|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. novembra 2011
Retro: Jaguar E-Type (1961-1975) – najkrajšie auto sveta
Jaguar E-Type zrejme netreba nikomu predstavovať. Ak ste mali doma „angličáky“, tak medzi nimi bol s najväčšou pravdepodobnosťou aj jeden Jaguar E-Type. Tak ikonické je toto auto. Stretávame sa s ...
Zdieľať
BRATISLAVA 13. novembra (WEBNOVINY) - Jaguar E-Type zrejme netreba nikomu predstavovať. Ak ste mali doma „angličáky“, tak medzi nimi bol s najväčšou pravdepodobnosťou aj jeden Jaguar E-Type. Tak ikonické je toto auto. Stretávame sa s ním prakticky už od detstva, ako so symbolom športového auta. Dokonalo zachytáva anglickú kultúru 60-tych rokov minulého storočia. Aj preto mu patrí čestné miesto v trvalej expozícii Múzea moderného umenia v New Yorku. Jeho dizajn je dielom Malcoma Sayera.
V tomto roku oslavuje táto legenda päťdesiatku. Jaguar E-Type bol totiž predstavený v roku 1961. Vyrábal sa 14 rokov a za ten čas vzniklo vyše 70 000 kusov. Počas svojho životného cyklu bol E-Type dvakrát modernizovaný.
Prvá séria sa vyrábala od roku 1961 do roku 1968. Na pohon slúžil 3,8-litrový radový šesťvalec s výkonom 198 kW (269 k). Vďaka tomuto motoru a aerodynamickej karosérii bol v tom čase Jaguar E-Type jedným z najrýchlejších sériovo vyrábaných áut na svete. Dosahoval totiž maximálnu rýchlosť 241 km/h. Práve modely z prvých rokov produkcie a s týmto motorom pod kapotou sú najcennejšie. Od októbra 1964 sa Jaguar E-Type predával s motorom zväčšeným na 4,2 litra.
Druhá séria prišla v roku 1969. Autá mali „otvorené“ svetlá bez sklenených krytov, iný zadný nárazník, väčšie a inde umiestnené smerovky a zadné svetlá sa ocitli pod nárazníkom. K zmenám došlo aj v interiéri. Palubná doska bola mierne pozmenená, rovnako ako prepínače a ich rozmiestnenie. Auto dostalo iné sedadlá. Za príplatok sa ponúkala klimatizácia, či posilňovač riadenia.
Autá vyrábané v rámci tretej série (1971-1975) dostali nový 5,3 litrový vidlicový dvanásťvalec. Výrazný nárast výkonu to však neznamenalo. S väčším motorom boli posilnené aj brzdy a posilňovač riadenia sa stal súčasťou sériovej výbavy. Napriek všetkému, autá zo série 2 a 3 nie sú považované za také pekné ako autá z pôvodnej prvej série, a tak sú teda dostupnejšie.
Jaguar E-Type, ktorý vidíte na fotkách, je z prvej série a má väčší 4,2-litrový motor. Patrí teda medzi tie najvyhľadávanejšie kúsky. Jeho majiteľ je Paľo Arpai. Zoznámil som sa s ním na pravidelných prvopiatkových stretnutiach veteránistov, ktoré sa organizovali v lete pred bratislavským obchodným centrom Danubia. Paľo tam prišiel na BMW 2002, o ktorom som už robil reportáž. Počas rozhovoru o BMW-čku mi prezradil, že vlastní aj Jaguar E-Type, a tak sme sa dohodli na ďalšom rozhovore. Tu ho teda máte.
