|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. mája 2010
Reklamy na notebook a hraciu konzolu sú neetické
Reklamná kampaň "Najlepší notebook do školy" je neetická. Za neetickú označila Rada pre reklamu aj tlačenú reklamu "podpora predaja XBox ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA 10. mája (WEBNOVINY) - Reklamná kampaň "Najlepší notebook do školy" je neetická. Za neetickú označila Rada pre reklamu aj tlačenú reklamu "podpora predaja XBox 360". Rada, ako etický samoregulačný orgán reklamy na Slovensku, tak rozhodla 6. mája, na piatom tohtoročnom zasadnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, na ktorom posudzovala spolu 11 podnetov. Agentúru SITA o tom informovala výkonná riaditeľka rady Eva Rajčáková.
Na reklamnú kampaň Najlepší notebook do školy zadávateľa Apple Inc. zastúpenom autorizovaným distribútorom na Slovensku - spoločnosťou Slovak Data Systems s. r.o. dostala rada sťažnosť od fyzickej osoby. Sťažovateľ okrem iného uviedol, že nerozumie, prečo zadávateľ reklamy označuje svoj notebook ako najlepší do školy, keďže v cenovej kategórii, v ktorej je predávaný, sú dostupnejšie aj výkonnejšie notebooky.
Podľa rady, v tomto prípade autorizovaný distribútor Apple na Slovensku použil reklamný koncept, ktorý Apple využíval v rovnakom čase celosvetovo v rámci propagácie svojich produktov. "Aplikáciou na slovenské pomery však bolo potrebné zohľadniť posun v chápaní slova notebook laickou verejnosťou. V angloamerických krajinách je pod týmto pojmom bežne chápaný zošit ako školská pomôcka, avšak na Slovensku uvedený pojem pre väčšinu spotrebiteľov predstavuje prenosný počítač." Podľa rady preto došlo, "aj keď možno nie úmyselne, k superlatívnej reklame, pri ktorej však oprávnenosť použitia superlatívu nie je jednoznačná".
Na printovú reklamu podpora predaja XBox 360 od zadávateľa Mountfield SK, s.r.o. sa Rade pre reklamu sťažovala právnická osoba. V sťažnosti na reklamu hracej konzoly uviedla, že zadávateľ reklamy pri propagácii výhod, ktoré možno získať kúpou produktov, šíri diskreditujúce a klamlivé informácie o konkurenčnom výroku - PlayStation. "Zadávateľ reklamy textom reklamy produkt konkurenčnej spoločnosti očierňuje a jeho reklama nerešpektuje zásady čestného súťaženia konkurentov." Arbitrážna komisia hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Podľa nej, "ak zadávateľ reklamy chce v svojej reklame porovnávať konkurenčné produkty, je potrebné, aby takáto reklama spĺňala atribúty prípustnej porovnávacej reklamy, medzi ktoré patrí okrem iného aj objektívne porovnávanie jednej alebo viacerých konkrétnych alebo overiteľných vlastností produktu". Podľa komisie "ide o útočnú reklamu, ktorá bez ohľadu na úmysel zadávateľa reklamy, očierňuje produkt iného súťažiteľa, a z toho dôvodu ide o reklamu v zmysle Etického kódexu nepovolenú".
Rada pre reklamu je orgánom etickej samoregulácie reklamy. Za porušenie pravidiel reklamy teda nemôže ukladať pokuty, len na ne upozorňuje. Svoje zistenia zverejňuje na internetovej adrese http://www.rpr.sk a prostredníctvom médií. Súlad reklám s etickým kódexom posudzuje orgán rady - Arbitrážna komisia. Komisia sa zaoberá sťažnosťami verejnosti, fyzických aj právnických osôb, asociácií či štátnych orgánov na porušenie etických zásad reklamy. Hlavným cieľom rady je zabezpečovať a presadzovať, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná, decentná, legálna a pravdivá reklama. Združuje subjekty, ktoré sa podieľajú na marketingovej komunikácii - asociácie zadávateľov reklamy, reklamné agentúry, média a aj firmy, ktoré využívajú reklamu na svoju propagáciu. Členovia rady sa zaviazali dodržiavať Etický kódex - Etické pravidlá reklamnej praxe platné na území SR a udržiavať dobré meno reklamy. Viac informácií o pôsobnosti rady možno nájsť na jej internetovej adrese.
