|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. októbra 2010
Rezort dopravy zvažuje trestné oznámenie
Príprava podkladov pre vládu pri rozhodovaní o štvrtom dodatku pri prvom balíku PPP projektov, ktorým sa mal predĺžiť čas výstavby diaľnice D1, môže skončiť ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič
BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) - Príprava podkladov pre vládu pri rozhodovaní o štvrtom dodatku pri prvom balíku PPP projektov, ktorým sa mal predĺžiť čas výstavby diaľnice D1, môže skončiť na súde. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií totiž tvrdí, že čísla, ktoré dostala vláda boli v porovnaní s tým, čo dodal v analýze finančný poradca, boli zmanipulované v prospech výhodnosti PPP projektov oproti konvenčnej metóde výstavby a zvažuje preto trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. "V jednej ruke držíme analýzu, ktorú sme ako ministerstvo kúpili a v druhej ruke materiál predložený vláde, v ktorom čísla, ktoré sme kúpili a zaplatili sú zmanipulované. To znamená, že vláda bola oklamaná," povedal na piatkovej tlačovej konferencii šéf služobného úradu ministerstva Peter Mach.
Šéf Inštitútu stratégie rezortu dopravy Ján Kovalčík tvrdí, že ministerstvo má potvrdené, že čísla v analýze porovnávajúcej výhodnosť prvého balíka PPP projektu oproti konvenčnej metóde výstavby, ktorú pre ministerstvo vypracoval finančný poradca Wood & Company, boli zmanipulované v porovnaní s tým, akú analýzu predložil rezort dopravy vláde. Úradníci to pritom mali stihnúť za veľmi krátky čas, keďže finančný poradca analýzu dodal 29. marca tohto roku a vláda o uzavretí štvrtého dodatku rokovala už 31. marca. "Netrúfam si robiť právnu analýzu, čo sa stalo, ale zmyslom podania trestného oznámenia je práve to, aby sa preverilo, či tu bol spáchaný nejaký trestný čin a ak bol spáchaný, potom samozrejme kto ho spáchal a tak ďalej," konštatoval Mach.
Podľa Kovalčíka pritom ide o zásahy, ktoré výrazne zvýhodňuju výstavbu diaľnice D1 cez prvý balík PPP projektov oproti štandardnej výstavbe financovanej priamo z verejných zdrojov. Kým materiál, ktorý vypracoval poradca hovoril o tom, že PPP projekt je oproti konvenčnej metóde drahší o vyše 500 mil. eur, po manipulácii už bol tento rozdiel iba 29 mil. eur. Išlo pritom predovšetkým o navýšenie očakávanej inflácie na 6 % ročne, avšak iba pri konvenčnom modeli. Pri PPP projekte upravená analýza naďalej počítala s rastom spotrebiteľských cien iba o 3 %, čo podľa Kovalčíka výrazne zvýhodňovalo práve výstavbu cez PPP. "V extrémnom chvate sa narýchlo prerábali čísla len preto, aby vláda mala podklady, ktorými dokáže pred verejnosťou obhájiť nezmyselne predraženú transakciu," konštatoval Kovalčík.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
Šéf Inštitútu stratégie rezortu dopravy Ján Kovalčík tvrdí, že ministerstvo má potvrdené, že čísla v analýze porovnávajúcej výhodnosť prvého balíka PPP projektu oproti konvenčnej metóde výstavby, ktorú pre ministerstvo vypracoval finančný poradca Wood & Company, boli zmanipulované v porovnaní s tým, akú analýzu predložil rezort dopravy vláde. Úradníci to pritom mali stihnúť za veľmi krátky čas, keďže finančný poradca analýzu dodal 29. marca tohto roku a vláda o uzavretí štvrtého dodatku rokovala už 31. marca. "Netrúfam si robiť právnu analýzu, čo sa stalo, ale zmyslom podania trestného oznámenia je práve to, aby sa preverilo, či tu bol spáchaný nejaký trestný čin a ak bol spáchaný, potom samozrejme kto ho spáchal a tak ďalej," konštatoval Mach.
Podľa Kovalčíka pritom ide o zásahy, ktoré výrazne zvýhodňuju výstavbu diaľnice D1 cez prvý balík PPP projektov oproti štandardnej výstavbe financovanej priamo z verejných zdrojov. Kým materiál, ktorý vypracoval poradca hovoril o tom, že PPP projekt je oproti konvenčnej metóde drahší o vyše 500 mil. eur, po manipulácii už bol tento rozdiel iba 29 mil. eur. Išlo pritom predovšetkým o navýšenie očakávanej inflácie na 6 % ročne, avšak iba pri konvenčnom modeli. Pri PPP projekte upravená analýza naďalej počítala s rastom spotrebiteľských cien iba o 3 %, čo podľa Kovalčíka výrazne zvýhodňovalo práve výstavbu cez PPP. "V extrémnom chvate sa narýchlo prerábali čísla len preto, aby vláda mala podklady, ktorými dokáže pred verejnosťou obhájiť nezmyselne predraženú transakciu," konštatoval Kovalčík.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA