|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. januára 2011
Rezort dopravy trvá na presune eurofondov na diaľnice
Ministerstvo dopravy trvá na tom, aby niektoré rezorty presunuli zo štyroch operačných programov na čerpanie eurofondov voľné zdroje na výstavbu diaľnic. ...
Zdieľať
Ilussgtračné foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 26. januára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy trvá na tom, aby niektoré rezorty presunuli zo štyroch operačných programov na čerpanie eurofondov voľné zdroje na výstavbu diaľnic. "Vychádzame z uznesenia vlády z 15. decembra a trváme na 400 mil. eur, ktoré by mali byť realokované do Operačného programu Doprava," povedal po stredajšom zasadnutí vlády štátny tajomník rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Hudacký (KDH). Vláda v stredu prerušila rokovanie o návrhu premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), aby bolo z operačných programov Výskum a vývoj, Vzdelávanie, Informatizácia spoločnosti a Zamestnanosť a sociálnu inklúzia presunutých na výstavbu diaľnic celkom 350 mil. eur.
Podľa uznesenia vlády z konca minulého roka malo byť na diaľnice realokovaných z iných programov okolo 400 mil. eur. Členovia vlády podľa Hudackého v diskusii nehovorili o konkrétnej sume a nemyslí si, žeby iní ministri nesúhlasili s presunom európskych peňazí. "Otázka je, z ktorého operačného programu a koľko zdrojov. Je to otvorená otázka a presunulo sa to na ďalšie rokovanie vlády, predpokladám o týždeň," dodal.
Premiérkin návrh počíta aj s presunutím 250 mil. eur v rámci samotného Operačného programu Doprava. "Bude sa to týkať dvoch prioritných osí, a to intermodálnych terminálov, kde sa určite zoštíhli objem zdrojov, a modernizácie železníc," povedal Hudacký. "Ak neukážeme vlastnú iniciatívu, že chceme a máme vôľu realokovať zdroje v rámci programu Doprava, potom nemôžeme očakávať, že ostatné ministerstvá a operačné programy budú ochotné dávať tieto zdroje na výstavbu diaľnic. Musíme ísť príkladom," povedal Hudacký. Rezort dopravy chce niektoré projekty v spomínaných oblastiach obmedziť a zefektívniť, ale nie zastaviť. Zdroje by mali byť znížené napríklad v integrovanej doprave medzi Bratislavou a Košicami.
Diskusia o presune zdrojov z eurofondov na diaľnice je stále otvorená aj podľa ministra práce a sociálnych vecí Jozefa Mihála (SaS). Podľa neho je potrebné vyjasniť si reálne možnosti realokácie európskych peňazí. Ako ďalej uviedol, v tejto súvislosti zatiaľ nebola predložená konkrétna požiadavka pre Operačný program Zamestnanosť a sociálna inklúzia, ktorý riadi rezort práce. "Výhrada je, že objem voľných prostriedkov, ktoré máme v operačnom programe, je príliš nízky. Mohli by sme mať problémy s naplnením našich programových cieľov v rezorte, keby sa peniaze presunuli na diaľnice. Budeme rokovať s pani premiérkou v najbližších dňoch o možnostiach realokácie," uviedol Mihál.
Ministerstvo hospodárstva je pripravené zo svojho Operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast presunúť určitú časť peňazí na diaľnice. A to aj napriek tomu, že v návrhu premiérky sa tento program nespomína. "Nepovedali nám nič, ale my sme sami dobrovoľne ako ministerstvo hospodárstva ponúkli časť eurofondov, ktoré nám zostávajú v našom balíku. Povedali sme, že v prípade potreby si vieme predstaviť, že časť z tých peňazí vieme presunúť na diaľnice," povedal minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS).
O konkrétnych číslach však Miškov nechcel hovoriť s tým, že ponuka bola veľkorysá a zatiaľ je to predčasné, pokiaľ o tom nebude dohoda. Keď dohoda bude, potom povie aj konkrétnu sumu. "Vyjadrili sme vôľu a to je podstatné," dodal. O tejto téme podľa neho hovorili už viackrát na pracovných stretnutiach zástupcovia jednotlivých ministerstiev, zodpovední za eurofondy. Miškov si nemyslí, že by sa kvôli prerozdeleniu zdrojov z eurofondov črtal nový rozpor vo vládnej koalícii. "Vy len čakáte na rozpory a konflikty. Žiadny rozpor ani konflikt sa nečrtá. Vo vláde o tom diskutujeme a snažíme sa nájsť riešenie, s ktorým budú všetci spokojní a všetci sa budú cítiť dobre," dodal Miškov.
