|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. mája 2011
Prvý automobil s logom ŠKODA vyšiel na cesty pred 85 rokmi
Presne pred 85 rokmi zišiel prvýkrát z pásu automobil s logom ŠKODA. Luxusná limuzína ŠKODA-Hispano Suiza bola prvým automobilom s nezameniteľnou značkou českej automobilky. Prvý exemplár prevzal 10. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. mája (WBN/PR) - Presne pred 85 rokmi zišiel prvýkrát z pásu automobil s logom ŠKODA. Luxusná limuzína ŠKODA-Hispano Suiza bola prvým automobilom s nezameniteľnou značkou českej automobilky. Prvý exemplár prevzal 10. mája 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bolo celkovo vyrobených iba 100 kusov tejto luxusnej limuzíny.
Licenciu na výrobu tejto luxusnej limuzíny kúpil plzeňský priemyselný koncern už v roku 1924, teda ešte pred fúziou s automobilkou Laurin & Klement, od pôvodne španielskej firmy Hispano-Suiza. To vysvetľuje druhé meno v označení vozidla. Na jar 1925 odštartovala výroba vozidla. V máji 1926 bolo dokončené prvé vozidlo. Dizajn bol dielom popredných karosární tej doby - firiem Brožík, Jech a neskôr aj Laurin & Klement.
Dnešnej sériovej výrobe bola vtedajšia produkcia na míle vzdialená. Každé vozidlo ŠKODA-Hispano Suiza 25/100 KS bolo vyrobené na zákazku podľa priania zákazníka. Každé vozidlo bolo teda originál. V závislosti na výbave vážil jeden exemplár až 2 700 kilogramov. Automobil dosahoval maximálnu rýchlosť až 140 km/h.
Ďalšími zákazníkmi a majiteľmi tohto vozidla boli okrem iných vtedajší premiér Antonín Švehla a významní priemyselníci a šľachtici z Československa a zo zahraničia. Luxusnej výbave vozidla ŠKODA-Hispano Suiza zodpovedala aj jeho cena. Začínala na 190 000 korunách a predstavovala tak niekoľkonásobok ceny ostatných vozidiel na trhu. V závislosti od konkrétnej výbavy mohla cena vzrásť až na štvrť milióna korún. Kancelária prezidenta republiky zaplatila za prvý exemplár dokonca 280 000 korún. Pre porovnanie: malá ŠKODA 422 stála 38 000, veľká limuzína ŠKODA 860 zhruba 120 000 korún.
Výrobca vtedy vozidlo charakterizoval takto: „ŠKODA-Hispano Suiza je voz prepychový, nesúci pečať geniálneho konštruktéra v celkovej koncepcii i v detailoch, zhotovený s neskonalou starostlivosťou z najdokonalejších a najdrahších materiálov.“
Licenciu na výrobu tejto luxusnej limuzíny kúpil plzeňský priemyselný koncern už v roku 1924, teda ešte pred fúziou s automobilkou Laurin & Klement, od pôvodne španielskej firmy Hispano-Suiza. To vysvetľuje druhé meno v označení vozidla. Na jar 1925 odštartovala výroba vozidla. V máji 1926 bolo dokončené prvé vozidlo. Dizajn bol dielom popredných karosární tej doby - firiem Brožík, Jech a neskôr aj Laurin & Klement.
Dnešnej sériovej výrobe bola vtedajšia produkcia na míle vzdialená. Každé vozidlo ŠKODA-Hispano Suiza 25/100 KS bolo vyrobené na zákazku podľa priania zákazníka. Každé vozidlo bolo teda originál. V závislosti na výbave vážil jeden exemplár až 2 700 kilogramov. Automobil dosahoval maximálnu rýchlosť až 140 km/h.
Ďalšími zákazníkmi a majiteľmi tohto vozidla boli okrem iných vtedajší premiér Antonín Švehla a významní priemyselníci a šľachtici z Československa a zo zahraničia. Luxusnej výbave vozidla ŠKODA-Hispano Suiza zodpovedala aj jeho cena. Začínala na 190 000 korunách a predstavovala tak niekoľkonásobok ceny ostatných vozidiel na trhu. V závislosti od konkrétnej výbavy mohla cena vzrásť až na štvrť milióna korún. Kancelária prezidenta republiky zaplatila za prvý exemplár dokonca 280 000 korún. Pre porovnanie: malá ŠKODA 422 stála 38 000, veľká limuzína ŠKODA 860 zhruba 120 000 korún.
Výrobca vtedy vozidlo charakterizoval takto: „ŠKODA-Hispano Suiza je voz prepychový, nesúci pečať geniálneho konštruktéra v celkovej koncepcii i v detailoch, zhotovený s neskonalou starostlivosťou z najdokonalejších a najdrahších materiálov.“