|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Podľa posledných štatistík je spomedzi 30-tich krajín OECD financovanie vysokého školstva a vedy na Slovensku hlboko podpriemerné.
Foto: Ilustračné foto SITA/Dušan Hein
BRATISLAVA 30. júna (WEBNOVINY) - Na rozdeľovanie štátnych peňazí pre vysoké školy je potrebné stanoviť stabilné, jasné a transparentné kritériá. Tvrdí to Slovenská rektorská konferencia vo svojej vízii na najbližšie obdobie, ktorú zverejnila v súvislosti s programovými tézami rodiacej sa koalície. Podľa rektorov by mal byť objem prostriedkov na vedu a výskum známy dlhšie obdobie dopredu, peniaze by sa mali schvaľovať napríklad na päť rokov. Metodiku prideľovania financií, normatívy i granty treba doladiť tak, aby boli pre školy motivačné. "Je nežiaduce, aby dochádzalo k skokovým a účelovým zmenám, ktoré vedú k existenčným problémom aj takých vysokých škôl, ktoré vykazujú želaný nárast výkonov alebo kvality," konštatuje Slovenská rektorská konferencia.
Podľa posledných štatistík je spomedzi 30-tich krajín OECD financovanie vysokého školstva a vedy na Slovensku hlboko podpriemerné. V celkových výdavkoch z verejných a súkromných zdrojov sme v prepočte na jedného študenta na treťom mieste od konca, za nami je len Poľsko a Turecko. Financovanie vysokých škôl podľa ich výkonov a kvality mala zabezpečiť komplexná akreditácia. Zatiaľ sa jej výsledky v prideľovaní peňazí nezohľadňujú. Rektori si myslia, že by mali mať vysoké školy väčšiu zodpovednosť za kvalitu poskytovaného vzdelávania i jej kontrolu. Okrem externého hodnotenia Akreditačnou komisiou by mali mať školy aj transparentné vnútorné systémy garantovania kvality vzdelávania. "Akreditácia musí byť otvorenejšia a najmä transparentnejšia ako v súčasnosti," tvrdia rektori. Konferencia požaduje, aby sa školy mohli voči výsledkom akreditácie odvolať, ak si myslia, že v procese akreditácie neboli dodržané platné kritériá a pravidlá.
Nová vláda si predsavzala zaviesť medzinárodné štandardy kvality do akreditačného procesu vysokých škôl, vrátane účasti zahraničných hodnotiteľov. Plánujú tiež zmeniť kritériá akreditácie, ktoré majú zabezpečiť skutočné hodnotenie kvality vzdelávania. Zmenu kritérií komplexnej akreditácie pred jej ukončením nový prezident SRK Libor Vozár nepovažuje za šťastné riešenie. "Myslím si, že by sme sa mali zamerať na budúcnosť a keď bude komplexná akreditácia uzavretá, tak sa zamyslieť nad tým aj s prípadnou zmenou kritérií, ako uskutočniť komplexnú akreditáciu v ďalšom období," povedal agentúre SITA Vozár. Privítal by však prísnejšie kritériá pre akreditáciu študijných programov. "Treba sa viac priblížiť európskym štandardom a znamená to aj zmenu kritérií akreditácie študijných programov," konštatoval Vozár.
Podľa rektorov by sa mala nová koalícia usilovať hľadať vhodné stimuly a formy podpory základného a aplikovaného výskumu a spolupráce vysokých škôl a praxe, napríklad prostredníctvom efektívnych grantových schém, podpory vedeckých parkov, biznis inkubátorov, vyhľadávaním zdrojov, takzvaných seed capital funds a iných. Jej cieľom by mala byť inovácia produktov, procesov, služieb a produkcie s vyššou pridanou hodnotou. "Vysoké školy sa musia stať tiež motorom ekonomického a spoločenského života regiónu," uvádzajú rektori.
SITA
BRATISLAVA 30. júna (WEBNOVINY) - Na rozdeľovanie štátnych peňazí pre vysoké školy je potrebné stanoviť stabilné, jasné a transparentné kritériá. Tvrdí to Slovenská rektorská konferencia vo svojej vízii na najbližšie obdobie, ktorú zverejnila v súvislosti s programovými tézami rodiacej sa koalície. Podľa rektorov by mal byť objem prostriedkov na vedu a výskum známy dlhšie obdobie dopredu, peniaze by sa mali schvaľovať napríklad na päť rokov. Metodiku prideľovania financií, normatívy i granty treba doladiť tak, aby boli pre školy motivačné. "Je nežiaduce, aby dochádzalo k skokovým a účelovým zmenám, ktoré vedú k existenčným problémom aj takých vysokých škôl, ktoré vykazujú želaný nárast výkonov alebo kvality," konštatuje Slovenská rektorská konferencia.
Podľa posledných štatistík je spomedzi 30-tich krajín OECD financovanie vysokého školstva a vedy na Slovensku hlboko podpriemerné. V celkových výdavkoch z verejných a súkromných zdrojov sme v prepočte na jedného študenta na treťom mieste od konca, za nami je len Poľsko a Turecko. Financovanie vysokých škôl podľa ich výkonov a kvality mala zabezpečiť komplexná akreditácia. Zatiaľ sa jej výsledky v prideľovaní peňazí nezohľadňujú. Rektori si myslia, že by mali mať vysoké školy väčšiu zodpovednosť za kvalitu poskytovaného vzdelávania i jej kontrolu. Okrem externého hodnotenia Akreditačnou komisiou by mali mať školy aj transparentné vnútorné systémy garantovania kvality vzdelávania. "Akreditácia musí byť otvorenejšia a najmä transparentnejšia ako v súčasnosti," tvrdia rektori. Konferencia požaduje, aby sa školy mohli voči výsledkom akreditácie odvolať, ak si myslia, že v procese akreditácie neboli dodržané platné kritériá a pravidlá.
Nová vláda si predsavzala zaviesť medzinárodné štandardy kvality do akreditačného procesu vysokých škôl, vrátane účasti zahraničných hodnotiteľov. Plánujú tiež zmeniť kritériá akreditácie, ktoré majú zabezpečiť skutočné hodnotenie kvality vzdelávania. Zmenu kritérií komplexnej akreditácie pred jej ukončením nový prezident SRK Libor Vozár nepovažuje za šťastné riešenie. "Myslím si, že by sme sa mali zamerať na budúcnosť a keď bude komplexná akreditácia uzavretá, tak sa zamyslieť nad tým aj s prípadnou zmenou kritérií, ako uskutočniť komplexnú akreditáciu v ďalšom období," povedal agentúre SITA Vozár. Privítal by však prísnejšie kritériá pre akreditáciu študijných programov. "Treba sa viac priblížiť európskym štandardom a znamená to aj zmenu kritérií akreditácie študijných programov," konštatoval Vozár.
Podľa rektorov by sa mala nová koalícia usilovať hľadať vhodné stimuly a formy podpory základného a aplikovaného výskumu a spolupráce vysokých škôl a praxe, napríklad prostredníctvom efektívnych grantových schém, podpory vedeckých parkov, biznis inkubátorov, vyhľadávaním zdrojov, takzvaných seed capital funds a iných. Jej cieľom by mala byť inovácia produktov, procesov, služieb a produkcie s vyššou pridanou hodnotou. "Vysoké školy sa musia stať tiež motorom ekonomického a spoločenského života regiónu," uvádzajú rektori.
SITA