SITA
Na reklamnú kampaň Najlepší notebook do školy zadávateľa Apple Inc. zastúpenom autorizovaným distribútorom na Slovensku - spoločnosťou Slovak Data Systems s. r.o. dostala rada sťažnosť od fyzickej osoby. Sťažovateľ okrem iného uviedol, že nerozumie, prečo zadávateľ reklamy označuje svoj notebook ako najlepší do školy, keďže v cenovej kategórii, v ktorej je predávaný, sú dostupnejšie aj výkonnejšie notebooky.
Podľa rady, v tomto prípade autorizovaný distribútor Apple na Slovensku použil reklamný koncept, ktorý Apple využíval v rovnakom čase celosvetovo v rámci propagácie svojich produktov. "Aplikáciou na slovenské pomery však bolo potrebné zohľadniť posun v chápaní slova notebook laickou verejnosťou. V angloamerických krajinách je pod týmto pojmom bežne chápaný zošit ako školská pomôcka, avšak na Slovensku uvedený pojem pre väčšinu spotrebiteľov predstavuje prenosný počítač." Podľa rady preto došlo, "aj keď možno nie úmyselne, k superlatívnej reklame, pri ktorej však oprávnenosť použitia superlatívu nie je jednoznačná".
Na printovú reklamu podpora predaja XBox 360 od zadávateľa Mountfield SK, s.r.o. sa Rade pre reklamu sťažovala právnická osoba. V sťažnosti na reklamu hracej konzoly uviedla, že zadávateľ reklamy pri propagácii výhod, ktoré možno získať kúpou produktov, šíri diskreditujúce a klamlivé informácie o konkurenčnom výroku - PlayStation. "Zadávateľ reklamy textom reklamy produkt konkurenčnej spoločnosti očierňuje a jeho reklama nerešpektuje zásady čestného súťaženia konkurentov." Arbitrážna komisia hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Podľa nej, "ak zadávateľ reklamy chce v svojej reklame porovnávať konkurenčné produkty, je potrebné, aby takáto reklama spĺňala atribúty prípustnej porovnávacej reklamy, medzi ktoré patrí okrem iného aj objektívne porovnávanie jednej alebo viacerých konkrétnych alebo overiteľných vlastností produktu". Podľa komisie "ide o útočnú reklamu, ktorá bez ohľadu na úmysel zadávateľa reklamy, očierňuje produkt iného súťažiteľa, a z toho dôvodu ide o reklamu v zmysle Etického kódexu nepovolenú".
Rada pre reklamu je orgánom etickej samoregulácie reklamy. Za porušenie pravidiel reklamy teda nemôže ukladať pokuty, len na ne upozorňuje. Svoje zistenia zverejňuje na internetovej adrese http://www.rpr.sk a prostredníctvom médií. Súlad reklám s etickým kódexom posudzuje orgán rady - Arbitrážna komisia. Komisia sa zaoberá sťažnosťami verejnosti, fyzických aj právnických osôb, asociácií či štátnych orgánov na porušenie etických zásad reklamy. Hlavným cieľom rady je zabezpečovať a presadzovať, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná, decentná, legálna a pravdivá reklama. Združuje subjekty, ktoré sa podieľajú na marketingovej komunikácii - asociácie zadávateľov reklamy, reklamné agentúry, média a aj firmy, ktoré využívajú reklamu na svoju propagáciu. Členovia rady sa zaviazali dodržiavať Etický kódex - Etické pravidlá reklamnej praxe platné na území SR a udržiavať dobré meno reklamy. Viac informácií o pôsobnosti rady možno nájsť na jej internetovej adrese.
SITA