|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. januára 2009
Rezort dopravy pripravil alternatívny plán výstavby diaľnic
Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici ...
Zdieľať
BRATISLAVA 14. januára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1. Problémom náhradného riešenia však ostáva jeho finančné pokrytie a časový sklz oproti PPP projektom o päť až osem mesiacov kvôli príprave verejného obstarávania a zmene Operačného programu Doprava. Vyplýva to z informácie o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov. Vláda vzala materiál na vedomie na stredajšom zasadnutí.
Ministerstvo dopravy preto odporučilo, aby ministerstvo financií nezáväzne pripravilo ako zálohové riešenie financovania úsekov D1 a R1, plánovaných cez PPP projekty, priamo zo štátneho rozpočtu. Malo by ísť o prostriedky nad rámec súčasnej rozpočtovej kapitoly vo výške okolo 232,36 mil. € pre rok 2009 a zhruba 829,85 mil. € pre rok 2010.
K alternatívnemu plánu výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu je podľa ministerstva dopravy potrebné pristúpiť až po prípadnom skutočnom neúspechu PPP projektov pre nedostatok finančných prostriedkov v bankách. V prípade druhého balíka na R1 približne vo februári a prvého a tretieho balíka na D1 v marci a máji tohto roka. Rezort dopravy pozorne monitoruje vývoj na trhoch a medzi účastníkmi tendrov na PPP projekty na Slovensku. Účastníci verejného obstarávania na projekty diaľnice D1 požadujú podstatne viac času na prípravu financovania.
"Situácia vo financovaní PPP projektov ostáva nezmenená. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum," uvádza ministerstvo dopravy. Financovanie výstavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami môže byť podľa predpokladov rezortu dopravy zabezpečené bez multilaterálnych bankových inštitúcií ako Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) či Európska investičná banka (EIB). Ak by bolo financovanie z ich strany predsa len potrebné, malo by sa to riešiť po dopracovaní niektorých dokumentov pre ich interné potreby súvisiace so schvaľovaním.
Ministerstvo dopravy hodnotí situáciu s dvoma projektmi PPP na D1 ako významne odlišnú. A to aj napriek tomu, že spolupracuje s ministerstvom financií na tom, aby bolo financovanie zo strany EBRD a EIB významne navýšené nad už deklarovaný zámer. "V prípade úspechu by to mohlo znamenať, že tieto dve inštitúcie by mali participovať do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 mld. €. V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov, vzhľadom na ich celkovú veľkosť v kontexte terajšej situácie na finančných trhoch," dodáva rezort dopravy.
SITA
Ministerstvo dopravy preto odporučilo, aby ministerstvo financií nezáväzne pripravilo ako zálohové riešenie financovania úsekov D1 a R1, plánovaných cez PPP projekty, priamo zo štátneho rozpočtu. Malo by ísť o prostriedky nad rámec súčasnej rozpočtovej kapitoly vo výške okolo 232,36 mil. € pre rok 2009 a zhruba 829,85 mil. € pre rok 2010.
K alternatívnemu plánu výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu je podľa ministerstva dopravy potrebné pristúpiť až po prípadnom skutočnom neúspechu PPP projektov pre nedostatok finančných prostriedkov v bankách. V prípade druhého balíka na R1 približne vo februári a prvého a tretieho balíka na D1 v marci a máji tohto roka. Rezort dopravy pozorne monitoruje vývoj na trhoch a medzi účastníkmi tendrov na PPP projekty na Slovensku. Účastníci verejného obstarávania na projekty diaľnice D1 požadujú podstatne viac času na prípravu financovania.
"Situácia vo financovaní PPP projektov ostáva nezmenená. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum," uvádza ministerstvo dopravy. Financovanie výstavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami môže byť podľa predpokladov rezortu dopravy zabezpečené bez multilaterálnych bankových inštitúcií ako Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) či Európska investičná banka (EIB). Ak by bolo financovanie z ich strany predsa len potrebné, malo by sa to riešiť po dopracovaní niektorých dokumentov pre ich interné potreby súvisiace so schvaľovaním.
Ministerstvo dopravy hodnotí situáciu s dvoma projektmi PPP na D1 ako významne odlišnú. A to aj napriek tomu, že spolupracuje s ministerstvom financií na tom, aby bolo financovanie zo strany EBRD a EIB významne navýšené nad už deklarovaný zámer. "V prípade úspechu by to mohlo znamenať, že tieto dve inštitúcie by mali participovať do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 mld. €. V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov, vzhľadom na ich celkovú veľkosť v kontexte terajšej situácie na finančných trhoch," dodáva rezort dopravy.
SITA