|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. apríla 2013
Rezort dopravy asi neminie fondy EÚ, vinu hádže do minulosti
Minister dopravy Ján Počiatek pripúšťa, že do konca tohto roka sa nemusí podariť vyčerpať z eurofondov všetky alokované peniaze v Operačnom programe Doprava (OPD) zo záväzkov na roky 2010 a 2011. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. apríla (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Počiatek pripúšťa, že do konca tohto roka sa nemusí podariť vyčerpať z eurofondov všetky alokované peniaze v Operačnom programe Doprava (OPD) zo záväzkov na roky 2010 a 2011.
Toto riziko podľa neho existuje vždy a preto uvažujú aj o možných presunoch peňazí na dopravné projekty.
"Všetko záleží od verejných obstarávaní, ktoré prebiehajú. To je stále pre nás najväčší hendikep, pretože sa naťahujú neúmerne dlho. Častokrát aj Úrad pre verejné obstarávanie vydá spiatočné rozhodnutia, čiže komplikuje nám to život," povedal pre agentúru SITA Počiatek.
Riziko nevyužitia finančných prostriedkov Európskej únie na tento rok v OPD však podľa ministra nie je najvýznamnejšie v rámci celkového Národného strategického referenčného rámca.
Riadiace orgány jednotlivých operačných programov robia hĺbkovú analýzu rizík nevyčerpania európskych peňazí v tomto roku na konkrétne projekty.
V sobotu 13. apríla o tom mimoriadne rokovala vláda s tým, že peniaze z programov, kde je najnižšie čerpanie europomoci, sa môžu presunúť napríklad na podporu zamestnanosti. Ohrozených by malo byť predbežne okolo 250 mil. až 600 mil. eur.
Minister Počiatek zvažuje rôzne scenáre
Ministerstvo dopravy tvrdí, že vyvíja enormné úsilie s cieľom vyčerpať všetky alokované peniaze z eurofondov v OPD.
S blížiacim sa koncom súčasného programového obdobia paralelne analyzuje aj možné scenáre presunu finančných prostriedkov. Na implementáciu náročných infraštruktúrnych projektov totiž vplývajú aj vonkajšie okolnosti, ako je napríklad proces verejného obstarávania.
"Kvantifikovalo sa celkové riziko v jednotlivých operačných programoch a prioritných osiach. Všetci sa teraz zamýšľame nad tým, aké sú najzmysluplnejšie preskupenia v rámci operačných programov, ktoré by mohli pomôcť čerpaniu ako aj ešte vieme pomôcť jeden druhému v rámci existujúcich schém, ktoré máme nastavené," uviedol Počiatek.
V najbližších týždňoch sa podľa neho určite posunú ďalej v tom, ako si ministri vedia navzájom pomôcť. "Potom sa postupne dostaneme aj k presnejšej kvantifikácii ohrozenej sumy, snažíme sa ju samozrejme minimalizovať. Faktom však je, že v niektorých operačných programoch je ten stav historicky zanedbaný. Bývalá vláda stratila príliš veľa času v kritickom období, že niektoré operačné programy budú mať problém dobehnúť hendikep," dodal Počiatek.
Hasia resty z minulosti
Ministerstvo dopravy podľa Počiatka stále rokuje s Európskou komisiou o nedávnom pozastavení platieb z Bruselu na projekty v OPD.
"Spôsobila to nekompetencia bývalého riadiaceho orgánu pod bývalým ministrom, ktorý žiadal o preplatenie neoprávnených výdavkov, čo je zjavné a evidentné. Je jedno, s čím to súvisí historicky, ale faktom zostáva, že nedodržali procedúru, ktorú komisia vyžaduje a toto je výsledok," poznamenal minister.
Pokiaľ ide o možnosť rozdelenia financovania niektorých vybraných diaľničných projektov medzi dve programové obdobia čerpania eurofondov, minister je veľký optimista a očakáva, že Európska komisia napokon fázovanie projektov schváli.
"Brusel nikdy dopredu nedá definitívne stanovisko, to môžete získať až vtedy, keď požiadate už o schválenie konkrétneho projektu aj s fázovaním a v rámci toho Brusel vysloví súhlas. Vyšlo aj usmernenie smernice, ktoré už definuje presnejšie podmienky fázovania, čiže proces sa pohol významne dopredu oproti tomu, že v minulosti to ani nebolo presne definované," povedal Počiatek.
Teraz to podľa neho už je presne definované a predbežné konzultácie ministerstva s komisiou sú presne v súlade s tým.
