|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. augusta 2012
Redakcia portálu www.rodinka.sk testovala školské pomôcky
K pohode dieťaťa v škole môžu samozrejme prispieť aj pomôcky, s ktorými denne pracuje. Nehovoríme o produktoch, ktoré si vyberáte ako značkové alebo „otapetované“ McQueenom či Barbie. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 31. augusta (WBN/PR) - K pohode dieťaťa v škole môžu samozrejme prispieť aj pomôcky, s ktorými denne pracuje. Nehovoríme o produktoch, ktoré si vyberáte ako značkové alebo „otapetované“ McQueenom či Barbie. Hovoríme o pomôckach funkčných, trvácnych a zmysluplných.
Výber školských pomôcok robí rodič, ktorý iste ocení tipy a odporúčania k septembrovým nákupom Dieťa je užívateľ. Pomôcky treba vybrať tak, aby bol užívateľ spokojný. Prvým argumentom by nemali byť aplikácie s obľúbenými rozprávkovými postavičkami, ale funkčné parametre, ktoré by mali pero, farbičky, či obaly spĺňať.
„Pohrali sme sa so základnými školskými pomôckami, ktoré sme si vybrali u nášho odborného partnera ŠEVT, a.s . Pozvali sme deti, aby si pomôcky vyskúšali a povedali nám svoj názor. Ale tiež rodičov, ktorí už nejaké tie skúsnosti s výberom, nákupom i používaním školákmi majú.“ Hovorí detská psychologička a autorka projektu Mgr. Mária Kopčíková.
Z prieskumu a otestovania pomôcok vzišlo niekoľko základných odporúčaní:
Nekupujte pomôcky narýchlo a príliš vopred. Existujú síce všeobecné zoznamy pomôcok, ale predsa len – počkajte na odporúčanie pedagóga, ktorý by vám mal dať zoznam pomôcok, s ktorými plánuje s deťmi počas šk. roka pracovať.
Uprednostnite ergonomické pomôcky. Odporúčania špeciálnych pedagógov a skúsenosti rodičov jednoznačne smerujú k používaniu ergonomických – teda trojhranných písacích a kresliacich pomôcok. Deťom, ktoré pri zaškolení na začiatku prvého ročníka nemusia mať dobrý úchop pera, či ceruzky, dokážu veľmi pomôcť. Nesprávne držanie písadla môže pri nácviku písania v prvom ročníku ZŠ spôsobiť celý rad problémov. Medzi dôsledky nesprávneho úchopu sú okrem iného nepekný rukopis, ťažkopádne písmo, nechuť k maľovaniu, výbavnosť písmen (neschopnosť vizuálnej predstavy písmenka), psychosomatické problémy v dôsledku zlého držania pera (bolesti hlavy, pálenie očí, problémy s chrbticou). Ako rodičia pamätajte na to, že písaním vaše dieťa strávi prevažnú časť výučby v prvom ročníku. Preto by mu pomôcky mali „sadnúť do ruky“. Ergonomické pomôcky majú deti obvykle radi a rýchlo si na ne zvyknú.
Okrem ceny zohľadnite aj materiály. Z prieskumu vyplýva, že je istejšie investovať na začiatku do cenovo drahších (ale zase nie do najdrahších) pomôcok, ktoré vám túto investíciu vrátia na dlhšej životnosti. Pomôcky, najmä perá, ktorých obal je vyrobený z obyčajného plastu, sa rýchlo polámu, nevydržia občasné akčné narábanie deťmi. Naproti tomu trocha drahšie perá, ktorých obal je z robustnejšieho, ale pritom ľahkého a nekĺzavého materiálu, vydržia dlhšie. Niektorí rodičia sa posťažovali, že pero kupovali cca každý druhý mesiac. Nuž – naozaj treba zvážiť, či takto preinvestovaná celková suma nie je oveľa vyššia, ako jednorazový vyšší vklad.
Atramentové perá či rollery? Už dávno neplatí, že deti sa učia písať atramentovými perami. Zvážte preto, ideálne dajte dieťaťu na vyskúšanie obe možnosti. Samo by sa malo rozhodnúť, s ktorým modelom sa mu bude písať lepšie. Niektoré deti sú frustrované, pokiaľ na začiatku svojej školskej dráhy neustále bojujú s rozmazávajúcim sa atramentom. Špecificky sa tento problém môže prejaviť u ľavákov. Rollery sú jednoduchšie na použitie, ale treba zistiť, akú hrubú stopu zanecháva hrot rollera – niektoré deti sa sťažovali na fakt, že stopa je príliš tenká, slabá a že im to vadí pri sledovaní textu.
