerstva financií (MF) SR mohlo byť mierne nad úrovňou 450 tisíc. Predkrízové odhady pritom hovorili ešte o vyše 620 tis. vyrobených áut, čo by znamenalo medziročný nárast o 8,8 %. Automobilový priemysel, ktorý je jedným z ťahúňov slovenskej ekonomiky, tak v tomto roku v dôsledku krízy doplatí vo väčšej miere na globálny pokles dopytu. "Vzhľadom na skutočnosť, že len veľmi malá časť slovenskej produkcie (1 % až 2 %) smeruje na domáci trh, tak sa oveľa významnejším dôsledkom na ekonomiku SR javí pokles dopytu zo strany našich najvýznamnejších obchodných partnerov," konštatuje rezort financií v Správe o dopadoch finančnej a hospodárskej krízy na slovenskú ekonomiku, ktorou by sa v najbližšom období mala zaoberať vláda.
Automobilky pôsobiace na Slovensku už zareagovali na krízu obmedzením prevádzky a nútenými dovolenkami. "Vo Volkswagene ide v tomto roku už o druhú nútenú dovolenku z dôvodu nedostatku odbytu. V ďalších automobilkách prichádza k obmedzeniu výroby jednej zmeny," uvádza MF SR. V súčasnosti pritom automobilky ešte podľa ministerstva profitujú z relatívne stabilného prostredia a nízkej nákladovosti, čo vysvetľuje, prečo ešte výraznejšie neprepúšťali. Ďalší vývoj však bude závisieť od priebehu krízy ako aj od strategických rozhodnutí zo strany ich materských firiem.
Slovensko na rozdiel od ostatných krajín Európskej únie (EÚ) dôsledky krízy na objeme predaných áut v minulom roku ešte nepocítilo. "Kým v EÚ sa pokles registrovaných automobilov začal prejavovať v prvej polovici roka 2008, na Slovensku predaj áut počas celého roka 2008 výrazne rástol podporený silným ekonomickým rastom," uvádza ministerstvo. Situácia sa však v tomto roku zmenila. "Od januára 2009 sa trend obrátil v náš neprospech, keď registrácia automobilov poklesla medziročne o 40 % v januári a o 38 % vo februári," dopĺňa rezort financií.
Automobilový priemysel sa podľa ministerstva financií po etablovaní významných investičných projektov stal dôležitou súčasťou slovenskej ekonomiky. V roku 2007 patrilo Slovensku prvé miesto na svete v počte vyrobených automobilov na obyvateľa. Vývoz dopravných prostriedkov a ich príslušenstva pritom tvoril vyše štvrtinu celkového exportu. V rámci tohto segmentu priemyslu bolo zamestnaných vlani približne 80 tis. ľudí. Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri automobilky Kia Motors, PSA Peugeot Citroen a Volkswagen Slovakia, ktoré vyrábajú deväť modelov áut. Nemecká automobilka Volkswagen minulý týždeň oznámila definitívne rozhodnutie o výrobe nových vozidiel New Small Family na Slovensku. Prvé vozidlá nového modelového radu by mali opustiť výrobné linky na začiatku roku 2011, pričom plnú výrobnú kapacitu plánuje spoločnosť dosiahnuť v roku 2012.
SITA
Automobilky pôsobiace na Slovensku už zareagovali na krízu obmedzením prevádzky a nútenými dovolenkami. "Vo Volkswagene ide v tomto roku už o druhú nútenú dovolenku z dôvodu nedostatku odbytu. V ďalších automobilkách prichádza k obmedzeniu výroby jednej zmeny," uvádza MF SR. V súčasnosti pritom automobilky ešte podľa ministerstva profitujú z relatívne stabilného prostredia a nízkej nákladovosti, čo vysvetľuje, prečo ešte výraznejšie neprepúšťali. Ďalší vývoj však bude závisieť od priebehu krízy ako aj od strategických rozhodnutí zo strany ich materských firiem.
Slovensko na rozdiel od ostatných krajín Európskej únie (EÚ) dôsledky krízy na objeme predaných áut v minulom roku ešte nepocítilo. "Kým v EÚ sa pokles registrovaných automobilov začal prejavovať v prvej polovici roka 2008, na Slovensku predaj áut počas celého roka 2008 výrazne rástol podporený silným ekonomickým rastom," uvádza ministerstvo. Situácia sa však v tomto roku zmenila. "Od januára 2009 sa trend obrátil v náš neprospech, keď registrácia automobilov poklesla medziročne o 40 % v januári a o 38 % vo februári," dopĺňa rezort financií.
Automobilový priemysel sa podľa ministerstva financií po etablovaní významných investičných projektov stal dôležitou súčasťou slovenskej ekonomiky. V roku 2007 patrilo Slovensku prvé miesto na svete v počte vyrobených automobilov na obyvateľa. Vývoz dopravných prostriedkov a ich príslušenstva pritom tvoril vyše štvrtinu celkového exportu. V rámci tohto segmentu priemyslu bolo zamestnaných vlani približne 80 tis. ľudí. Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri automobilky Kia Motors, PSA Peugeot Citroen a Volkswagen Slovakia, ktoré vyrábajú deväť modelov áut. Nemecká automobilka Volkswagen minulý týždeň oznámila definitívne rozhodnutie o výrobe nových vozidiel New Small Family na Slovensku. Prvé vozidlá nového modelového radu by mali opustiť výrobné linky na začiatku roku 2011, pričom plnú výrobnú kapacitu plánuje spoločnosť dosiahnuť v roku 2012.
SITA