Rozhovor s majiteľom:
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Majiteľ auta - Paľo ArpaiFoto: Ondrej RabatinNáhoda. Toto je úplná náhoda. Ja som toto auto videl pred šiestimi rokmi na Tatra Rally, prešiel som okolo neho, v duchu som si povzdychol, že aké pekné auto je ten Jaguar E-Type a išiel som ďalej, lebo to bolo pre mňa nedostupné auto. Zrazu, asi mesiac na to mi volal pán zo združenia zberateľov historických vozidiel a hovorí: „Pán Arpai, Jaguar je na predaj. Na cene by sa dalo dohodnúť, pretože nefunguje.“ Majiteľ sa totiž začal hrať s karburátormi, no a „vyladil“ to tak, že auto dymilo ako lokomotíva a išlo maximálne šesťdesiatkou. Tak sme sa teda dohodli na cene a auto bolo doma.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
No auto som kúpil v roku 2006. Rok mi potom trvalo, kým som ho dal do poriadku. Teraz mi už robí veľkú radosť, ale mal som s ním aj kopec starostí. Kúpil som ho s rozladenými karburátormi, no to bol iba začiatok. V podstate som ho musel od čelného skla smerom dopredu celé opravovať. Komplet. Vrátane laku, nápravy, riadenia, no a samozrejme motor. S tým som mal najviac starostí. Spravili sme na ňom generálku, no motor vydržal bežať iba sedem minút. Potom sa „zakusol“. Musel som teda zháňať nový blok s piestami a kľukovkou. Ani to však nebolo stále v poriadku. Keď sa motor zohrial, prestal ísť. Nakoniec to ale vyladili chlapci v Lučenci a teraz auto chodí ako raketa. Ten motor je preleštený, ako keby bol pretekársky. Na každý jeden piest je urobený valec na stotinky milimetra. No proste nádhera. Stálo ma to síce toľko peňazí, ako keby som si priamo z Anglicka objednal zgenerálkovaný motor. Ale to je už jedno. Ide o to, že to auto je fakt unikát a robí mi radosť.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Bez problémov. E-Type je legenda a sú firmy, ktoré na to auto dokážu všetko zabezpečiť. Ale ešte predtým, ako som auto kúpil, som si zisťoval situáciu. Najmä ohľadom servisu. Volal som jednému pánovi do Banskej Bystrice, ktorý má tiež takéhoto Jaguara, akurát kabriolet. Opýtal som sa ho, že či by mi to auto nevedel dať do poriadku. Ubezpečil ma, že to nie je problém, a tak som auto kúpil.
Hneď ako bolo moje, doviezol som ho na odťahovke k tomuto pánovi do Banskej Bystrice. Na druhý deň som mu volal, že či je to hotové. On na to, že jasné, že hotové bolo už ráno, lebo to stihol spraviť v noci, len je tam taká jedna malá chybička. Mne už sa podlamovali kolená, už som sa videl, ako kupujem nové karburátory a on na to, že problém je v tom, že auto nejde 250, ale iba 240 km/h. Neviete si predstaviť, ako mi odľahlo.
Zaujímavé na tom bolo, že v ten deň, ako som to auto kúpil, už som mal na neho aj kupca. Mohol som pekne zarobiť, ale auto muselo byť funkčné, tak preto bolo v tej Bystrici. Keď ma ale na ňom ten Milan z Bystrice, ktorý mi auto opravoval, previezol, ihneď som volal kupcovi, nech si tie jeho peniaze niekam strčí.
Ako často jazdíte na tomto aute?
Naozaj iba výnimočne. Mám viacero veteránov, ale pomaly si začínam uvedomovať, že toto je fakt vážne auto. Na druhej strane to zas ale nepreháňam. Na všetky veteránske akcie chodím po vlastnej osi. Minule som bol dokonca až v Dečíne. Ak sa už teda s Jaguarom vyberiem na nejakú akciu, nešetrím ho.
Jazda
Keď som si konečne sadal za veľký volant Jaguaru, boli to len ťažko opísateľné pocity. Na jednej strane som o tomto momente vždy sníval, na strane druhej, som si sadal za volant veľmi drahého cudzieho auta. Jasné, jazdil som už aj na drahších autách, ale boli nové a boli to poistené testovacie autá, pri ktorých sa počíta s tým, že môže dôjsť aj k nehode. Ale keď sa takéto auto nabúra, tak sa proste opraví. Keď by som nabúral E-Type, neviem si predstaviť, čo by bolo. Na to som radšej ani nemyslel.