Ceruzky a farbičky. Vyberajte podľa tvrdosti, v ergonomickej úprave (pre deti v 1.ročníku s priemerom 9 mm). Pri farbičkách a voskovkách si dávajte pozor na intenzitu, s akou farbia. Toto je závislé od množstva pigmentu, ktorý farbičky obsahujú. Pre dieťa môže byť naozaj veľkým problémom, že na to, aby dosiahlo požadovaný farebný efekt musí príliš tlačiť. Jednak sa mu rýchlo unaví ruka, jednak sa farbička pri takomto zaobchádzaní rýchlo zlomí. Deti nepotrebujú v škole sady farbičiek s viac než 12 kusmi – príliš široký výber farebnej škály ich môže pri práci rozptyľovať a takéto sady sú tiež neskladné v peračníku, resp. školskej taške. Odporúčanie zo strany detí i rodičov v prieskume od www.rodinka.sk je, kupovať celofarebné farbičky – nie také, kde povrch všetkých farbičiek v sade je rovnaký a len hroty sú farebné. Pre deti je tak orientácia v peračníku jednoduchšia.
Vodové a temperové farby. Pri vodových farbách je pre deti dôležité, či sú farebné kotúče dostatočne veľké, aby sa vedeli trafiť a farby sa im nemiešali. A mali by farbiť. Niektoré žiaľ farbia veľmi slabo a sme pri rovnakom probléme ako s málo intenzívnymi farbičkami. Neorientujte sa podľa toho, či je pri farbách priložený štetec. Obvykle nie je veľmi kvalitný a aj tak budete musieť kúpiť iný. Pri temperových farbách je dôležité napr. to, aký veľký je vrchnáčik a či si s ním hravo poradí malá detská rúčka. Príliš malé sa rýchlo vyšmyknú, zakotúľajú preč a farby rýchlo vysychajú. Na trhu sú aj temperové farby v praktických plastových tubách – pre deti sú jednoduchšie na použitie než tuby klasické. Sledujte tiež vyprateľnosť z textílií.
Obaly na zošity. Ak kúpite príliš tenké obaly, podobné igelitovému vrecku, vydržia vám príliš krátko. Deti ich obvykle poškodia pri bežnej manipulácií, ľahko sa pretrhnú, ak ich napr. v školskej taške „stretne“ pravítko. Obal by mal sedieť veľkosťou, zošit či učebnica sa nemá z neho „vyvliekať“. Preto radšej vezmite pracovný zošit so sebou do obchodu a obal kúpte na mieru. Pri kúpe obalov skontrolujte, ako pevne držia spoje na záložkách. Niektoré žiaľ nevydržia ani slabý ťah. Veľa detí si za záložku obalu zakladá napr. prečítané strany v šlabikári, preto spoje musia niečo vydržať. V teste boli vyskúšané aj obaly s možnosťou prispôsobenia rôznym rozmerom a hrúbkam zošitov pomocou variabilného lepenia jednej zakladacej strany. Záverečné konštatovanie - táto na pohľad atraktívna pomôcka nie je príliš funkčná. Zalepenie musí byť jednorazové, pri opakovanom použití lepiaca časť nedrží. Navyše pri tomto type obalu nie je možné vyššie uvedené zakladanie listov učebníc či zošitov.
Kúpa školských pomôcok je nemalou investíciou. Netreba však pomôcok kupovať zbytočne veľa. Oplatí sa kúpiť kvalitné pomôcky, s ktorými sa dieťaťu bude dobre pracovať a vydržia (v niektorých prípadoch) na obdobie prvých dvoch ročníkov v základnej škole.
Zostáva nám vyriešiť už iba jeden problém – tendencia prváčikov takmer všetko menšie ako školská taška sama - stratiť.
Všetky školské potreby pod jednou strechou nakúpite v predajniach ŠEVT a Office 1 ŠEVT. Zoznam predajní nájdete na www.sevt.sk. Mimoriadny predaj školských potrieb štartujeme exkluzívne od 1.9- 15.9 v centrálnej časti NC Aupark v Bratislave denne od 09.00 do 21.00. Navštívte naše predajne - radi Vám pri výbere poradíme!