Fázovanie sa môže týkať len projektov spĺňajúcich parametre. Minister tvrdí, že na fázovanie je dosť prioritných projektov, ktoré môžu byť financované v tomto aj budúcom období čerpania eurofondov. "Nemáme žiadny filozofický nesúlad s názorom komisie na fázovanie," uzavrel Počiatek.
Toto riziko podľa neho existuje vždy a preto uvažujú aj o možných presunoch peňazí na dopravné projekty.
"Všetko záleží od verejných obstarávaní, ktoré prebiehajú. To je stále pre nás najväčší hendikep, pretože sa naťahujú neúmerne dlho. Častokrát aj Úrad pre verejné obstarávanie vydá spiatočné rozhodnutia, čiže komplikuje nám to život," povedal pre agentúru SITA Počiatek.
Riziko nevyužitia finančných prostriedkov Európskej únie na tento rok v OPD však podľa ministra nie je najvýznamnejšie v rámci celkového Národného strategického referenčného rámca.
Riadiace orgány jednotlivých operačných programov robia hĺbkovú analýzu rizík nevyčerpania európskych peňazí v tomto roku na konkrétne projekty.
V sobotu 13. apríla o tom mimoriadne rokovala vláda s tým, že peniaze z programov, kde je najnižšie čerpanie europomoci, sa môžu presunúť napríklad na podporu zamestnanosti. Ohrozených by malo byť predbežne okolo 250 mil. až 600 mil. eur.
Minister Počiatek zvažuje rôzne scenáre
Ministerstvo dopravy tvrdí, že vyvíja enormné úsilie s cieľom vyčerpať všetky alokované peniaze z eurofondov v OPD.
S blížiacim sa koncom súčasného programového obdobia paralelne analyzuje aj možné scenáre presunu finančných prostriedkov. Na implementáciu náročných infraštruktúrnych projektov totiž vplývajú aj vonkajšie okolnosti, ako je napríklad proces verejného obstarávania.
"Kvantifikovalo sa celkové riziko v jednotlivých operačných programoch a prioritných osiach. Všetci sa teraz zamýšľame nad tým, aké sú najzmysluplnejšie preskupenia v rámci operačných programov, ktoré by mohli pomôcť čerpaniu ako aj ešte vieme pomôcť jeden druhému v rámci existujúcich schém, ktoré máme nastavené," uviedol Počiatek.
V najbližších týždňoch sa podľa neho určite posunú ďalej v tom, ako si ministri vedia navzájom pomôcť. "Potom sa postupne dostaneme aj k presnejšej kvantifikácii ohrozenej sumy, snažíme sa ju samozrejme minimalizovať. Faktom však je, že v niektorých operačných programoch je ten stav historicky zanedbaný. Bývalá vláda stratila príliš veľa času v kritickom období, že niektoré operačné programy budú mať problém dobehnúť hendikep," dodal Počiatek.
Hasia resty z minulosti
Ministerstvo dopravy podľa Počiatka stále rokuje s Európskou komisiou o nedávnom pozastavení platieb z Bruselu na projekty v OPD.
"Spôsobila to nekompetencia bývalého riadiaceho orgánu pod bývalým ministrom, ktorý žiadal o preplatenie neoprávnených výdavkov, čo je zjavné a evidentné. Je jedno, s čím to súvisí historicky, ale faktom zostáva, že nedodržali procedúru, ktorú komisia vyžaduje a toto je výsledok," poznamenal minister.
Pokiaľ ide o možnosť rozdelenia financovania niektorých vybraných diaľničných projektov medzi dve programové obdobia čerpania eurofondov, minister je veľký optimista a očakáva, že Európska komisia napokon fázovanie projektov schváli.
"Brusel nikdy dopredu nedá definitívne stanovisko, to môžete získať až vtedy, keď požiadate už o schválenie konkrétneho projektu aj s fázovaním a v rámci toho Brusel vysloví súhlas. Vyšlo aj usmernenie smernice, ktoré už definuje presnejšie podmienky fázovania, čiže proces sa pohol významne dopredu oproti tomu, že v minulosti to ani nebolo presne definované," povedal Počiatek.
Teraz to podľa neho už je presne definované a predbežné konzultácie ministerstva s komisiou sú presne v súlade s tým.
Fázovanie sa môže týkať len projektov spĺňajúcich parametre. Minister tvrdí, že na fázovanie je dosť prioritných projektov, ktoré môžu byť financované v tomto aj budúcom období čerpania eurofondov. "Nemáme žiadny filozofický nesúlad s názorom komisie na fázovanie," uzavrel Počiatek.