|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. júna 2019
Ravasz: Iba každé tretie rómske dieťa chodí do škôlky,musíme to zmeniť
Na snímke splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Ábel Ravasz.
Zdieľať
Na snímke splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Ábel Ravasz. Foto: TASR - Jakub Kotian
Bratislava 3. júna (TASR) – Iba každé tretie rómske dieťa chodí do škôlky. V pondelok na to upozornil splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Ábel Ravasz (Most-Híd). Okolité krajiny tento problém vyriešili podľa jeho slov len zavedením povinnej predškolskej výchovy a ako tvrdí, nevyhne sa tomu ani Slovensko. Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity preto pokračuje v opatreniach, ktoré majú uľahčiť zavedenie povinnej predškolskej výchovy do praxe. Spolu s občianskym združením eduRoma a Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť prichádza s projektom zameraným na posilnenie odborných kapacít v predprimárnom vzdelávaní.Projekt vznikol ako reakcia na plánované legislatívne zmeny v predškolskej príprave. Jeho zámerom je zmapovať a zlepšiť pripravenosť samospráv na zavedenie a rozšírenie povinnej predškolskej prípravy v kontexte nízkej predškolskej zaškolenosti rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Ravasz upozorňuje, že v súčasnosti ak samospráva nechce, tak deti s marginalizovaných komunít vôbec nemusia chodiť do materskej školy. "Toto začneme riešiť zákonom, ktorý je v parlamente medzi prvým a druhým čítaním. Druhé čítanie bude v polovici júna. Uvedomujeme si, že aj keď tento zákon prejde, legislatívny rámec je jedna vec, treba to naplniť obsahom," vysvetlil splnomocnenec.
Spoločne s odborníkmi preto pracuje jeho úrad na tom, aby boli pripravení na všetky okolností či komplikácie, ktoré by mohli so zavedením povinných škôlok súvisieť a včas ich odstránili. V projekte chcú výskumne zmapovať názory zástupcov samospráv na implementačné bariéry, ktoré môžu pri rozširovaní škôlok nastať. "Rovnako chceme dať priestor aj rómskym rodičom, aby mohli definovať bariéry, ktorým v súčasnosti v prístupe k predprimárnemu vzdelávaniu čelia. Takéto zmapovanie situácie na samosprávnej úrovni umožní cielenejšie nastavenie podpory pre obce a ďalších miestnych aktérov v poskytovaní kvalitného predprimárneho vzdelávania," uviedla Lucia Kováčová z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť.
Na výskumnú časť bude nadväzovať poskytovanie asistencie vybraným samosprávam a personálu materských škôl. Má ísť hlavne o oblasť posilnenia manažérskych zručností, prácu s rodinou a vytváranie inkluzívneho prostredia pre deti zo znevýhodneného prostredia. "Zákon je jedna vec, papier znesie veľa. My však potrebujeme, aby sa aj deti cítili v školách akceptované a prijímané, aby sa tam cítili dobre," podotkla Zuzana Neupauer z eduRoma.
Výstupom projektu bude príručka pre samosprávy, ako zabezpečiť efektívne riadenie materských škôl a inklúziu všetkých detí pri rozširovaní predprimárneho vzdelávania. Poznatky a príklad dobrej praxe má priniesť projekt aj pre ministerstvo školstva či ďalšie orgány štátnej správy.
Podľa údajov Agentúry EÚ pre ľudské práva z roku 2016 (EU-MIDIS II) materskú školu navštevuje len približne 34 percent rómskych detí v porovnaní so 77 percentami nerómskych detí vo veku od štyroch rokov do veku začatia povinnej školskej dochádzky.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR