|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. marca 2007
Reformu nemôžu odštartovať učitelia, ale rezort
Ministerstvo školstva (MŠ) SR musí jasne zadefinovať konkrétne reformné kroky, zatiaľ predkladá len všeobecné koncepcie, uviedla na dnešnej tlačovej besede analytička Konzervatívneho inštitútu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 7. marca (WEBNOVINY) - Ministerstvo školstva (MŠ) SR musí jasne zadefinovať konkrétne reformné kroky, zatiaľ predkladá len všeobecné koncepcie, uviedla na dnešnej tlačovej besede analytička Konzervatívneho inštitútu (KI) Zuzana Humajová a dodala, že reformu nie je možné urobiť zdola. "Bez konkrétnych decentralizačných krokov sa ani tým najaktívnejším učiteľom reforma nepodarí," povedala. Reforma obsahu vzdelávania neznamená mechanické škrtanie prebytočných faktov z učebných osnov. Podľa nej treba vytvoriť úplne nové učebné osnovy. "Na to, aby sa deti v škole učili niečo iné a inak, je potrebné zmeniť celý mechanizmus tvorby učebných osnov."
Štát by mal určiť štátne minimum, čo by sa mali deti v školách naučiť. Na konkrétnych školách by však bola tvorba jedinečných školských vzdelávacích programov. Ich tvorbou by sa zaoberali nezávislí vzdelávací experti, ktorí by ale neboli úradníkmi ministerstva. "Mali by čosi ako guľatú pečiatku, čo majú notári a rôzni znalci a zaoberali by sa tvorbou školských programov," dodala Humajová. Podľa nej v súčasnosti zlyháva hodnotenie kvality. "Všetky hodnotenia Štátnej školskej inšpekcie sú čiastkové, vytrhnuté z kontextu a vo svojej podstate sleduje iba to, či sa učí v súlade so zákonom. Nehodnotí kvalitu škôl." Navrhujú preto zrušiť monopol štátnej inšpekcie a rozšíriť ju o hodnotenie nezávislých expertov. Neskoršie by sa mohlo pristúpiť k úplnému zrušeniu inšpekcie zo strany štátu.
Konzervatívny inštitút chce siahnuť na monopol štátu aj v oblasti tvorby učebníc a ďalšieho vzdelávania učiteľov. Humajová tvrdí, že by mala vzniknúť Kurikulárna rada, ktorá by bola poradným orgánom vlády. Podľa analytičky po novom sa môže začať učiť na školách až potom, keď sa určí štátne minimum, čiže rámcové vzdelávacie programy. Myslí si, že teraz musí konať rezort. Humajová nevedela, či rezort školstva bude akceptovať ich návrhy. Podľa nej o reforme hovorili na Rade ministra školstva pre regionálne školstvo. "Rada sa stretáva iba sporadicky, zatiaľ boli iba dve stretnutia, nakoľko budú rešpektované návrhy, neviem v tejto chvíli povedať," uzavrela Humajová. Ide im najmä o to, aby sa ich materiál stal predmetom verejnej diskusie.
SITA