![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Pondelok 31.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Benjamín
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
01. marca 2013
Recenzia: Divadlo očami jedného herca
Hamlet dnes nebude, predstavenie Mestského divadla P. O. Hviezdoslava v Bratislave v hlavnej a jedinej úlohe s Jánom Mistríkom je divadlom jedného herca.
Zdieľať

Sprvu komický podtón sa počas dvoch hodín predstavenia mení na životnú drámu človeka končiacu smrťou. Dve hodiny koncentrácie a úsilia udržať diváka v napätí zvláda v minulom roku jubilujúci Ján Mistrík s pokojom. Divák počas stodvadsiatich minút udrží pozornosť a otvorí sa mu aj ten „čarovný svet“ divadla, kde sa podľa protagonistu herci na „život iba hrajú“...a ostatní ho „žijú“...Krásna monodráma o živote človeka, peripetiách v zamestnaní, trápení s vlastnou ženou, no najmä o problémoch a kľukatosti hereckého povolania je jednou zo studnice predstavení „divadla na divadle“, ktoré otvára tajomné dvere zákulisia.
Niekdajší „princ dánsky“ - Hamlet sa na javisku tiež dočká svojho „oživenia“, no v prepojení s tragikou skutočného bytia niekdajšieho herca. Chorá žena, nedostatok možností, chýbanie financií...Toto všetko Ingo Sassman prežíva. Ján Mistrík je v tejto postave, ktorú vlastne dostal do daru od svojej dcéry, ako doma. Na nič sa nehrá a vyniká prirodzenosťou. Herec, ktorý prešiel školou divadiel v Martine, v Spišskej, ako aj v Prešove sa „zabiehal“ s takými režisérmi, ako boli a sú Miloš Pietor, Stano Párnický, Ľubomír Vajdička a pravidelne hosťujúci Peter Sherhaufer z Brna. Od Ľubomíra Vajdičku sa v prípade tohto predstavenia presunul k jeho synovi Michalovi, v súčasnosti pôsobiacemu vo vedení Dejvického divadla, ktorý s týmto hercom pracoval na javisku MD POH s dôrazom na plasticitu obrazu, pohybu a emocionalitu prejavu tak, aby divák nestratil niť pozornosti. To sa mu, myslím, aj podarilo. Je totiž veľmi náročné koncentrovať sa na jeden obraz a stále toho istého človeka, čo v prípade Jána Mistríka nebol problém. Práca s kulisami, ktorú sú pevnou súčasťou divadla, ako opona, podlaha a horizont bola nenútená a premyslená.
Michal Vajdička si, zdá sa, nesie so sebou schopnosť pracovať s hercom a posúvať ho primerane a s ohľadom na diváka ešte zo študentských čias, pretože nechýbal ani akýsi druh nadšenia a invencie. Jeho ročník konškolákov hercov, s ktorými pracoval už v úvode, bol totiž veľmi silný. Patrili tam aj herci Ján Koleník, Marek Geišberg a z ich spolupráce vzišiel aj nezabudnuteľný Opustený Západ v Kaplnke VŠMU, ako i absolventské predstavenie v Redute Otello. Zaujímavá je aj generačná spoveď tak „zaslúžilého herca“ ako aj mladého režiséra v divadle, ktoré už čítalo mnoho osudov a múz.
Autor: Jana Jurkovičová
HAMLET DNES NEBUDE, Rainer Lewandowski
Účinkuje: Ján Mistrík
Ingo Sassman, herec, okrem iného viacnásobný predstaviteľ Hamleta, dožíva svoj umelecký život ako oponár. Počas jedného večera využíva svoju, zrejme poslednú príležitosť. Predstavenie Hamlet – princ dánsky od Williama Shakespearea je zrušené. Predstaviteľ Hamleta si zlomil nohu. Sassmann, ktorý sa domnieva, že v divadle nikto nie je, vyjde na javisko a objaví publikum. Svoje publikum. Najskôr váhavo, postupne čoraz otvorenejšie a zanietenejšie, rozpráva o živote medzi kulisami, o skutočnosti a ilúzii. O tom, že najdôležitejšia v divadle je vlastne opona. Existuje tisíc spôsobov ako ju otvoriť. O raketovom štarte svojej hereckej kariéry, o svojej manželke Rebecce, o rôznych obdobiach svojej divadelnej dráhy, vrátane toho posledného, v úlohe oponára. Aj o tom, ako sa Hamlet má hrať.
Súvisiace články:







