Rezort dopravy môže aktualizovať postup výstavby diaľnic
Ministerstvo dopravy zvažuje aktualizáciu harmonogramu výstavby diaľničných úsekov v prípade, že projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) nebudú schválené, resp. jednotlivé úseky budú na ...
BRATISLAVA 12. septembra (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy zvažuje aktualizáciu harmonogramu výstavby diaľničných úsekov v prípade, že projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) nebudú schválené, resp. jednotlivé úseky budú na základe tendrov ukončené v neskorších termínoch. Vyplýva to zo správy o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010. Rezort dopravy predložil uvedený materiál do pripomienkového konania. Vybrané úseky diaľnice D1 a rýchlocesty R1 vláda plánuje postaviť cez tri balíky PPP projektov do roku 2010 bez tunelových častí a spolu nimi najskôr v roku 2012 alebo 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 157 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
"Naplnenie časového harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 závisí od úspešnosti realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva," priznáva ministerstvo dopravy. V tendroch pre prvý a druhý balík PPP projektov bola zatiaľ ukončená prvá etapa koncesného dialógu s vybranými uchádzačmi a v tendri pre tretí balík komisia ministerstva dopravy vyhodnotila splnenie podmienok účasti s finalizáciou koncesnej dokumentácie. Poradcom doporučený spôsob obstarania projektu - koncesný dialóg podľa rezortu dopravy "síce znamená dlhšie lehoty obstarávania, na druhej strane však zabezpečí lepšiu transparentnosť celého postupu, možnosť hlbšieho posúdenia predkladaných ponúk a tým aj výber skutočne ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, pri súčasnej minimalizácii rizík pre štát."
Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH.
SITA