Keď som sa teda usadil v koženom sedadle, zaradil som jednotku. Prevodovka je štvorstupňová manuálna. Povedal by som, že je taká poctivá, chlapská. Ide dosť tuho a ten kvalt tam proste narvete. Nie je však veľmi presná. Problémy robí najmä druhý prevodový stupeň. Tesne vedľa neho je totiž spiatočka, a tak sa neskúsenému šoférovi stane, že pri preradení z jednotky do dvojky má tendenciu ťahať to do spiatočky. Paľo ma na to upozornil, no aj tak som mu hneď pri tom prvom rozjazde trošku porátal zuby na spiatočke, za čo sa mu ešte raz ospravedlňujem.
Riadenie je...zaujímavé. Podľa mňa je aj celkom precízne, ale originálny volant je tak veľký, že drobné pohyby volantu riadenie príliš vážne neberie. Cez filter prejdú až tie väčšie uhly natočenia volantu. Samozrejme, hovorím o dnešných pomeroch. Vtedy boli proste volanty veľké a mali tenké vence. E-Type teda mohol mať na svoju dobu celkom vydarené riadenie. Nedávno som mal totiž možnosť jazdiť aj na Chevrolete Camaro prvej generácie, ktoré malo podobný volant. Tam však volant a riadenie žili vlastným životom. Problém bol udržať auto v priamom smere, čo je typické pre väčšinu amerických áut.
Poďme ale späť k Jaguaru. Vyzerá výborne, nastupuje sa do neho krkolomne, ako do pravého športového auta, a tak sa aj za jeho volantom cítite. Prečo? No najmä pre jeho úžasný motor. Radový šesťvalec znie neuveriteľne dobre a ťahá ešte lepšie. Prevodovka má síce iba štyri stupne, ale sú veľmi dlhé. Rozbehnete sa teda na jednotke a keď radíte na dvojku, už vám rýchlomer ukazuje poriadnu rýchlosť. Na dvojku už letíte stovkou.
Napriek tomu, že prevody sú dlhé, motor je pružný a nerobí mu problém potiahnuť aj od tých najnižších otáčok. Radiť teda často nemusíte. Motor má krásny zvuk, no keď podržíte pedál plynu o čosi dlhšie, v tom vyššom spektre otáčkomera doslova spieva. Dynamika auta je pritom veľmi pôsobivá aj na dnešné pomery. Radosť jazdiť.
Technické údaje:
MotorTyp motora:zážihový, radovýValce / ventily:6 / 12Zdvihový objem (cm3):4235Najvyšší výkon (kW / ot./min.):198 / 5400Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):385 / 4000Prevádzkové vlastnostiMaximálna rýchlosť (km/h):246Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):7Rozmery a hmotnostiHmotnosť (kg):1170Dĺžka (mm):4458Šírka (mm):4653Výška (mm):1181Rázvor (mm):2438
V tomto roku oslavuje táto legenda päťdesiatku. Jaguar E-Type bol totiž predstavený v roku 1961. Vyrábal sa 14 rokov a za ten čas vzniklo vyše 70 000 kusov. Počas svojho životného cyklu bol E-Type dvakrát modernizovaný.
Prvá séria sa vyrábala od roku 1961 do roku 1968. Na pohon slúžil 3,8-litrový radový šesťvalec s výkonom 198 kW (269 k). Vďaka tomuto motoru a aerodynamickej karosérii bol v tom čase Jaguar E-Type jedným z najrýchlejších sériovo vyrábaných áut na svete. Dosahoval totiž maximálnu rýchlosť 241 km/h. Práve modely z prvých rokov produkcie a s týmto motorom pod kapotou sú najcennejšie. Od októbra 1964 sa Jaguar E-Type predával s motorom zväčšeným na 4,2 litra.
Druhá séria prišla v roku 1969. Autá mali „otvorené“ svetlá bez sklenených krytov, iný zadný nárazník, väčšie a inde umiestnené smerovky a zadné svetlá sa ocitli pod nárazníkom. K zmenám došlo aj v interiéri. Palubná doska bola mierne pozmenená, rovnako ako prepínače a ich rozmiestnenie. Auto dostalo iné sedadlá. Za príplatok sa ponúkala klimatizácia, či posilňovač riadenia.
