|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. marca 2011
Rezort dopravy určuje zásady nového stavebného zákona
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja momentálne formuluje zásady budúceho nového stavebného zákona. Jeho prípravu začína rezort odznova, pretože pôvodnú podobu zákona ...
Zdieľať
domFoto: BRATISLAVA 29. marca (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja momentálne formuluje zásady budúceho nového stavebného zákona. Jeho prípravu začína rezort odznova, pretože pôvodnú podobu zákona vtedajší minister výstavby Igor Štefanov pred dvoma rokmi stiahol z parlamentu, keď ju mal prerokovať v druhom čítaní. Stavebný zákon, ktorý bývalá vláda schválila po deväťročnej príprave v marci 2009, mal pôvodne začať platiť 1. júla 2010 a nahradiť zákon z roku 1976.
"Začíname odznova, pretože tam bolo množstvo pripomienok a výhrad. Odborná verejnosť nebola s návrhom zákona úplne stotožnená a mala dojem, že sa úplne nestretáva s dnešnou dobou. Preto začíname odznova," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ sekcie výstavby a bytovej politiky na ministerstve dopravy Pavol Baxa. Opticky sa podľa neho zdá, že príprava stavebného zákona bude trvať príliš dlho. Tvrdí však, že ministerstvo sa snaží pripraviť nový stavebný zákon v zrýchlenom tempe. Do pripomienkového konania by sa mal návrh budúceho stavebného zákona dostať začiatkom nasledujúceho roka a na rokovanie vlády približne v treťom štvrťroku 2012. Termín účinnosti stavebného zákona bude závisieť od jeho schválenia vo vláde a následne v parlamente, predpokladá sa, že v takom prípade by začal platiť v roku 2013.
Rezort dopravy prevzal kompetencie v oblasti stavebníctva a bytovej politiky od novembra minulého roka po zrušenom ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja. Nový stavebný zákon chce ministerstvo pripraviť tak, aby bolo pre odborníkov jasné, čo a akým spôsobom bude v oblasti stavieb riešené. "Neočakávame, že všade dosiahneme zhodu, ale minimálne si budeme vzájomne rozumieť, prečo ideme takým postupom a nie iným. Očakávame, že práve to nám uľahčí záverečné prerokovanie v rámci záverečného medzirezortného pripomienkového konania," predpokladá Baxa.
Návrh malej novely stavebného zákona, ktorý rezort dopravy už vypracoval, bude zameraný iba na sprísnenie postihov za nepovolené stavby a platiť by mal po schválení vládou a parlamentom 1. septembra tohto roka. "Verejnosť vníma problematiku čiernych stavieb ako veľmi veľkú škvrnu na činnosti štátu. Spoločenská objednávka je veľmi silná a veľmi jasne definovaná, pokúšame sa ju nejakým spôsobom zrealizovať," zdôvodnil Baxa, prečo rezort pripravil túto novelu zvlášť. "Určité prvky boja proti nepovoleným stavbám testujeme v rámci tejto novely. Keď sa ukážu slabé miesta, doriešime ich v rámci nového zákona. Voči čiernym stavbám naozaj treba začať konať rýchlo a efektívne a nečakať zbytočne," dodal Baxa.
Podľa pôvodného, ale stiahnutého návrhu stavebného zákona mala byť znížená administratívna náročnosť povoľovacích konaní podľa novej diferenciácie stavieb. Zákon mal komplexne upravovať problematiku územného plánovania a stavebného poriadku ako aj štátneho stavebného dohľadu a sankcií za porušenie stavebnej disciplíny. Podľa návrhu mal vzniknúť aj inštitút audítora stavby a mala sa posilniť kontrola stavieb a odstránenia zistených nedostatkov.
"Začíname odznova, pretože tam bolo množstvo pripomienok a výhrad. Odborná verejnosť nebola s návrhom zákona úplne stotožnená a mala dojem, že sa úplne nestretáva s dnešnou dobou. Preto začíname odznova," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ sekcie výstavby a bytovej politiky na ministerstve dopravy Pavol Baxa. Opticky sa podľa neho zdá, že príprava stavebného zákona bude trvať príliš dlho. Tvrdí však, že ministerstvo sa snaží pripraviť nový stavebný zákon v zrýchlenom tempe. Do pripomienkového konania by sa mal návrh budúceho stavebného zákona dostať začiatkom nasledujúceho roka a na rokovanie vlády približne v treťom štvrťroku 2012. Termín účinnosti stavebného zákona bude závisieť od jeho schválenia vo vláde a následne v parlamente, predpokladá sa, že v takom prípade by začal platiť v roku 2013.
Rezort dopravy prevzal kompetencie v oblasti stavebníctva a bytovej politiky od novembra minulého roka po zrušenom ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja. Nový stavebný zákon chce ministerstvo pripraviť tak, aby bolo pre odborníkov jasné, čo a akým spôsobom bude v oblasti stavieb riešené. "Neočakávame, že všade dosiahneme zhodu, ale minimálne si budeme vzájomne rozumieť, prečo ideme takým postupom a nie iným. Očakávame, že práve to nám uľahčí záverečné prerokovanie v rámci záverečného medzirezortného pripomienkového konania," predpokladá Baxa.
Návrh malej novely stavebného zákona, ktorý rezort dopravy už vypracoval, bude zameraný iba na sprísnenie postihov za nepovolené stavby a platiť by mal po schválení vládou a parlamentom 1. septembra tohto roka. "Verejnosť vníma problematiku čiernych stavieb ako veľmi veľkú škvrnu na činnosti štátu. Spoločenská objednávka je veľmi silná a veľmi jasne definovaná, pokúšame sa ju nejakým spôsobom zrealizovať," zdôvodnil Baxa, prečo rezort pripravil túto novelu zvlášť. "Určité prvky boja proti nepovoleným stavbám testujeme v rámci tejto novely. Keď sa ukážu slabé miesta, doriešime ich v rámci nového zákona. Voči čiernym stavbám naozaj treba začať konať rýchlo a efektívne a nečakať zbytočne," dodal Baxa.
Podľa pôvodného, ale stiahnutého návrhu stavebného zákona mala byť znížená administratívna náročnosť povoľovacích konaní podľa novej diferenciácie stavieb. Zákon mal komplexne upravovať problematiku územného plánovania a stavebného poriadku ako aj štátneho stavebného dohľadu a sankcií za porušenie stavebnej disciplíny. Podľa návrhu mal vzniknúť aj inštitút audítora stavby a mala sa posilniť kontrola stavieb a odstránenia zistených nedostatkov.