"Na základe alternatívneho návrhu zabezpečenia financovania diaľnic je potrebné presunúť časť finančných prostriedkov z iných operačných programov do Operačného programu Doprava," uvádza sa v návrhu premiérky Ivety Radičovej. Presunutie eurofondov v prospech diaľnic by malo podľa predsedníčky vlády umožniť zníženie celkových nákladov štátu na diaľnice pod 3,5 mld. eur v prípade financovania všetkých úsekov s využitím eurofondov. "Realokácia finančných prostriedkov je motivovaná nielen potrebou zdrojov pre financovanie diaľnic, ale aj hľadanie čo najefektívnejšieho využitia týchto zdrojov. Zároveň tak slovenská vláda reaguje na dopyt Európskej komisie, či v súvislosti s dopadmi hospodárskej krízy neuvažuje vláda o zmenách v Národnom referenčnom rámci," konštatuje sa v návrhu predsedníčky vlády.
Podľa uznesenia vlády z konca minulého roka malo byť na diaľnice realokovaných z iných programov okolo 400 mil. eur. Členovia vlády podľa Hudackého v diskusii nehovorili o konkrétnej sume a nemyslí si, žeby iní ministri nesúhlasili s presunom európskych peňazí. "Otázka je, z ktorého operačného programu a koľko zdrojov. Je to otvorená otázka a presunulo sa to na ďalšie rokovanie vlády, predpokladám o týždeň," dodal.
Premiérkin návrh počíta aj s presunutím 250 mil. eur v rámci samotného Operačného programu Doprava. "Bude sa to týkať dvoch prioritných osí, a to intermodálnych terminálov, kde sa určite zoštíhli objem zdrojov, a modernizácie železníc," povedal Hudacký. "Ak neukážeme vlastnú iniciatívu, že chceme a máme vôľu realokovať zdroje v rámci programu Doprava, potom nemôžeme očakávať, že ostatné ministerstvá a operačné programy budú ochotné dávať tieto zdroje na výstavbu diaľnic. Musíme ísť príkladom," povedal Hudacký. Rezort dopravy chce niektoré projekty v spomínaných oblastiach obmedziť a zefektívniť, ale nie zastaviť. Zdroje by mali byť znížené napríklad v integrovanej doprave medzi Bratislavou a Košicami.
Diskusia o presune zdrojov z eurofondov na diaľnice je stále otvorená aj podľa ministra práce a sociálnych vecí Jozefa Mihála (SaS). Podľa neho je potrebné vyjasniť si reálne možnosti realokácie európskych peňazí. Ako ďalej uviedol, v tejto súvislosti zatiaľ nebola predložená konkrétna požiadavka pre Operačný program Zamestnanosť a sociálna inklúzia, ktorý riadi rezort práce. "Výhrada je, že objem voľných prostriedkov, ktoré máme v operačnom programe, je príliš nízky. Mohli by sme mať problémy s naplnením našich programových cieľov v rezorte, keby sa peniaze presunuli na diaľnice. Budeme rokovať s pani premiérkou v najbližších dňoch o možnostiach realokácie," uviedol Mihál.
Ministerstvo hospodárstva je pripravené zo svojho Operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast presunúť určitú časť peňazí na diaľnice. A to aj napriek tomu, že v návrhu premiérky sa tento program nespomína. "Nepovedali nám nič, ale my sme sami dobrovoľne ako ministerstvo hospodárstva ponúkli časť eurofondov, ktoré nám zostávajú v našom balíku. Povedali sme, že v prípade potreby si vieme predstaviť, že časť z tých peňazí vieme presunúť na diaľnice," povedal minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS).
O konkrétnych číslach však Miškov nechcel hovoriť s tým, že ponuka bola veľkorysá a zatiaľ je to predčasné, pokiaľ o tom nebude dohoda. Keď dohoda bude, potom povie aj konkrétnu sumu. "Vyjadrili sme vôľu a to je podstatné," dodal. O tejto téme podľa neho hovorili už viackrát na pracovných stretnutiach zástupcovia jednotlivých ministerstiev, zodpovední za eurofondy. Miškov si nemyslí, že by sa kvôli prerozdeleniu zdrojov z eurofondov črtal nový rozpor vo vládnej koalícii. "Vy len čakáte na rozpory a konflikty. Žiadny rozpor ani konflikt sa nečrtá. Vo vláde o tom diskutujeme a snažíme sa nájsť riešenie, s ktorým budú všetci spokojní a všetci sa budú cítiť dobre," dodal Miškov.
"Na základe alternatívneho návrhu zabezpečenia financovania diaľnic je potrebné presunúť časť finančných prostriedkov z iných operačných programov do Operačného programu Doprava," uvádza sa v návrhu premiérky Ivety Radičovej. Presunutie eurofondov v prospech diaľnic by malo podľa predsedníčky vlády umožniť zníženie celkových nákladov štátu na diaľnice pod 3,5 mld. eur v prípade financovania všetkých úsekov s využitím eurofondov. "Realokácia finančných prostriedkov je motivovaná nielen potrebou zdrojov pre financovanie diaľnic, ale aj hľadanie čo najefektívnejšieho využitia týchto zdrojov. Zároveň tak slovenská vláda reaguje na dopyt Európskej komisie, či v súvislosti s dopadmi hospodárskej krízy neuvažuje vláda o zmenách v Národnom referenčnom rámci," konštatuje sa v návrhu predsedníčky vlády.