|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. augusta 2016
RADÍME: Ako môžu vozičkári cestovať lietadlom
Cestujúci so zníženou mobilitou majú pri ceste lietadlom bezplatný nárok na asistenčné služby pri prechode letiskom. Pripomína hovorkyňa Letiska Milana R. Štefánika v Bratislave ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
ratislava 2. augusta (TASR) - Cestujúci so zníženou mobilitou majú pri ceste lietadlom bezplatný nárok na asistenčné služby pri prechode letiskom. Pripomína hovorkyňa Letiska Milana R. Štefánika v Bratislave Veronika Ševčíková, ktorá zároveň odporúča niekoľko pravidiel platných pri cestovaní lietadlom pre zdravotne postihnutých na vozíčku i pre ľudí so zníženou mobilitou.Na asistenčné služby majú teda podľa nej nárok ľudia, ktorí potrebujú asistenciu pri príchode na letisko a počas pobytu na letisku. Tiež tí, čo potrebujú pomoc pri výstupe po schodoch do lietadla, ale dokážu sami prejsť na pridelené miesto a zároveň aj ľudia, ktorí sú úplne imobilní a potrebujú asistenciu až po umiestnenie na sedadlo v lietadle.
Zároveň majú na asistenčné služby nárok aj ľudia, ktorí potrebujú pomoc v prípade slepoty, hluchoty či mentálneho ochorenia, ale nevyžadujú prepravu na invalidnom vozíku.
"Cestujúci, ktorí vyžadujú asistenčné služby, musia túto skutočnosť ohlásiť najneskôr do 48 hodín pred plánovaným odletom svojej leteckej spoločnosti," upozornila Ševčíková. A to či už prostredníctvom webovej stránky, ideálne už pri rezervácii letenky, alebo cez call centrum. Prípadne treba podľa nej oznámiť túto skutočnosť cestovnej kancelárii alebo agentúre.
"Po príchode na letisko cestujúci so zníženou mobilitou vyhľadá kontaktné miesto pre asistenčné služby, ktoré sa nachádza pri hlavnom vchode do odletovej aj príletovej haly," opísala. Je podľa jej slov viditeľne označené nápisom "Kontaktné miesto pre asistenčné služby", piktogramom a vybavené zvončekom a odposluchom.
Pomocou určeného telefónu tak cestujúci ohlási svoj príchod asistenčnému pracovisku a pridelený pracovník cestujúceho vyzdvihne a asistuje mu pri všetkých formalitách na letisku až po nastúpenie na palubu lietadla.
Cestujúci vozičkár nastupuje plošinou do vlaku 21. marca 2011 počas prvej jazdy nového osobného poschodového vlaku v stanici Trenčín. Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Ševčíková tiež pripomenula, že bratislavské letisko má zabezpečené pre imobilných cestujúcich vyhradené parkovacie miesta na parkovisku pre dlhodobé parkovanie a zároveň aj na parkovisku pre krátkodobé parkovanie priamo pred vstupnými dverami do terminálu. "Všetky cesty do letiskových terminálov a aj samotné terminály bratislavského letiska sú bezbariérové," dodala. Na prekonávanie poschodí v termináloch letiska slúži podľa nej okrem schodísk a eskalátorov aj 12 výťahov.
Už pri vybavovacom pulte dostáva pritom podľa hovorkyne imobilný cestujúci bezplatne invalidný vozík letiska, aby jeho vlastný vozík mohli zamestnanci detekčnej kontroly včas skontrolovať a následne naložiť do lietadla.
"Invalidný vozík cestujúceho poháňaný na ručný pohon sa prepravuje bezplatne v batožinovom priestore lietadla," vysvetlila. Upozornila ale, že niektoré letecké spoločnosti nemusia prepraviť elektrický vozík alebo mobilný skúter.
Samotný proces nakladania či vykladania imobilných cestujúcich do lietadla vrátane usadenia sa realizuje podľa Ševčíkovej špeciálnymi sedadlami, ktoré sú certifikované a určené na túto činnosť.
Upozornila, že napríklad letecká spoločnosť flydubai pri lete do Dubaja a z neho vyžaduje lekárske potvrdenie od cestujúcich, ktorí nie sú schopní sami sa na palube pohybovať, dostať na toaletu či najesť sa. "V takom prípade je cestujúci prepravený len ak sa preukáže lekárskym potvrdením a sprevádza ho osoba, ktorá sa o neho počas letu dokáže postarať," priblížila. Sprevádzajúce osoby si tak musia kúpiť vlastné miesto v lietadle.
Hovorkyňa tiež doplnila, že ľudia so zníženou mobilitou či so zrakovým postihnutím a podobne nesmú v lietadle sedieť pri únikovom východe. Vodiaci pes pre nevidiacich je pritom podľa jej slov spravidla prepravovaný bezplatne. "Je potrebné mať so sebou európsky pas pre zvieratá – EU pet passport," vysvetlila. Niektoré letecké spoločnosti však bezplatnú prepravu vodiaceho psa neumožňujú, prípadne neumožňujú prepravu do vybraných krajín.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR