Rezort dopravy sa zameria na projekty Operačného programu Doprava
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) považuje za jednu zo svojich hlavných priorít v tomto roku prípravu a realizáciu projektov v rámci Operačného programu (OP) Doprava na obdobie ...
BRATISLAVA 7. januára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) považuje za jednu zo svojich hlavných priorít v tomto roku prípravu a realizáciu projektov v rámci Operačného programu (OP) Doprava na obdobie 2007 až 2013, schváleného Európskou komisiou. Finančné prostriedky z európskych fondov budú slúžiť najmä na rozvoj a modernizáciu dopravnej infraštruktúry. Rezort dopravy ako riadiaci orgán tohto operačného programu pritom nebude predkladať žiadne výzvy na realizáciu jednotlivých projektov, keďže operačný program ich už zahŕňa. "Musia sa pripraviť žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Tie odsúhlasí vláda a následne Európska komisia," uviedol pre agentúru SITA minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že niektoré žiadosti už sú v Bruseli. Projekty pritom budú realizované na základe vypísaných tendrov na dodávateľa prác.
Všetkých šesť prioritných osí a projekty v OP Doprava majú podľa ministra dopravy pomerne veľký význam pre napredovanie dopravy. "Neviem si predstaviť, že by niektoré z nich vypadli," poukázal Vážny na to, že zloženie programu je rovnovážne. OP Doprava, zahŕňajúci len okolo 40 projektov, je s podielom 29 % zdrojov najväčší spomedzi všetkých 11 operačných programov v Národnom strategickom referenčnom rámci SR. Za výhodu označil minister Vážny to, že OP Doprava bol schválený ako prvý v septembri minulého roka. Umožnilo to pri čerpaní prostriedkov použiť ako oprávnené výdavky aj tie, ktoré boli uplatnené od januára do septembra 2007. "Otvorilo nám to ruky, aby sme zmysluplne mohli začať čerpať prostriedky alokované v operačnom programe," poznamenal Vážny.
Finančný plán OP Doprava pre Slovensko na roky 2007 až 2013 počíta s celkovými prostriedkami na rozvoj a modernizáciu dopravnej infraštruktúry vo výške takmer 3,846 mld. eur, čo je približne 130 mld. Sk. Zdroje z Európskej únie (EÚ) pritom predstavujú 3,207 mld. eur a národné verejné zdroje zvyšných 638,8 mil. eur. Projekty s podporou Kohézneho fondu EÚ sa budú v sedemročnom období financovať v rámci štyroch prioritných osí, a to železničná a cestná infraštruktúra, ako aj infraštruktúra intermodálnej prepravy a integrovaných dopravných systémov. Na tieto účely má byť z Kohézneho fondu použitých spolu vyše 2,740 mld. eur, pričom z európskych zdrojov 2,329 mld. eur a z národných verejných zdrojov 411,1 mil. eur. Na projekty s podporou Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) je vyčlenených celkovo 1,105 mld. eur, z toho na európske zdroje pripadá 877,4 mil. eur a na domáce verejné zdroje 227,7 mil. eur. Tieto prostriedky majú byť použité na ďalšie tri prioritné osi - na cestnú infraštruktúru (rýchlostné cesty a cesty prvej triedy), železničnú verejnú osobnú dopravu a technickú pomoc.
SITA