Kontakty:
Mgr. Mária Kopčíková, marusia@rodinka.sk, +421 903 769 708 redaktorka www.rodinka.sk
Mgr. Rudolf Kostka, kostka@sevt.sk , 02/53416032, Riaditeľ úseku MO, ŠEVT, a.s., www.sevt.sk
Výber školských pomôcok robí rodič, ktorý iste ocení tipy a odporúčania k septembrovým nákupom Dieťa je užívateľ. Pomôcky treba vybrať tak, aby bol užívateľ spokojný. Prvým argumentom by nemali byť aplikácie s obľúbenými rozprávkovými postavičkami, ale funkčné parametre, ktoré by mali pero, farbičky, či obaly spĺňať.
„Pohrali sme sa so základnými školskými pomôckami, ktoré sme si vybrali u nášho odborného partnera ŠEVT, a.s . Pozvali sme deti, aby si pomôcky vyskúšali a povedali nám svoj názor. Ale tiež rodičov, ktorí už nejaké tie skúsnosti s výberom, nákupom i používaním školákmi majú.“ Hovorí detská psychologička a autorka projektu Mgr. Mária Kopčíková.
Z prieskumu a otestovania pomôcok vzišlo niekoľko základných odporúčaní:
Nekupujte pomôcky narýchlo a príliš vopred. Existujú síce všeobecné zoznamy pomôcok, ale predsa len – počkajte na odporúčanie pedagóga, ktorý by vám mal dať zoznam pomôcok, s ktorými plánuje s deťmi počas šk. roka pracovať.
Uprednostnite ergonomické pomôcky. Odporúčania špeciálnych pedagógov a skúsenosti rodičov jednoznačne smerujú k používaniu ergonomických – teda trojhranných písacích a kresliacich pomôcok. Deťom, ktoré pri zaškolení na začiatku prvého ročníka nemusia mať dobrý úchop pera, či ceruzky, dokážu veľmi pomôcť. Nesprávne držanie písadla môže pri nácviku písania v prvom ročníku ZŠ spôsobiť celý rad problémov. Medzi dôsledky nesprávneho úchopu sú okrem iného nepekný rukopis, ťažkopádne písmo, nechuť k maľovaniu, výbavnosť písmen (neschopnosť vizuálnej predstavy písmenka), psychosomatické problémy v dôsledku zlého držania pera (bolesti hlavy, pálenie očí, problémy s chrbticou). Ako rodičia pamätajte na to, že písaním vaše dieťa strávi prevažnú časť výučby v prvom ročníku. Preto by mu pomôcky mali „sadnúť do ruky“. Ergonomické pomôcky majú deti obvykle radi a rýchlo si na ne zvyknú.
Okrem ceny zohľadnite aj materiály. Z prieskumu vyplýva, že je istejšie investovať na začiatku do cenovo drahších (ale zase nie do najdrahších) pomôcok, ktoré vám túto investíciu vrátia na dlhšej životnosti. Pomôcky, najmä perá, ktorých obal je vyrobený z obyčajného plastu, sa rýchlo polámu, nevydržia občasné akčné narábanie deťmi. Naproti tomu trocha drahšie perá, ktorých obal je z robustnejšieho, ale pritom ľahkého a nekĺzavého materiálu, vydržia dlhšie. Niektorí rodičia sa posťažovali, že pero kupovali cca každý druhý mesiac. Nuž – naozaj treba zvážiť, či takto preinvestovaná celková suma nie je oveľa vyššia, ako jednorazový vyšší vklad.
Atramentové perá či rollery? Už dávno neplatí, že deti sa učia písať atramentovými perami. Zvážte preto, ideálne dajte dieťaťu na vyskúšanie obe možnosti. Samo by sa malo rozhodnúť, s ktorým modelom sa mu bude písať lepšie. Niektoré deti sú frustrované, pokiaľ na začiatku svojej školskej dráhy neustále bojujú s rozmazávajúcim sa atramentom. Špecificky sa tento problém môže prejaviť u ľavákov. Rollery sú jednoduchšie na použitie, ale treba zistiť, akú hrubú stopu zanecháva hrot rollera – niektoré deti sa sťažovali na fakt, že stopa je príliš tenká, slabá a že im to vadí pri sledovaní textu.
Ceruzky a farbičky. Vyberajte podľa tvrdosti, v ergonomickej úprave (pre deti v 1.ročníku s priemerom 9 mm). Pri farbičkách a voskovkách si dávajte pozor na intenzitu, s akou farbia. Toto je závislé od množstva pigmentu, ktorý farbičky obsahujú. Pre dieťa môže byť naozaj veľkým problémom, že na to, aby dosiahlo požadovaný farebný efekt musí príliš tlačiť. Jednak sa mu rýchlo unaví ruka, jednak sa farbička pri takomto zaobchádzaní rýchlo zlomí. Deti nepotrebujú v škole sady farbičiek s viac než 12 kusmi – príliš široký výber farebnej škály ich môže pri práci rozptyľovať a takéto sady sú tiež neskladné v peračníku, resp. školskej taške. Odporúčanie zo strany detí i rodičov v prieskume od www.rodinka.sk je, kupovať celofarebné farbičky – nie také, kde povrch všetkých farbičiek v sade je rovnaký a len hroty sú farebné. Pre deti je tak orientácia v peračníku jednoduchšia.
Vodové a temperové farby. Pri vodových farbách je pre deti dôležité, či sú farebné kotúče dostatočne veľké, aby sa vedeli trafiť a farby sa im nemiešali. A mali by farbiť. Niektoré žiaľ farbia veľmi slabo a sme pri rovnakom probléme ako s málo intenzívnymi farbičkami. Neorientujte sa podľa toho, či je pri farbách priložený štetec. Obvykle nie je veľmi kvalitný a aj tak budete musieť kúpiť iný. Pri temperových farbách je dôležité napr. to, aký veľký je vrchnáčik a či si s ním hravo poradí malá detská rúčka. Príliš malé sa rýchlo vyšmyknú, zakotúľajú preč a farby rýchlo vysychajú. Na trhu sú aj temperové farby v praktických plastových tubách – pre deti sú jednoduchšie na použitie než tuby klasické. Sledujte tiež vyprateľnosť z textílií.
Obaly na zošity. Ak kúpite príliš tenké obaly, podobné igelitovému vrecku, vydržia vám príliš krátko. Deti ich obvykle poškodia pri bežnej manipulácií, ľahko sa pretrhnú, ak ich napr. v školskej taške „stretne“ pravítko. Obal by mal sedieť veľkosťou, zošit či učebnica sa nemá z neho „vyvliekať“. Preto radšej vezmite pracovný zošit so sebou do obchodu a obal kúpte na mieru. Pri kúpe obalov skontrolujte, ako pevne držia spoje na záložkách. Niektoré žiaľ nevydržia ani slabý ťah. Veľa detí si za záložku obalu zakladá napr. prečítané strany v šlabikári, preto spoje musia niečo vydržať. V teste boli vyskúšané aj obaly s možnosťou prispôsobenia rôznym rozmerom a hrúbkam zošitov pomocou variabilného lepenia jednej zakladacej strany. Záverečné konštatovanie - táto na pohľad atraktívna pomôcka nie je príliš funkčná. Zalepenie musí byť jednorazové, pri opakovanom použití lepiaca časť nedrží. Navyše pri tomto type obalu nie je možné vyššie uvedené zakladanie listov učebníc či zošitov.
Kúpa školských pomôcok je nemalou investíciou. Netreba však pomôcok kupovať zbytočne veľa. Oplatí sa kúpiť kvalitné pomôcky, s ktorými sa dieťaťu bude dobre pracovať a vydržia (v niektorých prípadoch) na obdobie prvých dvoch ročníkov v základnej škole.
Zostáva nám vyriešiť už iba jeden problém – tendencia prváčikov takmer všetko menšie ako školská taška sama - stratiť.
Všetky školské potreby pod jednou strechou nakúpite v predajniach ŠEVT a Office 1 ŠEVT. Zoznam predajní nájdete na www.sevt.sk. Mimoriadny predaj školských potrieb štartujeme exkluzívne od 1.9- 15.9 v centrálnej časti NC Aupark v Bratislave denne od 09.00 do 21.00. Navštívte naše predajne - radi Vám pri výbere poradíme!
Kontakty:
Mgr. Mária Kopčíková, marusia@rodinka.sk, +421 903 769 708 redaktorka www.rodinka.sk
Mgr. Rudolf Kostka, kostka@sevt.sk , 02/53416032, Riaditeľ úseku MO, ŠEVT, a.s., www.sevt.sk