|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. mája 2011
Regulačná politika je schválená, čaká sa na výnosy
Regulačná politika na nastávajúce päťročné regulačné obdobie je schválená. "Ministerstvo hospodárstva SR po zvážení obsahu návrhu regulačnej politiky ...
Zdieľať
Foto: SITA//Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) - Regulačná politika na nastávajúce päťročné regulačné obdobie je schválená. "Ministerstvo hospodárstva SR po zvážení obsahu návrhu regulačnej politiky odsúhlasilo návrh regulačnej politiky na nasledujúce regulačné obdobie, avšak s pripomienkami,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministra hospodárstva Daniela Piršelová. Ako dodal hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) Miroslav Lupták, v súčasnosti regulačný úrad na základe schválenej politiky vypracováva výnosy, ktoré majú detailnejšie popísať reguláciu cien energií v jednotlivých sieťových odvetviach.
Ministerstvo hospodárstva sa nestotožnilo s niektorými konkrétnymi návrhmi v regulačnej politike, respektíve ju požadovalo doplniť. “Výhrady sme mali najmä k nedostatočne spracovaným kapitolám, ktoré nie celkom jasne deklarovali regulačnú politiku na nasledujúce regulačné obdobie. Prezentovanie cieľov a priorít regulačnej politiky je v návrhu regulačnej politiky vo veľmi širokom meradle, z ktorých nevyplývalo nastavenie cieľov regulačnej politiky tak, aby bolo možné tieto ciele vyhodnotiť,“ doplnila Piršelová.
Regulačný úrad stanovil dĺžku nasledujúceho regulačného obdobia od 1. januára budúceho roka do konca roka 2016. Rezort hospodárstva žiadal od regulačného úradu zdôvodnenie stanovenia historicky najdlhšieho regulačného obdobia najmä vzhľadom na dynamicky sa meniace trhové prostredie. “Dĺžka regulačného obdobia bola stanovená na základe zhodnotenia predchádzajúceho regulačného obdobia tak, aby bola zabezpečená stabilita trhového prostredia pre regulované subjekty. Dĺžka regulačného obdobia vychádza aj z požiadaviek regulovaných subjektov,“ reagoval regulačný úrad.
V nasledujúcom regulačnom období bude regulačný úrad stanovovať ceny energií najmä metódou "price cap", čiže metódou takzvaného cenového stropu. “Táto metóda bude dominantnou aj v nasledujúcom regulačnom období, pretože sa osvedčila a priniesla pozitívne výsledky. Na regulované subjekty má stimulujúci vplyv, umožňuje im vytvárať dostatok disponibilných finančných zdrojov, vytvára priestor pre uplatňovanie konkurencie a zvyšuje úroveň ochrany spotrebiteľov. Významným faktorom jej preferencie je stabilita cien, ktoré nepodliehajú krátkodobým konjunkturálnym výkyvom,“ zdôvodnil regulačný úrad.
Postupná deregulácia aj pri dodávkach elektriny a plynu pre domácnosti
Podniky pôsobiace v slovenskom energetickom sektore sa možno dočkajú ukončenia regulácie cien energií v segmentoch, kde už pôsobia viacerí dodávatelia. Samotný regulačný úrad pripustil, že v nasledujúcom regulačnom období sa bude pripravovať na ukončenie regulácie cien energií v kategórii domácnosti. “V prípade dosiahnutia dostatočnej miery liberalizácie trhu budeme primerane upravovať rozsah cenovej regulácie a spôsob vykonania cenovej regulácie v sieťových odvetviach,“ uviedol regulačný úrad v politike. “Nová regulačná politika počíta s postupnou dereguláciou aj pri dodávkach elektriny či plynu pre domácnosti. Sme na to pripravení. Len musí byť vytvorená primárna legislatíva,“ uviedol začiatkom mája na stretnutí s novinármi šéf regulačného úradu Jozef Holjenčík.
Cena silovej elektriny bude podľa vývoja trhu
V oblasti elektroenergetiky plánuje regulačný úrad v nasledujúcom období zjednotiť prevádzkové poriadky distribučných spoločností. Cena silovej elektriny (veľkoobchodná cena - pozn. red.) bude stanovená na základe vývoja na trhu. V oblasti plynárenstva chce regulačný úrad v budúcom regulačnom období stanovovať cenu zemného plynu nielen na základe ceny plynu vyplývajúcej z dlhodobých uzavretých kontraktov, ale už aj na základe ceny plynu na spotových trhoch. V oblasti teplárenstva plánuje regulačný úrad vykonávať komplexnú reguláciu ceny tepla. Cenovej regulácii bude podliehať výroba a rozvod tepla. Regulátor naďalej počíta s reguláciou ceny zemného plynu určeného na výrobu tepla pre domácnosti.
