Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

04. júla 2024

Rast maloobchodných tržieb potiahol najmä internetový predaj, tlmili ho nižšie zisky čerpacích staníc



Tržby v maloobchode si podržali rast aj v máji tohto roka, medziročne boli vyššie o 5,2 %. Celkový dobrý výsledok naviac podporilo takmer štvrtinové navýšenie tržieb z



Zdieľať
peniaze 676x451 4.7.2024 (SITA.sk) - Tržby v maloobchode si podržali rast aj v máji tohto roka, medziročne boli vyššie o 5,2 %. Celkový dobrý výsledok naviac podporilo takmer štvrtinové navýšenie tržieb z internetového predaja. Oproti vlaňajšku sa lepšie darilo aj hyper- a supermarketom, tržby im rástli najrýchlejším tempom v tomto roku.


Ako ďalej informoval Štatistický úrad SR, naopak, dvojciferne sa prepadli tržby čerpacích staníc a o takmer desatinu zaostával predaj IKT zariadení. Medziročne vyššie tržby v stálych cenách celkovo dosiahlo sedem z deviatich zložiek maloobchodu.

Nákupy na internete


Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák doplnil, že rast maloobchodných tržieb si síce udržal svižné tempo, oproti predchádzajúcemu mesiacu ale prišlo k jemnému poklesu. Jedným z hlavných ťahúňov sú nákupy na internete.

Aj naše bankové dáta ukazujú, že obľúbenosť nákupov na internete v čase narastá. Za prvých päť mesiacov tohto roka sa zo všetkých kartových platieb uskutočnilo na internete až 14 % z nich, ktoré reprezentovali viac než pätinu celkového objemu platieb," priblížil.

Obmedzovanie spotreby domácností


Práve v týchto mesiacoch minulého roka sme podľa analytika mohli vidieť veľmi slabý výkon maloobchodu, čo bolo spôsobené obmedzovaním spotreby domácností v dôsledku zvýšenej inflácie a vyčerpania úspor. Aj z toho dôvodu sú teraz medziročné rasty pomerne silné.

Na druhej strane je viditeľné, že sa ekonomická situácia postupne zlepšuje, trh práce ostáva silný, inflácia vyklesala až k dvom percentám a zároveň nominálny rast miezd dosahuje vysoké čísla rastu. To všetko sú faktory, ktoré povzbudzujú reálnu spotrebu domácností a ich nákupný apetít," vysvetlil Horňák.

Vnímanie spotrebiteľov je negatívne


Napriek tomu je spotrebiteľský sentiment negatívny. Analytik vysvetlil, že vnímanie spotrebiteľov je výrazne negatívnejšie než ukazujú tvrdé dáta.

A hoci teda majú domácnosti skôr negatívne nastavenie voči ich budúcej finančnej situácii, hospodárskej situácii v ekonomike či očakávanému budovaniu úspor, veľké dáta naznačujú presný opak," zhodnotil.

Rýchly rast reálnych miezd bude podľa neho z veľkej časti využitý na ďalšie nákupy, avšak čiastočne bude domácnosťami použitý aj na znovuvybudovanie úspor, ktoré sú vyčerpané po dlhom období zvýšenej inflácie.


Zdroj: SITA.sk - Rast maloobchodných tržieb potiahol najmä internetový predaj, tlmili ho nižšie zisky čerpacích staníc © SITA Všetky práva vyhradené.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Procházka: Základným odkazom rozhodnutia Ústavného súdu je to, že parlament má právomoc rozhodovať o trestnej politike štátu
<< predchádzajúci článok
Úspešné firmy kladú dôraz na diverzitu a inklúziu, tieto kľúčové faktory sú dôležité najmä pre mladých ľudí