|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. mája 2010
Prvý poschodový vlak už jazdí cez Žilinu
Prvý z desiatich nových poschodových vlakov na slovenských koľajniciach začína jazdiť v okolí Žiliny. Elektrický vlak série 671 českého výrobcu Škoda Vagonka za ...
Zdieľať
Ilustračné foto
Foto: SITA/AP ŽILINA 28. mája (WEBNOVINY) - Prvý z desiatich nových poschodových vlakov na slovenských koľajniciach začína jazdiť v okolí Žiliny. Elektrický vlak série 671 českého výrobcu Škoda Vagonka za takmer desať miliónov eur vypravili na úvodnú jazdu s pasažiermi do Varína v Terchovskej doline. Nielen preto generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK Slovensko) Milan Chúpek pomenoval prvú súpravu po zbojníkovi Jánošíkovi, chce tiež, aby vlak Jánošík rozdával pohodlie všetkým cestujúcim rovnako. Nové poschodové vlaky majú tri vozne s kapacitou 307 miest na sedenie, nízkopodlažné vstupné dvere na rýchly a bezpečný nástup, najnovšie technológie pre orientáciu cestujúcich, úplne nový systém brzdenia i plošiny pre nástup a výstup imobilných cestujúcich.
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho ide o vlak s ojedinelým tzv. dvojsystémovým pohonom. " Slovensko je špecifické, že má trakciu na jednosmerný, ale aj na striedavý prúd. Striedavý prúd je úspornejší, lacnejší, jednosmerný je trošku komplikovanejší, ale táto elektrická poschodová jednotka vie využívať aj striedavý aj jednosmerný pomerne jednoduchým prepnutím," povedal Vážny.
Desať súprav nových elektrických poschodových vlakov za 96,2 mil. eur vyrába pre železničnú spoločnosť česká Škoda Vagonka. Po 36 miliónov sa na ne zložili európske fondy a štát, zvyšok doplatila Železničná spoločnosť Slovensko. Prvá súprava už jazdí po koľajniciach v okolí Žiliny, ďalších päť dodá výrobca budúci rok a posledné štyri v roku 2012. Už pokrstený vlak Jánošík bude po mesačnej skúšobnej prevádzke jazdiť zo Žiliny na Liptov a neskôr až do Košíc. Aj ostatných deväť bude určených pre regionálnu a medziregionálnu osobnú železničnú dopravu v okolí Žiliny a Košíc na tratiach Trenčín - Žilina, Žilina - Košice, Žilina - Čadca, Košice - Prešov a Košice - Čierna nad Tisou.
Desať poschodových vlakov je podľa železničnej spoločnosti iba začiatkom nasadzovania nových súprav, ktoré budú z väčšej časti financované z prostriedkov Európskej únie. Ďalší projekt predstavuje dodávku 12 trojdielnych diesel-motorových vlakov. Prvé z nich si už koncom tohto roka budú môcť vyskúšať cestujúci v okolí Humenného a Prešova. Do tohto programu patrí aj desať poschodových súprav s pomenovaním Pusch–pull, čo znamená tlačená - ťahaná súprava, ktoré začiatkom marca 2011 začnú voziť cestujúcich na trati Nové Zámky - Bratislava - Trnava. Železnice tak plánujú nakúpiť spolu 32 vlakových súprav troch druhov za 231,96 mil. eur, z toho z európskych fondov a štátu bude hradených 76 percent a z vlastných zdrojov Železničnej spoločnosti Slovensko 24 percent.
SITA
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho ide o vlak s ojedinelým tzv. dvojsystémovým pohonom. " Slovensko je špecifické, že má trakciu na jednosmerný, ale aj na striedavý prúd. Striedavý prúd je úspornejší, lacnejší, jednosmerný je trošku komplikovanejší, ale táto elektrická poschodová jednotka vie využívať aj striedavý aj jednosmerný pomerne jednoduchým prepnutím," povedal Vážny.
Desať súprav nových elektrických poschodových vlakov za 96,2 mil. eur vyrába pre železničnú spoločnosť česká Škoda Vagonka. Po 36 miliónov sa na ne zložili európske fondy a štát, zvyšok doplatila Železničná spoločnosť Slovensko. Prvá súprava už jazdí po koľajniciach v okolí Žiliny, ďalších päť dodá výrobca budúci rok a posledné štyri v roku 2012. Už pokrstený vlak Jánošík bude po mesačnej skúšobnej prevádzke jazdiť zo Žiliny na Liptov a neskôr až do Košíc. Aj ostatných deväť bude určených pre regionálnu a medziregionálnu osobnú železničnú dopravu v okolí Žiliny a Košíc na tratiach Trenčín - Žilina, Žilina - Košice, Žilina - Čadca, Košice - Prešov a Košice - Čierna nad Tisou.
Desať poschodových vlakov je podľa železničnej spoločnosti iba začiatkom nasadzovania nových súprav, ktoré budú z väčšej časti financované z prostriedkov Európskej únie. Ďalší projekt predstavuje dodávku 12 trojdielnych diesel-motorových vlakov. Prvé z nich si už koncom tohto roka budú môcť vyskúšať cestujúci v okolí Humenného a Prešova. Do tohto programu patrí aj desať poschodových súprav s pomenovaním Pusch–pull, čo znamená tlačená - ťahaná súprava, ktoré začiatkom marca 2011 začnú voziť cestujúcich na trati Nové Zámky - Bratislava - Trnava. Železnice tak plánujú nakúpiť spolu 32 vlakových súprav troch druhov za 231,96 mil. eur, z toho z európskych fondov a štátu bude hradených 76 percent a z vlastných zdrojov Železničnej spoločnosti Slovensko 24 percent.
SITA