Vo všetkých regulovaných sieťových odvetviach chce regulačný úrad prísnejšie kontrolovať dodržiavanie štandardov kvality. Tie musí regulovaný subjekt dodržiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo, či zemný plyn, dostal primeranú kvalitu.
Ministerstvo hospodárstva sa nestotožnilo s niektorými konkrétnymi návrhmi v regulačnej politike, respektíve ju požadovalo doplniť. “Výhrady sme mali najmä k nedostatočne spracovaným kapitolám, ktoré nie celkom jasne deklarovali regulačnú politiku na nasledujúce regulačné obdobie. Prezentovanie cieľov a priorít regulačnej politiky je v návrhu regulačnej politiky vo veľmi širokom meradle, z ktorých nevyplývalo nastavenie cieľov regulačnej politiky tak, aby bolo možné tieto ciele vyhodnotiť,“ doplnila Piršelová.
Regulačný úrad stanovil dĺžku nasledujúceho regulačného obdobia od 1. januára budúceho roka do konca roka 2016. Rezort hospodárstva žiadal od regulačného úradu zdôvodnenie stanovenia historicky najdlhšieho regulačného obdobia najmä vzhľadom na dynamicky sa meniace trhové prostredie. “Dĺžka regulačného obdobia bola stanovená na základe zhodnotenia predchádzajúceho regulačného obdobia tak, aby bola zabezpečená stabilita trhového prostredia pre regulované subjekty. Dĺžka regulačného obdobia vychádza aj z požiadaviek regulovaných subjektov,“ reagoval regulačný úrad.
V nasledujúcom regulačnom období bude regulačný úrad stanovovať ceny energií najmä metódou "price cap", čiže metódou takzvaného cenového stropu. “Táto metóda bude dominantnou aj v nasledujúcom regulačnom období, pretože sa osvedčila a priniesla pozitívne výsledky. Na regulované subjekty má stimulujúci vplyv, umožňuje im vytvárať dostatok disponibilných finančných zdrojov, vytvára priestor pre uplatňovanie konkurencie a zvyšuje úroveň ochrany spotrebiteľov. Významným faktorom jej preferencie je stabilita cien, ktoré nepodliehajú krátkodobým konjunkturálnym výkyvom,“ zdôvodnil regulačný úrad.
Postupná deregulácia aj pri dodávkach elektriny a plynu pre domácnosti
Podniky pôsobiace v slovenskom energetickom sektore sa možno dočkajú ukončenia regulácie cien energií v segmentoch, kde už pôsobia viacerí dodávatelia. Samotný regulačný úrad pripustil, že v nasledujúcom regulačnom období sa bude pripravovať na ukončenie regulácie cien energií v kategórii domácnosti. “V prípade dosiahnutia dostatočnej miery liberalizácie trhu budeme primerane upravovať rozsah cenovej regulácie a spôsob vykonania cenovej regulácie v sieťových odvetviach,“ uviedol regulačný úrad v politike. “Nová regulačná politika počíta s postupnou dereguláciou aj pri dodávkach elektriny či plynu pre domácnosti. Sme na to pripravení. Len musí byť vytvorená primárna legislatíva,“ uviedol začiatkom mája na stretnutí s novinármi šéf regulačného úradu Jozef Holjenčík.
Cena silovej elektriny bude podľa vývoja trhu
V oblasti elektroenergetiky plánuje regulačný úrad v nasledujúcom období zjednotiť prevádzkové poriadky distribučných spoločností. Cena silovej elektriny (veľkoobchodná cena - pozn. red.) bude stanovená na základe vývoja na trhu. V oblasti plynárenstva chce regulačný úrad v budúcom regulačnom období stanovovať cenu zemného plynu nielen na základe ceny plynu vyplývajúcej z dlhodobých uzavretých kontraktov, ale už aj na základe ceny plynu na spotových trhoch. V oblasti teplárenstva plánuje regulačný úrad vykonávať komplexnú reguláciu ceny tepla. Cenovej regulácii bude podliehať výroba a rozvod tepla. Regulátor naďalej počíta s reguláciou ceny zemného plynu určeného na výrobu tepla pre domácnosti.
Vo všetkých regulovaných sieťových odvetviach chce regulačný úrad prísnejšie kontrolovať dodržiavanie štandardov kvality. Tie musí regulovaný subjekt dodržiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo, či zemný plyn, dostal primeranú kvalitu.