Autá vyrábané v rámci tretej série (1971-1975) dostali nový 5,3 litrový vidlicový dvanásťvalec. Výrazný nárast výkonu to však neznamenalo. S väčším motorom boli posilnené aj brzdy a posilňovač riadenia sa stal súčasťou sériovej výbavy. Napriek všetkému, autá zo série 2 a 3 nie sú považované za také pekné ako autá z pôvodnej prvej série, a tak sú teda dostupnejšie.
Jaguar E-Type, ktorý vidíte na fotkách, je z prvej série a má väčší 4,2-litrový motor. Patrí teda medzi tie najvyhľadávanejšie kúsky. Jeho majiteľ je Paľo Arpai. Zoznámil som sa s ním na pravidelných prvopiatkových stretnutiach veteránistov, ktoré sa organizovali v lete pred bratislavským obchodným centrom Danubia. Paľo tam prišiel na BMW 2002, o ktorom som už robil reportáž. Počas rozhovoru o BMW-čku mi prezradil, že vlastní aj Jaguar E-Type, a tak sme sa dohodli na ďalšom rozhovore. Tu ho teda máte.
Rozhovor s majiteľom:
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Majiteľ auta - Paľo ArpaiFoto: Ondrej RabatinNáhoda. Toto je úplná náhoda. Ja som toto auto videl pred šiestimi rokmi na Tatra Rally, prešiel som okolo neho, v duchu som si povzdychol, že aké pekné auto je ten Jaguar E-Type a išiel som ďalej, lebo to bolo pre mňa nedostupné auto. Zrazu, asi mesiac na to mi volal pán zo združenia zberateľov historických vozidiel a hovorí: „Pán Arpai, Jaguar je na predaj. Na cene by sa dalo dohodnúť, pretože nefunguje.“ Majiteľ sa totiž začal hrať s karburátormi, no a „vyladil“ to tak, že auto dymilo ako lokomotíva a išlo maximálne šesťdesiatkou. Tak sme sa teda dohodli na cene a auto bolo doma.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
No auto som kúpil v roku 2006. Rok mi potom trvalo, kým som ho dal do poriadku. Teraz mi už robí veľkú radosť, ale mal som s ním aj kopec starostí. Kúpil som ho s rozladenými karburátormi, no to bol iba začiatok. V podstate som ho musel od čelného skla smerom dopredu celé opravovať. Komplet. Vrátane laku, nápravy, riadenia, no a samozrejme motor. S tým som mal najviac starostí. Spravili sme na ňom generálku, no motor vydržal bežať iba sedem minút. Potom sa „zakusol“. Musel som teda zháňať nový blok s piestami a kľukovkou. Ani to však nebolo stále v poriadku. Keď sa motor zohrial, prestal ísť. Nakoniec to ale vyladili chlapci v Lučenci a teraz auto chodí ako raketa. Ten motor je preleštený, ako keby bol pretekársky. Na každý jeden piest je urobený valec na stotinky milimetra. No proste nádhera. Stálo ma to síce toľko peňazí, ako keby som si priamo z Anglicka objednal zgenerálkovaný motor. Ale to je už jedno. Ide o to, že to auto je fakt unikát a robí mi radosť.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Bez problémov. E-Type je legenda a sú firmy, ktoré na to auto dokážu všetko zabezpečiť. Ale ešte predtým, ako som auto kúpil, som si zisťoval situáciu. Najmä ohľadom servisu. Volal som jednému pánovi do Banskej Bystrice, ktorý má tiež takéhoto Jaguara, akurát kabriolet. Opýtal som sa ho, že či by mi to auto nevedel dať do poriadku. Ubezpečil ma, že to nie je problém, a tak som auto kúpil.
Hneď ako bolo moje, doviezol som ho na odťahovke k tomuto pánovi do Banskej Bystrice. Na druhý deň som mu volal, že či je to hotové. On na to, že jasné, že hotové bolo už ráno, lebo to stihol spraviť v noci, len je tam taká jedna malá chybička. Mne už sa podlamovali kolená, už som sa videl, ako kupujem nové karburátory a on na to, že problém je v tom, že auto nejde 250, ale iba 240 km/h. Neviete si predstaviť, ako mi odľahlo.
Zaujímavé na tom bolo, že v ten deň, ako som to auto kúpil, už som mal na neho aj kupca. Mohol som pekne zarobiť, ale auto muselo byť funkčné, tak preto bolo v tej Bystrici. Keď ma ale na ňom ten Milan z Bystrice, ktorý mi auto opravoval, previezol, ihneď som volal kupcovi, nech si tie jeho peniaze niekam strčí.
Ako často jazdíte na tomto aute?
Naozaj iba výnimočne. Mám viacero veteránov, ale pomaly si začínam uvedomovať, že toto je fakt vážne auto. Na druhej strane to zas ale nepreháňam. Na všetky veteránske akcie chodím po vlastnej osi. Minule som bol dokonca až v Dečíne. Ak sa už teda s Jaguarom vyberiem na nejakú akciu, nešetrím ho.
Jazda
Keď som si konečne sadal za veľký volant Jaguaru, boli to len ťažko opísateľné pocity. Na jednej strane som o tomto momente vždy sníval, na strane druhej, som si sadal za volant veľmi drahého cudzieho auta. Jasné, jazdil som už aj na drahších autách, ale boli nové a boli to poistené testovacie autá, pri ktorých sa počíta s tým, že môže dôjsť aj k nehode. Ale keď sa takéto auto nabúra, tak sa proste opraví. Keď by som nabúral E-Type, neviem si predstaviť, čo by bolo. Na to som radšej ani nemyslel.
Keď som sa teda usadil v koženom sedadle, zaradil som jednotku. Prevodovka je štvorstupňová manuálna. Povedal by som, že je taká poctivá, chlapská. Ide dosť tuho a ten kvalt tam proste narvete. Nie je však veľmi presná. Problémy robí najmä druhý prevodový stupeň. Tesne vedľa neho je totiž spiatočka, a tak sa neskúsenému šoférovi stane, že pri preradení z jednotky do dvojky má tendenciu ťahať to do spiatočky. Paľo ma na to upozornil, no aj tak som mu hneď pri tom prvom rozjazde trošku porátal zuby na spiatočke, za čo sa mu ešte raz ospravedlňujem.
Riadenie je...zaujímavé. Podľa mňa je aj celkom precízne, ale originálny volant je tak veľký, že drobné pohyby volantu riadenie príliš vážne neberie. Cez filter prejdú až tie väčšie uhly natočenia volantu. Samozrejme, hovorím o dnešných pomeroch. Vtedy boli proste volanty veľké a mali tenké vence. E-Type teda mohol mať na svoju dobu celkom vydarené riadenie. Nedávno som mal totiž možnosť jazdiť aj na Chevrolete Camaro prvej generácie, ktoré malo podobný volant. Tam však volant a riadenie žili vlastným životom. Problém bol udržať auto v priamom smere, čo je typické pre väčšinu amerických áut.
Poďme ale späť k Jaguaru. Vyzerá výborne, nastupuje sa do neho krkolomne, ako do pravého športového auta, a tak sa aj za jeho volantom cítite. Prečo? No najmä pre jeho úžasný motor. Radový šesťvalec znie neuveriteľne dobre a ťahá ešte lepšie. Prevodovka má síce iba štyri stupne, ale sú veľmi dlhé. Rozbehnete sa teda na jednotke a keď radíte na dvojku, už vám rýchlomer ukazuje poriadnu rýchlosť. Na dvojku už letíte stovkou.
Napriek tomu, že prevody sú dlhé, motor je pružný a nerobí mu problém potiahnuť aj od tých najnižších otáčok. Radiť teda často nemusíte. Motor má krásny zvuk, no keď podržíte pedál plynu o čosi dlhšie, v tom vyššom spektre otáčkomera doslova spieva. Dynamika auta je pritom veľmi pôsobivá aj na dnešné pomery. Radosť jazdiť.
Technické údaje:
MotorTyp motora:zážihový, radovýValce / ventily:6 / 12Zdvihový objem (cm3):4235Najvyšší výkon (kW / ot./min.):198 / 5400Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):385 / 4000Prevádzkové vlastnostiMaximálna rýchlosť (km/h):246Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):7Rozmery a hmotnostiHmotnosť (kg):1170Dĺžka (mm):4458Šírka (mm):4653Výška (mm):1181Rázvor (mm):2438