|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. novembra 2016
RADÍME: Klienti by si mali dať pozor na úroky pôžičiek pri kampaniach
Intenzita kampaní bánk, v ktorých lákajú klientov na výhodné úvery, sa zvyšuje s blížiacim sa vianočným obdobím. Propagované sadzby však vždy nemusia byť také výhodné ako ...
Zdieľať
Foto: TASR/AP
Bratislava 10. novembra (TASR) - Intenzita kampaní bánk, v ktorých lákajú klientov na výhodné úvery, sa zvyšuje s blížiacim sa vianočným obdobím. Propagované sadzby však vždy nemusia byť také výhodné ako finančné inštitúcie sľubujú. Spotrebitelia by preto mali byť pozorní. K úroku spotrebného úveru im totiž často banky ešte pripočítajú prirážku. Tá sa podľa portálu Finančná hitparáda môže pohybovať od 0 až do 7 %."Rozdiely v sadzbách uvádzaných v reklamách s tými na zmluvách sú výrazné. Bežný žiadateľ musí počítať s tým, že prirážka k propagovanému úroku spotrebného úveru môže byť 0 až 7 %. Bežnému klientovi sa k propagovanej sadzbe pripočíta v priemere 2,4 %," vyčíslil analytik portálu Pavel Škriniar.
Na Slovensku sa pritom stále hovorí, že je slabá finančná gramotnosť. Takéto reklamné ťahy bánk ju však podľa Škriniara neposilnia. "Skôr posilnia názory, že banky sa všemožne snažia klienta oklamať. Napríklad iba jedna banka uvádza vo svojom cenníku pri spotrebných úveroch úrokové rozpätie od-do. Je málo bánk, ktoré dávajú všetkým záujemcom rovnakú úrokovú sadzbu. Zvykli sme si už na to, že banky v rámci svojich cenníkov uvádzajú iba tú najnižšiu sadzbu," upozorňuje Škriniar.
Spôsobom akým banka informuje o produktoch si pritom podľa neho buduje aj to, ako ju budú navonok vnímať klienti. Ak však klient očakáva úrokovú sadzbu z reklamy a v konečnom dôsledku je nedostane, môže sa cítiť oklamaný. "Niektoré banky navyše lákajú na úrokovú sadzbu spotrebného úveru a až v pobočke banky sa klient dozvie, že taká sadzba sa týka iba refinančných úverov," uviedol Škriniar.
Banky pritom podľa neho majú odpoveď aj na otázku klienta, keď sa pýta na možné spôsoby zníženia úrokovej sadzby. "Na túto otázku klientom v niektorých bankách dajú odpoveď, aby si vzali vyšší úver. Je to preto, že niektoré banky pristúpili k politike určovania úrokovej sadzby podľa výšky čerpaného spotrebného úveru. Čím vyššiu pôžičku klient chce, tým nižší úrok môže získať. Jeho čistý príjem má v podstate na výsledný úrok nulový vplyv. Príjem definuje horný limit objemu pôžičky," tvrdí Škriniar.
Finančná hitparáda sa aktuálne pri úveroch zamerala len na úroky, nie na ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN). "RPMN je totiž ukazovateľ vhodný na porovnanie pôžičiek s rovnakými parametrami a banky sa ním veľmi nechvália. Uvádzajú ho malým písmom, už aj preto, že je vždy vyšší ako úroková sadzba," dodal Škriniar.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR